Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Skal være vertinne for første gang i år for familien! *gru-gledeseg* Så jeg lurer på hva dere serverer av middag og dessert denne dagen? Har dere noen spesielle tradisjoner? Kanskje litt tidlig ute, men er greit å slippe planleggings stresset 2 dager før Som barn hadde vi alltid eggedosis med frosne blåbær i *nam* dessverre ingen som spiser det i min nye familie. Bløtkake er et must for meg iallefall og svigerfars favoritt Middag har jeg ikke noe fast tradisjon med, alle serverer forskjellige ting etter hvor vi har feiret
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #2 Skrevet 1. mai 2011 17. mai = pølser! Om været er fint så grilles det pølser, om ikke så blir det wienerpølser i lomper. Har alt av tilbehør, rekesalat, potetsalat, stekt og rå løk, flere forskjellige senneper og ketsjuper, hjemmebakt pølsebrød. Så blir det "pølsebuffet", alle lager seg det de selv ønsker. Til dessert er det selvsagt bløtkake.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Vi har faktisk aldri middag og dessert på 17.mai:) Dagen går med til tog leker og pølsespising. Det er ikke "tid" til tradisjonell middag iallefall. Vi er jo på "opplegg" ute hele dagen!! Vi har bløtkake på ettermiddagen/kvelden da:)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #4 Skrevet 1. mai 2011 Vi har spekemat og rømmegrøt og selvfølgelig bløtkake
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #5 Skrevet 1. mai 2011 Vi har sjelden noe fast denne dagen. Heldigvis ikke bløtekake for det er grusomt. Ofte bestiller vi noe helt utslitt her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #6 Skrevet 1. mai 2011 Koldtbord, kan gjøres veldig enkelt og greit. Et annet tips: kjøp "kjerringbladene" Allers, Hjemmet eller Familien i ukene før 17. mai, der er det mange tips til "17. mai-bordet" med alkens retter, kaker og desserter (mor og mormor abonnerer, så jeg har skummet gjennom min dose av mat til 17. mai, jul, påske etc).
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #7 Skrevet 1. mai 2011 Vi har ikke noe særlig opplegg enda pga små barn som ikke går i tog, og barnevogn og Oslo sentrum er stress Blir jo å gå på skolen her for å være med på lekene de arrangerer på ettermiddagen. Blir ikke noe heftig middag, har tenkt tanken på en grønnsakssuppe med saltkjøtt HI
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #8 Skrevet 1. mai 2011 På skolene blir det servert pølser i brød og betasuppe:) Men hjemme blir det koldtbord eller rømmegrøt på 17 mai (spekemat serveres til begge deler). Og rød gele i firkantet form, pyntet som det norske flagget med blå druer og krem;) Vi bruker ikke å være så mye hjemme denne dagen, så kaker kjøper vi der vi er:) Ellers blir det vel en del is tenker jeg;)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #9 Skrevet 1. mai 2011 Snitter/smørbrød og kaker. Ellers blir det jo pølser og is i byen,vaffel og kake på skolen osv. Dette er ikke dagen jeg er redd barna ikke skal spise nok hehe
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 Vi må ha 17.mai-gele, og så om vi har noe mat blir det ofte noe enkelt som lappskaus eller gryterett. Jeg har også laget koldtbord på 17.mai, men det er egentlig for mye styr, synes jeg, for det er en travel dag.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 Hjemmelaget lapskaus med salt kjøtt har vi. Nam nam=)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 Ved dårlig vær: Lapskaus og bløtkake Ved fint vær: Grilling og bløtkake Og selvfølgelig kaker, is og pølser på skolen. Lykke til.
Gjest overlord Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Vi har alltid rømmegrøt, spekemat og kringler. Har ikke dessert, men har kaker senere på dagen (ikke faste sorter).
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #14 Skrevet 1. mai 2011 siden jeg er fra nord trøndelag er det en selvfølge med sodd.. deilig inderøy sodd =) det er fest mat for oss. noen ganger har vi også hatt spekemat. så har vi is til dessert =)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #15 Skrevet 1. mai 2011 vi har 17.mai frokost hos pappa og stemor så erdet pølser og is i arendal by og opplegg på skolen hjemme avsluttes med grilling hos mamma/stefar utrolig gøyal,koselig dag for store og små
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #16 Skrevet 1. mai 2011 Her blir det nok enkelt hjemmelaget koldtbord tenker jeg. Varme karbonader Stekt løk Spekemat med diverse rømmedressinger og potetsalat Røkelaks Eggerøre en kake eller to Og helt sikkert noen pølser og is til barna.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #17 Skrevet 1. mai 2011 Jeg er oppvokst med lapskaus på 17mai og har klart å gjennomføre det med min nye familie også. Lager den dagen før, så bare å varme opp når vi vil ha. 17mai er endag vi er mye hit og dit, og jeg føler ikke akkurat for å stå på kjøkkenet den dagen. Om det blir bare oss eller mange flere spiller ingen rolle, for jeg lager alltid kjelen full. Blir den ikke spist opp har vi mat i flere dager eller vi fryser den ned. Har 4 unger som elsker lapskaus også, og det er jo bra. Har bløtekake som er dekorert med det norske flagget. Dette har ungene mast seg til, jeg er ikke vant med kake eller dessert denne dagen. Men ungene skal ha kake med flagget på, ellers blir det ikke 17mai.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2011 #18 Skrevet 1. mai 2011 Grønnsakssuppe med saltkjøtt høres ut som ypperlig 17.mai mat HI! Kan lages på forhånd, raskt å varme opp og kan lages til mange. Godt brød til og en kake, så er du i boks!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå