Gå til innhold

Siden vi er kommet til mai. Bunad!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke brukt bunaden min nesten siden jeg ble voksen (4 svangerskap og påfølgende amming (og ekstra kilo) har gjort det litt vrient), men nå vil jeg gjerne tørke støv av den og bruke den på 17. mai :-) Jeg ser at søljene er nesten svarte, så de må pusses, men noens om vet hva dette koster og hvor lang tid det tar? Rekker jeg det før 17. mai tror dere dersom jeg leverer dem til sølvsmed i morgen? Det går ikke å pusse dem selv hjemme med vanlig pussemiddel, det har jeg forsøkt, men tar gjerne i mot evt andre tips :-)

Og så var bunadskjorten min i lin gulnet litt. Hvordan får jeg denne ren igjen? Holder det med vanlig vask, eller må den klorblekes? Noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bare leverte søljene hos gullsmeden jeg, og kunne hente de ferdig pusset en dag eller to senere. Det burde være mer enn god nok tid til å få det gjort til 17.mai.

Ville prøvd å vaske bunadskjorten på vanlig måte først, og er den fremdeles gul er det på tide med de forskjellig kjærringrådene. Men jeg mener bestemt lin ikke skal klores?

Skrevet

Et lite tips for å unngå gulnet skjorte er å vaske den etter bruk, og IKKE stryke den før den henges bort :-)

Skrevet

Jeg har en fin oppskrift for å få sølvet fint igjen :)

1 ts zalo og 1 ts salmiakk i en liten bolle med vann.

- La sølvet ligge en stund i blandingen (ca. en time).

- Vask forsiktig med en myk tannbørste (baby).

- Skyll grundig.

- Tørk med hårføner (for å unngå skjolder).

Oppbevar sølvet i en tett plastpose, da holder det seg penest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...