Gå til innhold

Jeg av alle har et LAVKARBO spørsmål !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og leser om kosthold og galleblære etter jeg hadde et lite gallesteinsanfall på søndag. Der står det følgende om karbohydrater:

"Karbohydrater: Raffinert sukker er direkte assosiert med galleblæresykdom. Et høyt inntak av raffinert sukker kan øke risikoen for utviklingen av gallestein. Dette grunnet en høyere syntese av kolesterol i leveren sekundært til en økning i insulinsekresjon. Karbohydrater kan indusere endringer i lipoproteinmetabolismen som gir modifiseringer i gallesammensetningen. Det har blitt estimert at 40 g sukker pr dag dobler risikoen for symptomatisk gallestein. "

Er det dermed sagt at absolutt alt med karbohydrater vil kunne være farlig for meg med en rævva galleblære, eller vil et normalt kosthold med frukt og grønnsaker uten tanke for karbohydrater, være trygt?

Grunnen til at jeg spør dere som har greie på lavkarbo er at dere har bedre greie på hvor mye sukker karbohydratene i slike ting utgjør :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kompetanse på dette området er tilnærmet lik null - men jeg syns du fortjener en feit cyber-trøsteklem for gallesteinsanfallet!

Hilsen ei som heller føder enn å ha gallevondt

Skrevet

Jeg har HØRT (med trykk på hørt) at det er godt for de som sliter med gallesteinsanfall å gå over på en lavkarbo diett. Rundt 72 karber om dagen er ett akseptabelt nivå som tillater frukt og grønt, men uten poteter, ris, pasta og brød.

Dersom du vil ha ett sikkert svar, ta deg en tur på lavkarbo.no

Skrevet

Takk takk :-)

Det var ingenting i forhold til når mannen måtte kjøre i all hast til sykehuset bare et par dager før ettårsdagen til jenta vår :-(

På søndag så var det mer svie i magen og en veldig kvalme som var problemet. Det var på grunn av det jeg tenkte at enten var det galleblæra eller så hadde ikke spiralen gjort jobben sin ;o)

Forresten så sa jeg det i morfinrus på sykehuset det du sier...

"Åh herreguuuud så lyst jeg har til å føøøde nåå! Dette kommer det jo ingenting gøy utav!" Legen holdt på å dø på seg av latter... Aner ikke hvorfor :-p

Skrevet

Ok, takk for svar :-)

Jeg tåler absolutt ikke fett, så lavkarbo i seg selv er jo ikke et alternativ for meg. galleblæren min er helt på bærtur, så jeg får skamvondt så snart jeg får i meg noe med fett i. Merket jo det i helga...

Det var derfor jeg egentlig bare lurte på det med omdanning til sukker også i grønnsaker :-)

Finnes det noen høyprotein-filosofier innen lavkarbo forrestn? Trenger desperat hjelp til å få gjøre skikkelige endringer =S

Skrevet

slik som jeg tolker det er det raffinert sukker som er farlig, ikke alt av karbohydrater... Men der var mange fremmedord, så jeg kan veldig godt ha misforstått...

Skrevet

jeg håper virkelig at det er snakk om at det bare er de usunne karbohydratene det er snakk om, for hvis jeg skal kutte ut alle karbohydrater OG fett så blir det et grusomt kjedelig kosthold til slutt :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...