Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Hvorfor er dette egentlig ett problem å åpne for tidlig ultralyd? Jeg har hatt det i begge mine svangerskap (bruker gynekolog som har ul) og det gir meg en kjempetrygghet. Om politikerene er redde for ett sorterings samfunn bør de vel heller justere på abortloven?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 enig! skjønner ikke hva som skal forandre seg, man aborterer de sykeste fosterene i uke 18-20 om de finner noe på ultralyden uansett. Er vel bedre å gjøre en abort i uke 12 en i uke 20 ? Heia Norge..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Hvorfor skal abortloven justeres? Er ikke den velfungerende som den er? Det er en grunn til hvorfor tidlig ul er forbudt i flere land. Det er som du sier; man sorterer bort (spesielt jentebarn). Så selv om du er normalt oppegående og bare fikk en trygghet etter ul. Så vil ikke alle oppleve det slik. Det er ingen problem å få tidlig ul i Norge om man ønsker det. Men at alle MÅ er jeg helt imot. Jeg har ikke behov for å ta tidlig ul for at lege og jordmor skal kunne forberede seg. Det finnes mange vinkler å se dette fra. Jeg ser for og imot jeg også. Men må si at jeg synst det fungerer veldig flott slikt vi har det nå også. De mødrene som har barn med Down sier en ting felles: De er glad de aldri fikk det valget med å kunne velge bort. For hvor mange hadde vel ikke da sittet med et barn mindre - for valget er ofte ikke et valg.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 de fleste moderne land med har tidlig ultralyd akkurat for å forhindre abort etter uke 12. Det er groteskt å avbryte svangerskap så sent!! Her er det ikke bare snakk om Down syndrom men tusen andre mulige kromosonavvik/sykdommer som er uforenlig med liv. Er det rett å rimelig at kvinner ikke skal ha muligheten til å velge på et tidligere tidspunkt. Her er det ikke bare snakk om det fysiske en abort i uke 20 kontra en i uke 12 gir men også det psykologiske. Kvinner skal ha retten til i velge! uansett hva slags avvik ultralyden viser. dessuten er det faktisk mye flere avvik som synes tidlig istedet for i uke 18-20. Terminbestemmelsen er også mer nøyaktig i uke 12.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Nå er det ikke alle downs mødre som er glade for at de aldri fikk valget.Mange downs barn har mye lidelser og foreldrene sliter med å se barnet sitt i store smerter hver dag.Når foreldrene blir eldre så sliter de med angst for hva som skal skje med barnet når de selv dør. Selv om media viser bilder av anderledelsbarna smilende som solstråler,så er ikke det alltid sannheten.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Jeg vil bare presisere at ultralyd er et TILBUD til alle gravide. Man kan altså fint takke nei dersom det er det man ønsker:) Problemet i dag er jo at det koster en del penger, og de som står vanskeligst stilt økonomisk har ikke råd til denne ultralyden selv om de ønsker den. Jeg synes også at det er spesielt at gravide over en viss alder får gratis tilbud, _fordi_ det er større risiko for at barnet har Down syndrom eller andre avvik. Mens en kvinne som _ikke_ har høyere risiko i utgangspunktet ikke skal få et slikt tilbud. Det virker jo helt feil. Da er det jo allerede et "sorteringssamfunn" der man tilbyr tidlig ultralyd dersom risikoen for avvik hos barnet er forhøyet.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Tidlig ultralyd gjør at syke fostre kan aborteres bort i uke 12, man slipper å vente til uke 18-19. Friske fostre kan også aborteres bort i uke 12. Hvorfor er det så mye verre at syke fostre aborteres bort, enn friske? Det aborteres bort titusenvis av friske fostre hvert år.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Jeg tror det er fordi man skal være så snill og ikke velge bort syke barn.De er jo så søte osv. Men la oss tørre å ta den vanskelige debatten og da. Er nasjonen vår tjent med at det fødes syke barn,eller at de velges bort? HI
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Nasjonen er tjent med at alle syke fosteret blir fjernet, men er det et slikt samfunn vi vil ha? Jeg hadde ul i uke 7 fordi jeg hadde tatt ivf, det gir en økning på 4% på at egget fester seg i egglederen. Fødte da jeg var 39, men tok aldri noen duo test.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 men hvordan får man sortert ut etter kjønn før uke 12? Fram til da kan man jo (nesten) ikke se forskjell på kjønnene?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er så fælt med et "sorteringssamfunn".... Det er jo nettopp sortering som er naturlig. "survival of the fittest" Har DU sett en elefant født uten armer eller ben?? Eller en kråke med Downs?? Og hvilken rett har vi til å sette syke barn til verden som lider seg igjennom mye smerte noen dager/mnd/år før de dør?? Og Downsbarna - det er ikke bare det at de ser litt funny ut og er litt tilbakestående, men mange har en haug med følgesykdommer som gjør at de er ut og inn av sykehus, må igjennom operasjoner osv. (som også en over her påpekte) Jeg tok ultralyd i uke 12 for å se om alt var i orden og hadde GARANTERT tatt abort om det ikke var det. Mye mer humant å abortere så tidlig i svangerskapet enn uke 18-20!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå