Gå til innhold

Fruktbarhetscomputer som prevensjon - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen erfaringer å dele?

Jeg kjenner at jeg virkelig ikke tåler prevensjonsmidler med hormoner.. Jeg hadde ikke vondt i hodet én dag etter fødselen, før jeg satt inn hormonspiralen. Etter det har jeg måttet ta smertestillende for hodepine hver dag, og det gikk samtidig opp et lys for meg, om at det er jo sånn det var mens jeg gikk på p-piller også (ikke like ille, men MYE hodevondt).

Det er jo ikke akkurat så mye å velge imellom når en ikke tåler hormoner, og jeg kjenner at jeg ikke har lyst på kobberspiral, da jeg har småblødd hver dag etter hormonspiralen ble satt inn. Store mensblødninger er noe jeg absolutt ikke har lyst til å fremprovosere!

Men en slik Ladycomp koster jo en og en halv arm..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har en stabil syklus er det unødvendig å bruke penger på en slik maskin når et termometer kan gjøre jobben like bra.

Registrer deg på fertilityfriend.com og skaff deg et termometer (et vanlig febertermometer med en desimal er nok selv om det står at man skal bruke et med to desimaler). Hver morgen før du står opp av sengen din tar du temperaturen din og plotter den inn i fertilityfriend. Der vil det bli registrert når du har hatt EL. En kvinnes basaltemperatur er nemlig veldig stabil gjennom syklusen, men etter EL når kroppen øker progesteronproduksjonen øker temperaturen bittelitt, nok til at det registreres et klart skifte som indikerer at du har hatt EL: Er du gravid holder temperaturen seg oppe, er du ikke gravid vil den synke tilbake til normalen rett før mens. Dette kan like gjerne brukes som hjelpemiddel når du vil bli gravid som prevensjonsmiddel. Du vil fort bli kjent med din egen syklustemperatur og dette sammen med andre tegn, f.eks. stikking i eggstokkene eller EL-slim, vil gjøre det enkelt for deg å unngå (evt fokusere på) de dagene du har EL og kan bli gravid.

Skrevet

Ja, det er sikkert ikke noe vanskeligere å gjøre det selv.

Men alt med måling (uansett om en bruker ladycomp eller gjør det selv) høres så ulidelig stress ut. Agg! Hvorfor kan jeg ikke bare tåle hormoner..

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, for jeg har samme problem selv. Alt av hormonprevensjon gir meg migrene, og det går bare ikke. Da gjenstår det ikke så mye. Kondom er dyrt og ubehagelig, kobberspiral lite fristende.

Nå har vi lyst på ett barn til. Jeg synes også måling er litt kjedelig å drive med, men jeg kjenner godt når jeg har EL, så vi satser på å droppe måling og gå etter hva jeg kjenner på kroppen min. Skulle vi få nestemann litt tidligere enn planlagt så går det greit. Hvis du har stabil syklus og/eller tydelige EL-tegn er det jo også for dere mulig å bare gå etter det.

Skrevet

Jeg har bestilt meg legetime nå, så jeg får ta en skikkelig prat med legen min om det her når jeg skal dit.

Det er sikkert en treningssak det her med målinga også. Det er sikkert ikke sååå tiltak bare man kommer inn i det. Så det sto at ladycomp var 99 % sikker ihvertfall. Er litt redd for at jeg ikke skal gjøre det riktig, om jeg bare måler med termometer da. Så vi plutselig sitter her med en baby igjen snart..

Skrevet

jeg brukte ladycomp i over 2 år før jeg ble gravid.

Måling av temp blir fort en vane og er ikke no stress. min pep ca 10 min før vanlig vekkerklokke og som regel så voknet jeg opp da med måler i munn, hehe :)

Jeg brukte den som prevansjon og det fungerte kjempefint :)

Jeg ble dog gravid mens jeg fortsatt brukte den da, men var uforsiktig på dager man ikke skulle være det og kan jo da skylde meg selv, hehe :)

Litt dyrt er det jo, men det koster jo for annen prevansjon også.

Husk for all del og ta vare på papirer slik at du vet hvor du skal sende tilbake om det er noe eller ved batt skifte.

Lykke til

Skrevet

Hei, jeg har brukt Lady-comp som prevensjon i 9 år nå, og er godt fornøyd. Fordelen er jo at man slipper hormoner, fremmedlegemer i livmora og dte som verre er ;) Bakdelen er at den tar en god sikkerhetsmargin og dermed får man flere røde dager (fruktbare) enn det man strengt tatt skal ha. På disse dagene må man bruke kondom /pessar (finnes ikke i Norge men kan kjøpes på nettet) el.l, så man er jo bare helt "fri" halve måneden.

Koster en del ja- men det har du faktisk tjent inn igjen på en stunds p-pillebruk! Og i tillegg har du da prevensjon i flere tiår..

Jeg ble gravid da vi var slumsete og gamblet på gult lys- så det var vår egen skyld. Gult og rødt lys betyr det samme: fare på ferde. Men ellers er det jo helt stråldende som familieplanlegegr og, da man vet akkurat når el intreffer etc,,

kan selvsagt måle selv også ja, men jeg ville ikke følt meg komfortabel med at jeg gjorde det riktig .

Lykk til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...