Gå til innhold

FØDESTED: Ahus VS Riksen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ahus: Nærmere bosted, nytt... ja, det var vel det??

Riksen: Lengre borte fra bosted, må kjøre i rushen (worst case) med rier og det som følger med, dog større, mange avdelinger (hvorav en vi er brukere av med vårt første barn), lettere hvis neste barn blir født med samme "lidelse" som førstemann...

Hvem har født hvor, og hva var pos/neg med disse to stedene?? Hvordan er barsel på disse stedene? Er det hotell begge plassene??

I TVIIIL!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hotell på riksen og barsel er dobbeltrom eller enda flere.

Skrevet

*piiiip* ingen summetone på denne tråden jo :/

Skrevet

dytter litt, lurer på det samme selv :)

Skrevet

Jeg har født på Riksen og likte meg veldig godt der. Synes det var trygt å være i samme bygg som Norges beste nyfødtintensiv!!

Skrevet

men hvordan er det på barsel? VEt det sikkert kommer mye ann på barnepleierene osv som er på vakt når en er der, men sånn generellt? Er det ro rundt en? Ligger man mange på hvert rom? Er det mulighet for enkeltrom hvis det oppstår noe?

Jeg fødte på Lillehammer med førstemann, og der fikk jeg enerom pga hastesnitt og komplikasjoner, gubben fikk madrass ved siden av senga mi og var vel mer aktiv på barsel enn meg der jeg lå med smerter osv :P

Skrevet

Min erfaring på Ahus, var at de hadde det for travelt til å yte god omsorg. Det medisinske var det ingenting å si på, og lokalene er jo flotte. Jeg aner heller ikke hvordan det er på riksen, så kan ikke sammenligne. Mulig jeg var uheldig, men fra jeg kom inn på føden til jeg dro, var en forferdelig opplevelse.

Skrevet

Jeg fødte på Ahus for under en uke siden, og er fremdeles i sjokk over hvor fantastisk føden og barsel er der.

Alt er nytt og topp moderne. På fødestua har du undersøkelsesrom, bad, vanlig "føderom" og badekar i ett og samme rom.

Og barselhotellet er seriøst nesten som et helt vanlig hotell. På badet har du alt du trenger til deg selv og bebis, gode, store senger med plass til far, TV, internett-tilgang...

Flere måltider om dagen og fantastiske mennesker som jobber der som har stålkontroll på rutinene... Nei, jeg ble rett og slett imponert, kunne ikke følt meg bedre ivaretatt.

Jeg fødte på gamle Ahus også og syntes det var mer enn godt nok egentlig, men å føde på nye Ahus var virkelig supert!

Skrevet

mmm, det hørtes jo heeerrrlig ut 21:00!! :) Men hvordan er det hvis man fåt hastesnitt og komplikasjoner? Har de "krisebarselrom" der slik at man slipper å ligge på oppvåkning e.l og babyen og pappa er på barselhotellet??

Skrevet

Jeg har født en gang på gamle A-hus og en gang på nye og det eneste jeg ikke har vært fornøyd med, er at jeg har delt rom (og at det var bad på gangen første gang). Første gang delte jeg rom med 3stk, det slipper man nå. Andre gang delte jeg rom med en annen. Det hadde vært greit nok hvis det var en jeg kunne snakket litt med, som sov det meste av natta, kun avbrutt av vanlig amming, men jeg delte rom med en som ikke kunne norsk og som ble vekt ofte av fortvildede pleiere som prøvde å forklare henne ting hun ikke skjønte, hver gang hun ble vekt, våknet jeg også...

Alt av personale, både på barsel og føden, har jeg vært veldig fornøyd med. Første gang hjalp de meg mye og det trengte jeg da. Andre gang kom de i begynnelsen av skiftet sitt og spurte hvordan det gikk og sa at hvis jeg trengte hjelp til noe, så var det bare å si fra og de ca to gangene jeg spurte om hjelp, så fikk jeg det raskt.

De har et slags hotell på a-hus, vet ikke helt hvordan det fungerer, for jeg måtte ligge på barsel. I tillegg har de en del enkeltrom på barsel. Etter jeg fødte der andre gang selv, så har jeg fått høre at man bør be om enkeltrom for å få det. Si fra så tidlig som mulig at du ønsker det, så er sannsynligheten større.

Jeg har ikke født på Riksen selv, men jeg kjenner flere som har født der og de har vært greit nok fornøyde. Hun ene skal nå føde barn nr2 på a-hus, for hun syns ikke det var så fantasktisk på riksen at hun orket å styre med å søke der selv allerede i uke 4-5-6. Og mest sannsynlig er det tilfeldig, men flertallet av de jeg kjenner som har født på riksen, har hatt problemer med ammingen.

Skrevet

Det vet jeg ikke om de har, men med tanke på at sykehuset er så moderne så vil jeg nesten anta det. Du kan jo ta kontakt med dem å høre, de svarer faktisk ganske raskt på mail.

Har vært masse på Ahus det siste året i forbindelse med oppfølging av en graviditet som ikke gikk så bra, og en ny graviditet som endte godt, og må bare si jeg er imponert over behandlingen jeg har fått der. De har gjort langt mer enn de er forpliktet til for at jeg skulle føle meg ivaretatt. Ville følt meg helt trygg med en fødeplass der.

