Gå til innhold

skal dere ha smertestillende ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvilke ? jeg er så usikker på hva jeg skal velge hvis jeg vil ha noe....

ved førstemann fikk jeg petidin tror jeg det var, med liten effekt... bare susat i huet :(

har dere gode erfaringer med for eks epidural?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp her blir det epidural hvis det lar seg gjøre. :o)

Skrevet

Jeg fikk kun lystgass sist fødsel, og den ble jeg bare surrete av. Syns ikke det hjalp noe særlig. Følte meg full da jeg etter mye gass og mye om og men ble trilla ned på operasjon for ks. Jeg ville gått for epidural, men det fikk jeg ikke sist. Ser ikke ut som jeg får bruk for denne gangen heller...

Skrevet

hvordan opplevde du keisersnitt da? både under og etter ?

Skrevet

Ja jeg håper for all del det;)

Akupunktur og epidural var gode begge sist:))

Skrevet

Denne gangen skal jeg prøve varmt vann - badekar. Har hørt at det skal funke! Har brukt lystgass tidligere, men det ble jeg mest kvalm og susete av. Jeg vil muligens prøve sterilsaltvannspapler også.

Skal føde på ABC, så jeg har ikke så veldig mange valg! :-)

Skrevet

Pysete meg syns veneflonen i hånda og spinalen i ryggen var det verste akkurat under inngrepet. Jeg var som sagt på en god snurr i starten, og alt var i en tåke. Men gikk veldig greit egentlig. Jeg trodde jeg ville merke mer til at de skar og tok ut baby, men det gjorde jeg ikke. Husker at da jeg hørte ungen grein og legen viste meg ham skjønte jeg ikke at det var min unge, og spurte når han hadde tenkt å begynne å skjære i meg. Og da var han allerede i gang med å sy.

Det som var ille var at dette var midt på natta, men jeg fikk ikke sove, så lå på intensiv/oppvåkning lys våken og alene mens far og barn var på barsel og sov. (pappan hadde vel vært våken såpass mange døgn at han absolutt trengte den søvnen) Jeg skulle så gjerne ha hatt de sammen med meg. Jeg ville jo se babyen min!

Morran etter var jeg totalt i koma pga søvnmangel, hadde vondt, ikkefungerende magemuskler som gjorde det vanskelig å bevege seg, fikk ikke beholde kateteret og måtte stadig på do og tisse (noe som visstnok var vledig bra) og det gjorde helvetes vondt å stå oppreist. Men det var ingen bønn, ble sendt ut for å gå, stelte babyen selv og spiste litt mat. Og jeg kom meg raskt. Men fikk mye smertestillende visstnok. Følte meg helt fin etter et par tre dager, men kjente det godt da jeg kom hjem og ikke hadde tilgang på annet enn vanlig paracet. Men etter 3-4 uker følte jeg meg helt fin.

KS var ikke så ille som jeg hadde trodd, og gruer meg ikke til å gjøre det igjen. Men er glad det er planlagt denne gangen, føler meg noe tryggere da.

Skrevet

regner med d ikke blir noe smertestillende på meg. har to styrtfødsel bak meg så da rekker man ikke noe. hadde epidural med nr 1, men vil ikke ha det igjen da jeg har sammenvoksninger i ryggen å det var så fælt å sette den pga dette. lystgassen har de tatt vekk på sjukehuset her desverre så da blir det vell "all naturall" fødsel...:) nå ligger lille i sete så da spørs det hva som skjer men krysser fingre og tær for at h*n vil snu seg snart :)

Skrevet

Under første fødsel fikk æ det meste.. Først stikkpillera (hjalp ingenting hehe), så fikk æ gå i badekar, men blei kvalm av den lavendelen dem hadde oppi vannet (til dags dato kan æ fortsatt ikke fordra den lukta der etter den opplevelsen), så blei det varmepute, hjalp heller ikke, akupunktur hjalp ikke. Lystgass blei det så, det va litt artig, men syns ikke det tok bort smertan akkurat. Redninga mi blei epidural!! Da fikk æ tid til å slappe av etter mange tima med smerta, og tid til å komme mæ før pressrien kom. Meeeen, epiduralen gjorde sånn at pressrien blei svakere, så endte med at de kommanderte mæ på rygg og med fotan opp i bøyle (aldri mer!!), og så måtte æ ligge på rygg å presse og presse, og det va sinnsykt ondt i underlivet.

