Gå til innhold

Fikk litt redsel i meg i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dreiv med de der massasje og toeye oevelsene for perineum, og kjente hvor vondt det ble av nesten ingenting! -Og hvor lite toeyelig det egentlig er! Groess og gru.... Og jeg som har bedt om naturlig foedsel og ingen epidural... Er nok en smule naiv..!

Noen troestende og oppmuntrende ord av noen som IKKE fikk epidural?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kan godt forstå at du ble litt nervøs, det vil jeg tro er helt normalt... Selv fødte jeg en stor og fin gutt for 2,5 år siden, og brukte ingen smertestillende da. Det var ikke nødvendigvis noe jeg bestemte meg for på forhånd, men jeg opplevde underveis at jeg klarte meg greit med god pusting og en varmeflaske i ryggen. Prøvde meg på et par sup av lystgassen, men syntes at den gjorde at jeg mistet kontrollen litt og lot den derfor være.

Alt i alt var det lang fødsel og pressfasen varte over 70 min, men det gikk allikevel greit. Så jeg tror nok at du også kan klare det helt fint! :-) Og uansett om du har bedt om ingen epidural så er nok det en avgjørelse som blir fattet underveis, det er som regel ikke noe problem å ombestemme seg skulle du ønske det... :-)

Lykke til! :-)

Skrevet

heisann:)

har tre fødsler bak meg og en i vente, to av mine har jeg gjennomført uten smertelindring.... for å si det sånn så regner jeg med at jeg ikk vil ha noe smertelindring denne gangen heller for joda det er vondt, men utrolig hva man tåler når man står oppi det.føler det ble mer ball med epidural enn uten :) når bebisen sklir lengre ned så blir alt tøyd og kroppen er skapt til at vi skal få ut en baby der nede :) det høres helt utrolig merkelig ut, men det går faktisk veldig bra :) å at alt går tilbake er nesten merkeligere når du ser den lille som har kommet seg ut :) men joda det går sammen igjen også :)

bare ikke tenk så mye på at det skal en bebis ut der nede, tenk heller på at dette greier du :) og du, det er lov å ombestemme seg underveis hva det gjelder bedøvelse ;) ingen skal trenge å lide mer enn man føler er nødvendig. bare husk å puste og pese, det hjelper kjempe bra (høres kanskje dust ut, men det hjelper :))

vet ikke om du ble roligere, men håper d hjalp litt :)) lykke til :)

Skrevet

Trøstende og oppmuntrende ord...? Nja..... det går over! :D

Jeg må ærlig innrømme at det var hinsides vondt å sette førstefødte til verden uten smertestillende, men så snart storebror lå på magen min var smertene fullstendig glemt, og nå skal jeg igjen føde uten smertestillende, og gleder meg faktisk.. (dum som jeg er..!)

Men det er noe helt fantastisk med en fødsel likevel, og smertene er jo en naturlig del av det. Du glemmer det så farlig fort, og er så til de grader verdt det! :)

Skrevet

Jeg har født en gang med, og en gang uten epidural. Nå har jeg tenkt å føde nr 3 uten. Første fødsel var tung, og jeg presset i halvannen time. Andre fødsel var også langvarig, og epiduralen var god og ha men laget endel trøbbel. Fødselen endte med vakum, og ga meg heller ingen god fødselsopplevelse...

I etterkant tenker jeg at fødselen uten epidural var mer naturlig, jeg kunne bevege meg fritt og hadde mer kontroll. Den med epidural var roligere, mer behagelig men samtidig mer styrt og jeg hadde mindre innflytelse på et vis...

Jeg er sikker på at du kommer til å klare deg utmerket uten epidural! :)

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk, alle! Jeg er ikke av dem som gruer seg og er engstelig for foedselen saann i utgangspunktet, men akkurat den delen, med mulig episiotomi og revning... den er ikke saerlig morsom aa tenke paa. Men joda, jeg skal nok greie det fint, og jeg gleder meg SAANN til aa se lille skatten min!!!

Skrevet

Heisan:) Jeg gjorde ingen tøye øvelser eller lignende nedentil, men det har ikke noe å si i forhold til smerte:) Du merker det ikke hvis du revner litt det gjorde ihvertfall ikke jeg. Brukte ikke epidural, bare litt lystgass(som jeg ikke synes var noe tess før etter jeg hadde pressa vesla ut og måtte sy... da var det artig;)he he) Riene er såpass sterke at du ikke kommer til å merke underlivet ditt noe særlig, ikke der det gjør vondt. Det gjelder selvfølgelig meg da.;))

Jeg synes pressriene var så fæle at jeg heller pressa mellom riene... derfor jeg måtte sy for å si det sånn;) he he

Det går så bra! Pluss at du får lov til å ombestemme deg hvis du plutselig trenger epidural. Jeg begynte å sutre etter det ved 7-8 cm åpning, men det var lissom ikke noe vits når jeg var så langt i forløpet:)

Det går så fint! Smerten er bare forbigående, det er det etterpå som"slår deg i bakken";)

Lykke til!!

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...