Skrevet

Jeg har født både på nye og gamle A-hus. Veldig fornøyd. Jeg fikk enerom på barsel, men det var kanskje mest pga keisersnitt. Tror det er flest enerom, men ikke sikker. Jeg tilbrakte nesten all tiden på rommet. Internettilgang og eget bad. Fikk maten inn på rommet de to første dagene. Pleiere som ga god oppfølging og svarte på mine 1000 spørsmål.

Også en fordel at det bare er søsken og far som får komme på besøk inne på barsel. Ønsker man annet besøk, kan man møte dem nede i 1. etasje.

Skrevet

blir mer og mer dratt mot Ahus jeg nå ;) Men bare for å få ting helt klart:

Barselhotell: Enerom hvor far også kan bo (men må betale på vil jeg tro)

Barsel på sykehus: Kun hvis strengt nødvendig, og da enten enerom eller flermannsrom, ingen mulighet for far å være der

Besøk på barselhotell: Kun i 1. etasje, ikke på rom, samme med barsel? Eller kan man ta med rom inn på hotellrommet??

Skrevet

Jeg har født på Riksen, og velger det igjen, men det er ikke på grunn av barsel, for å si det sånn. De har ikke hotell, og det er de som trenger det mest som for enerom/familierom, så som "vanlig" fødende må du forvente å dele rom (vi var 2 på rommet). Jeg syntes det var mye mas på dagen, og møtte lite forståelse for min situasjon, slik jeg følte det... men det var heldigvis noe helt annet med dem som jobbet natt og helg. For meg er Riksen nærmest, og jeg synes det er fint å ha alt av ekspertise til stede om noe skulle skje, så neste fødsel blir likevel også der... men jeg håper jeg kan dra hjem raskere.

Skrevet

Fødte på ahus - de prøvde faktisk å ta livet av meg opptil flere ganger fordi de ikke hørte på hva jeg sa....

Riksen vet jeg ikke noe om.

Skrevet

Under svineinfluensaen begynte de med at kun far kan komme på besøk og det syns de var veldig behagelig fordi de som lå på barsel/barselhotell fikk en mye roligere tid. Nå er det et år siden jeg fødte, men jeg tror fortsatt det er sånn det var da, at far kan komme på besøk når han vil, bortsett fra i hviletiden (et par timer midt på dagen) og på natta. I tillegg kan søsken komme på besøk i besøkstiden en time på ettermiddag/kveld. Alle andre må man møte utenfor avdelingen. Når vi var der så jeg at noen møtte besøket rett utenfor døra til barselavdelingen, mens andre hadde besøk nede i glassgangen i 1.etasje (det gjorde vi). Fungerer veldig bra når man deler rom, så slipper man at den man deler rom med har besøk hele tiden.

Skrevet

hihi, dramaqueen 21:57, de PRØVDE vel neppe å ta livet av deg, men hormonene kunne nok gi deg den følelsen ;) Hva gjorde de feil da??

Skrevet

Jeg søkte - og fikk plass på - Riksen fordi vi hadde gått gjennom IVF der, så jeg følte meg litt hjemme. Har bare det ene barnet, så kan ikke sammenligne med noe, og dessuten er nok ikke jeg den som er så opptatt av at ting skal være på en bestemt måte for å bli fornøyd, men jeg synes i hvert fall at Riksen var bra, uten at det var noe superspesielt.

Hvis du er heldig, får du rom for deg selv. De har familierom, men der prioriteres fødsler med spesielle omstendigheter. Helt greit å dele i utgangspunktet, men det er ikke noe for meg i lengden, så vi dro hjem etter to netter. Jeg ville imidlertid heller ligge på barsel enn hotell, så da godtok jeg deling så lenge jeg orket. Alle jordmødrene var veldig hyggelige utenom én, og de kom og hjalp til med amming og andre ting på natten hvis jeg ringte. Samtale med jordmor om fødsel på hjemreisedagen, opplevde det som fint. De har veldig god rød saft der! :-) Da jeg kom tilbake dag tre for å ta Føllings test, var jeg sliten og melkesprengt og nervøs for å ta med gutten ut i femten minus, og da hentet en av jordmødrene saft til meg, og en annen ordnet og styret for å hjelpe til med melkesprengen. Da følte jeg meg veldig godt ivaretatt!

Negativt med Riksen er litt kalde bad og usannsynlig små håndklær, så ta med egne. Ellers godt med utstyr, bleier, bind osv. Deilig at bare partner og søsken får komme på besøk opp på barsel, er rolig og fint der oppe. Liten avdeling, de samme folka, ikke masse styr.

Skrevet

På riksen får man enten enkeltrom eller dobbeltrom, ikke noen flere enn det.

Skrevet

Har hatt to fødsler på Riksen og har vært veldig fornøyd. De har hatt god tid, det er rolig og stille der, fine lokaler, flinke proffe folk. Men jeg har ligget på dobbeltrom begge gangene og det er laaaangt til parkeringsplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...