Andre fødsel brukte æ ingenting, og det va faktisk myyyye bedre :) Men den fødselen under 2 tima fra begynnelse til slutt, så den va jo mye mer overlevelig. Den ehr gangen har æ lyst på sånn sprøyte som de sette i underlivet som gjør at man ikke kjenne det når ungen kommer ut.. For det e det æ syns e verst av alt, akkurat når hodet og ungen kommer ut.

Skrevet

den sprøyta, hva heter den? har tenkt litt på at det må jo finnes noe for å slippe at du tror du holder på å dø under pressriene når det er styrtfødsel, men kommer ikke på hva den heter. og er det noen som har prøvd den om den hjelper mye...

Skrevet

har ikke hørt om den sprøyta jeg heller .. ?

Skrevet

har hørt om den men kommer selvsagt ikke på hva den heter... noen som vet??? vil ha den om jeg kan!!

Skrevet

Hvis alt går like bra som forrige gang, blir det badekar og varmeflaske denne gangen også.

Veldig bra smertelindring med varmt vann, kan anbefales på det sterkeste!

Har sprøyteskrekk, så epidural er uaktuelt så lenge det ikke skulle skje noe helt spesielt.

Vil tro det går an å få lokalbedøvelse i skjeden når babyen skal presses ut. Helt enig i at det er den verste biten med fødselen.

Men for min del, hater jeg lokalbedøvelse og syns at det er kjempevondt (sikkert mye pga sprøyteskrekken), så jeg holder heller ut de minuttene det tar å presse ungen ut.

Skrevet

Jeg skal ha epidural! Fikk dårlig erfaring med det sist siden tråden krøllet seg så jeg endte opp med en veldig bedøvet høyrefot, hehe. Lå i hele 6 timer før jeg turte å spørre jm om det hadde skjedd noe feil, for riene mine var like intense. Anestesilegen ga meg epidural på nytt og jeg kjente det veldig godt når den virket. Fikk da slappe av en times tid (hadde da holdt på hele natten).

Prøvde også lystgass, men den var bare ubehagelig å puste inn. Ble dårlig av det så kommer ikke til å ha det igjen.

Skrevet

mente hele beinet, ikke bare foten ;)

Skrevet

Jeg fikk epidural med nr. 1 og hadde fantastisk effekt av den. Sov i en time mens jeg fikk de siste 5 cm... Fortsøkte det samme med nr. 2, men der endte det med at epiduralen tok bort llitt av rieeffekten slik at jeg måtte få drypp. Fødselen ble veldig lang pga av dette. Epiduralen klarte heller ikke gang nr. to å ta bort nedpresse under riene, så dert ble ble mye styr for liten effekt. Jeg har derfor besstem meg for å forsøke med varmt vann og eventuelt lystgass. Ble litt kvalm av den sist, men den hjelper meg i alle fall å holde styr på pusten. Jeg fikk jordmor til å skru av selve lystgassen sist, slik at det bare var oksygen. Mulig hun lurte meg, men jeg spydde i alle fall ikke :)

Ellers har jeg innsett at jeg husker alt for mye etter to fødsler og gruer meg en smule mer enn jeg gjorde ved de to første... Men, ut må han!

Skrevet

Jeg er sikkert fryktelig naiv som førstegangsfødende,men vil prøve å føde uten noe smertestillende. Men skal sies at jeg har fryktelig høy terskel for å ta noe smertestillende overhodet,tar maks 2 paracet i året.. Synes det er skummelt!! Hehe. Så da prøver jeg å si til meg selv at siden jeg er vant til å takle smerte av forskjellig slag uten å ta noe for det,så kanskje,bare kanskje,jeg klarer meg uten noe under fødsel også.. Men selvsagt sier jeg ikke nei til varmt vann,massasje og sånne "naturlige" ting.. Holder til og med muligheten åpen for evt bittelitt lystgass.. :P Hehe.

Den lokalbedøvelsen man kan få i skjeden,mener jeg å ha hørt at heter Pudentalblokkade eller no sånt..? Men absolutt ikke sikker altså! :)

Skrevet

Blir det som sist tar jeg hva det skulle være! ;o) Fikk lystgass og fentanyl sist da det ikke var tid for epidural. Går for det samme igjen, tenker jeg! Lystgassen hjelp meg til å konsentrere meg om pustingen.

Skrevet

Lyyyystgaaaaass:) Super effekt. Ellers sier jeg bare til jordmødrene som sist; Mister dere kontakten med meg fordi fødselen drøyer, for de selv avgjøre om jeg trenger epidural eller ikke.

Det var så DIGG å ha lagt det ansvaret over på jordmødrene og de tok rett avgjørelse i rett tid:) Fantastiske damer.

Skrevet

Det håper jeg virkelig at jeg slipper. Med førstemann ble jeg igangsatt med drypp så da brukte jeg lystgass for å lindre de intense riene. tror ikke effekten var så stor, men kjentes godt å være litt rusa når det var så vondt :P Denne fødselen husker jeg desverre svært lite av, men gubben sa jeg virka litt dopa... :S Med nummer to hadde jeg en fantastisk og nesten smertefri fødsel uten smertestillende. Jeg husker alt og det er utelukkende et fantastisk minne å ha. :) håper på reprise av nummer to :D Syns det er ille å bestemme i forkant at man skal ha epidural...det er ikke alle som trenger smertestillende, det kan være at du kan få en nesten smertefri fødsel, selv om det høres utrolig ut ;)

Skrevet

Har født de to første uten noe,så da klemmer jeg vel ut denne også uten noe smertestillende;) Men,for all del,er ikke imot smertestillende,men det har nå bare blitt sånn..

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og velger i utgangspunktet ingenting. Jeg har vanligvis en ganske høy smerteterskel og skal prøve meg au naturell her også. Det er jo litt av greia med å føde også, da... synes jeg. Jeg satser på å stole på kroppen og at den vet hva og hvordan ting skal gjøres! :-)

Liker ikke det jeg har lest og hørt om epidural i alle fall, så styrer unna det så godt det lar seg gjøre. Kanskje muligens litt lystgass, hvis jeg føler det hjelper.

Ellers er det vel litt vanskelig å planlegge alt ned i detalj også, på forhånd. Det kommer helt an på hvor naturlig eller komplisert fødselen blir.

Skrevet

Skjønner deg så godt ellios.. Fatter ikke at folk ser så lett på det å ta en epidural.. Jeg hadde aldri turd å ta en epidural om det ikke var helt nødvendig! Greit nok at det tar bort mye av smertene, men det tar jo bort hele fødselskraften også! Det blir jo akkurat som om man skal løpe en maraton med bedøvelse i begge beina... Og jeg vil heller ha vondt en å måtte få hjelp til å dra ut ungen med tang eller vakum... huff.

Sist jeg fødte på sykehus lo de nesten av meg når jeg spurte om å få to paracet ): Forståelsesfulle jordmødrene, de synes heller jeg skulle ta MORFEIN! (grøss) .. Denne gangen blir det hjemmefødsel iallefall, med akupunktur, fødselsbasseng, TENS og varmepute. Holder for meg heldigvis..

Skrevet

Fødte naturlig sist på Storken på Haukeland, kun akupunktur, og skal på ABC på Ullevål nå, så no pain, no gain for me :)

Skrevet

Og ja, og BADEKAR! Det var herlig sist så jeg håper virkelig jeg rekker noen timer i badekar denne gangen også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...