Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Hvorfor kan barnehager lage interne regler ang sykdom. Som feks 48 timers regelen ved oppkast/diare, er feberen over 38,5 (på småbarn hvor lege ikke regner feber før 39) så må de være hjemme neste dag også osv. Jeg er sikker på at det finnes mange flere også. Det er jo som oftest totalt unødvendig og helt håpløst siden man har 20 dager totalt i året barna kan være hjemme uten at man taper lønn på det.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Tiltak ved enkelttilfeller eller utbrudd utenfor helseinstitusjoner (hoteller, andre overnattingssteder, leirsteder, barnehager) (folkehelseinstituttet) Ved mistanke om norovirusinfeksjon er det viktig at man raskt iverksetter tiltak for å hindre videre smittespredning. Det viktigste enkelttiltaket er isolasjon av den eller de som er syke. Man bør raskt informere ledelsen ved institusjonen og kommunelegen og definere en person som er ansvarlig for utbruddshåndteringen. Norovirus kan overføres via mat og/eller vann, og ved større utbrudd er det viktig at dette undersøkes. Kommunelegen og Mattilsynets distriktskontor vil her i samråd avklare hvilke undersøkelser som er nødvendige. Barnehager: • Barn bør holdes hjemme ved symptomer og i 48 timer etter opphør av oppkast og diaré. • Det er viktig å foreta hyppig håndvask og rengjøring og desinfisering av stellebord og leker. • En bør bruke engangshansker ved bleieskift, og brukte hansker og bleier skal legges i lukkede plastposer før de kastes.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Hvilke interne regler? Ved oppkast og diaré følger de fleste anbefalingene fra folkehelseinstituttet.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 48 timers regel ved oppkast og diare gjelder også for personer som er ansatt i jobber hvor de jobber direkte med mennesker, dvs helsevesen, skoler, barnehager o.l. Hvor har du det fra at lege ikke regner feber før ved 39? På legevakten i Oslo der jeg jobber så regnes det som feber når du har 38... Og det er jo regler som er satt for å ivareta barnet ditt. Ville du selv ha gått på jobb om du spøy i hele går eller hadde feber i går? De fleste blir redusert av å være syk, og små barn blir også dårlige!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Det er ulik praksis ved ulike barnehager.Forrige jeg brukte hadde 24 regel. Det er barnelegen og legevakten her jeg bor som sier at på småbarn regner de ikke feber før 39.Man skal derfor ikke gi febernedsettende før 39 eller helst vente til 40. Jeg går på jobb om jeg hadde feber eller kastet opp i går.Jeg anser meg selv som å være frisk da. Det er jaggu ikke rart at noen vil kutte i sykepenge ordningen om man må være hjemme fordi man hadde feber dagen før. HI
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Folkehelseinstituttet har klare retningslinjer. De fleste barnehager følger dem. At du velger ikke å gjøre det betyr ikke at det er barnehagene som oppfører seg rart.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Det er normalt at ihvertfall kommunale barnehager har felles regler i hver kommune. I vår barnehage er det 48-timersregel på omgangssyke. Det er helt greit om du kommer med øyekatarr (det synes jeg er håpløst), feber (hvis allmentilstanden er grei), forkjølelse..... så kommer jeg ikke på noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå