Rosa J10 Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Ja, jeg veit det - det er virkelig på tide å avvenne ettåringen min med nattpuppen. Spørsmålet er HVORDAN gjorde dere det? HVOR LANG TID brukte dere før h*n sov natten igjennom uten å våkne. GODE TIPS? Jeg kjenner at jeg gruer meg veldig. Forrige gang vi forsøkte ble hun syk, dermed valgte vi å avbryte avvenningen. Da var vi nesten i havn. Jeg trenger sårt litt oppmuntring og motivasjon til å gjennomføre dette.
Mammatiljente-09<3 Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Motivasjonen må jo absolutt være en hel nattssøvn uten mating;) Vi gikk drastisk ut og gjorde det allerede når tuppa begynte på grøt ved 4 mnds alder (hun var rundt 8 kg da!), så hun trengte den absolutt ikke og er vel mer vanen som gjør at de våkner opp:) Vi brukte sånn ca 3 dager før hun ikke våknet opp for å ha mat, men mistet jo smokken 100++ ganger per natt;) Mitt beste tips er å gi vann isteden for mat, da finner h*n det lite interessant å våkne opp.. å har du mulighet til at pappaen kan ta nattavvenningen? da lukter det ikke melk når han kommer inn,og den lille vil godta det fortere (er min erfaring;))
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Vi tok det litt gradvis.. Begge mine var passert året, ingen krise det! De fikk jo etterhvert mer kumelk på dagtid, og annen mat og drikke. Så jeg trappet ned til at det var bare en pupp om natten først, også fikk de alltid tilbud om vann og smokk først. Var det ramaskrik, så fikk de pupp så lenge vi bare fikk sove igjen. Men plutselig av seg selv, så ga de seg i å skrike etter noe mer. Begynte med en natt der smokken var nok, så to, så tre og så var vi ferdige! Så det ble jo egentlig en naturlig avvenning, jeg nektet de egentlig aldri.. Ble jo mindre melk i puppen også da, så det ble vel ikke like om å gjøre lenger heller da. Var et par ganger minstemann skrek til fordi det ikke kom så fort som før eller noe mye, ble bare frustrert, så da ville han heller ha smokken! Håper du finner ut av det!
Rosa J10 Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2011 HI her.. Flere erfaringer?? Tenkte å komme i gang i dag. GRUER MEG!!
mamman til to gutter Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Vi gjorde et forsøk når han var ca 11mnd og holdt på en mnd før vi ga opp... Feilen vi gjorde var at han fikk pupp om "morgenen" og så sovnet vi igjen... Da skjønte han ikke forskjell på natt og morgen, selvfølgelig, og ettersom vi ikke orket nok en runde ca en time før vekkeklokka ringte, så ga vi opp og nå er han 13mnd og får mat på natta. Stort sett bare en gang og det bruker jeg mye mindre tid på enn å sitte inne hos han en time (evt høre på at han sutrer/griner mens pappaen sitter der inne en time). Jeg tror løsningen her blir å kutte ut all puppen samtidig, men jeg gruer meg så mye at det blir en stund til enda... Alternativet er å være streng helt til vi står opp og skrur på lyset, men jeg føler jeg får for lite søvn allerede, til å orke flere runder med hyling...
mamman til to gutter Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Etter å ha lest gjennom mitt eget innlegg, så er jeg ikke helt sikker på hvordan dette skulle være oppmuntring;-) Men det må vel være litt positivt å høre at du ikke er den eneste som sliter;-)
kokosyklus Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Jeg gruet meg og. Var så gjennomsliten rundt den tiden jeg ikkr orket mer nattamming. Løsningen min ble å kjøpe inn kosenattmat til meg selv og planla å være våken hele natta. Jeg fant på positive ting å ha i nærheten, slik at om jeg skulle bli sittende å høre på henne hyle hele natta så kunne jeg ialefall kose meg litt med andre ting. Hun sovnet etter 40 minutter første runde, og 20 minutter andre runde:) Første gangen ga jeg henne vann på flaske istedet. Jeg var dum nok til å fylle hele flaska, hun gulpet ned alt som var (i god tro om at det var mat kanskje?) og spøy opp igjen alt sammen. Så ble det fullt sengeskift og aldri mer vann. Jeg var så trøtt at da hun sovnet mellom de faste tidene sv jeg so en stein i en saccosekk på rommet hennes. Det gikk overraskende lett! Jeg ville ikke at pappaen skulle gjøre det iom at han vanligvis jobbet så mye og aldri var innom henne på natta ellers. En baby på 8 mnd forstår ikke hvorfor ikke mamma kommer, så jeg valgte å ta den biten selv. hun våknet til de faste tidene leeeeenge etter avvenninjgen, men det var for å få smokk osv. Hun har alltid vært mye våken på natta dessverre, så avvenningen gjorde ikke så ye annet enn at jeg slapp å sitte der i 10 min mens hun spiste meg tom for krefter:) Lykke til!
Rosa J10 Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2011 Jeg er utrolig takknemlig for at dere svarer meg, uansett om det er for å motivere, eller bare fortelle at vi er flere i samme båt! Det er utrolig slitsomt å kombinere nattevåk og full jobb, men det går jo på et vis.. I går våknet jeg etter en hard natt hvor vesla tydeligvis hadde bestemt seg for å snu døgnet. Hun har i det siste begynt å være våken en god stund etter at hun hadde fått pupp i håp om å få leke litt. Nå er det slutt, tenkte jeg! I går natt begynte jeg. Jeg hadde på forhånd alliert meg med ei venninne som var i lignende situasjon, sånn at vi er to om det. Utrolig ålreit å ha noen å utveksle erfaringer/frustrasjoner/motivasjon med i de sene nattetimene Natta gikk overraskende greit for min del med lite gråt. Hun våknet to ganger, og var våken ca 1time pr gang. Jeg er en bløthjertet mor, så jeg satt inne hos henne og holdt henne i hånden helt til hun sovnet igjen. Jeg takler ikke at hun ligger alene i mørket og er redd...! Jeg går på med nytt mot i kveld! Håper at denne natten ikke blir verre enn forrige.. Har en magefølelse på at den kan bli verre, men håper at det ikke stemmer. Bør nok gå å legge meg snart nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå