Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Hei! Flytter sammen med bf når leiekontrakten min her går ut (1 juni...) - Når sier jeg ifra til NAV?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Om du mottar overgangsstønad så skal du si fra den dagen du innleder et forhold til BF.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Vi har ikke et forhold enda så det er vel ikke et problem sånn sett.. Jeg har ikke funnet meg noe annet sted å bo enda og derfor flytter jeg dit som en mellomlanding.. Forøvrig merkelig at Monajenten her inne har hatt et forhold til bf siden minste ble født + fått os da? Hvis det du sier stemmer
Gjest Yunie Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Faren til sønnen min og jeg har tenkt å flytte sammen igjen. Vil jeg miste overgangsstønaden fra samme dato, eller er det en overgangsperiode? Har hørt at den kan fortsette i inntil 12 måneder. Svar: Du mister retten til overgangsstønad fra måneden etter at du flytter sammen med barnets far. Stønad til enslig mor/far gis ikke dersom forsørgeren lever sammen med den andre av barnets foreldre. Det er i tilfeller hvor forsørgeren flytter sammen med en annen enn barnets far/mor at retten til stønad ikke faller bort før etter 12 måneder. Som stønadsmottaker har du plikt til å melde fra om endringer som kan ha betydning for retten til stønad. Du må derfor gi beskjed til NAV-kontoret ditt straks dersom du flytter sammen med barnets far. Sakset fra NAV.no
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Du mister os fra dag 1 når du blir samboer med barnets far. Det er når man blir samboer med en mann / kvinne som ikke er far / mor til barnet at man kan motta os i 12 mnd.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Da tror jeg at jeg skal holde meg til svarene som står på nav sin side.. Samt 1028 og Y. Takk for svar.. Blir jo litt stressa av alt dette også
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Om dere ikke er kjærester så melder du fra den dagen du flytter inn. Hva Monajenten gjør, eller ikke gjør, er uinteressant. Det får stå for hennes regning og ikke noe vi trenger å bry oss så mye med. Men det jeg sier stemmer: "Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far." Det er hva NAV sier og det er NAV som setter reglene. 10:22
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 1030 - hvor på nav står dette? Jeg kan kun lese at det handler om forsørgeransvar. På et svar på nav.no står det jo at man mister overgangsstønaden måneden ETTER man flytter sammen. Har du selv vært på nav.no? En ting er hva du hørt folk på dinbaby si men når det står andre ting på www.nav.no så er det jo merkelig? Det står "Som kan bety" - Så hvis man er kjæreste med barnefar, ikke bor sammen, ikke forsørger hverandre - da er man jo enslig mor eller far? Jeg skjønner ikke helt dette. Det er vel det det går på?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Hvem kan få overgangsstønad? Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far. Vilkårene er i hovedtrekk: * Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene. * Du og barnet må oppholde dere i Norge. * Du må være ugift, skilt eller separert. * Du må være alene om omsorgen for barnet. * Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå