Gå til innhold

Baby som spyr:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita ei på 14 mnd som kaster opp. Hva gjør jeg nå? Har aldri hatt så liten med spysyke før.

Har prøvd å gi henne mat (mild mat,ikke noe krydder ol) men alt kommer opp igjen. Hun får blåbærsaft å drikke (siden blåbær er mageregulerende). Men hva gjør jeg når hun skal legges? Skal jeg gi velling som vanlig? Skal hun få melk om hun er sulten i natt?

Er det noen som har noen råd? Jeg har virkelig ikke peiling:-(

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Ligg unna melkeprodukter, gi mest mulig rent vann, evt saft. Pass på i forhold til uttørring, det er det store problemet med de minste. God bedring!

Skrevet

Væske er det viktigste nå, og gjerne en blanding av daff Bris/ Farris og eplejuice for å opprettholde saltbalansen i kroppen. Hvis alt kommer opp igjen er det lurt å forsøke med bittesmå mengder av gangen, f.eks et par slurker, hyppig, men altså bare litt om gangen.

Følg med på tissebleier og om baby virker slapp/ dehydrert. Yoghurt er bra mat for dårlige mager, men jeg ville kanskje ventet litt hvis alt kommer opp igjen uansett - bare et par små skjeer om gangen i såfall.

Skrevet

Altså, hun er 14 mnd, ikke 4 eller?

Skrevet

Hvis du har eller får tak i så anbefaler jeg å blande eplejuice med farris 50/50( rist ut kullsyren).

Styr unna alt av meieriprodukter. det kan være verdt å forsøke å få i henne raspet eller most eple, enkelte måten er å dele eple i to og skrape med skje. Væske er viktigst, ellers kan du la henne få skalk å gnage på, mariekjeks, kavring ol. Risgrøt uten melk kan også være greit å prøve, tenker da på barnegrøten. Den kan hjelpe til med å binde magen ved diarè, men det gjør også eple.

Skrevet

Takk for tips:)

Ja lykkeliten hun er 14 mnd,men min yngste og siste altså babyen hehe. Hun har lagt seg nå så vi får se hvordan dette går:-S Er skeptisk så jeg har håndklær som både laken og dyne i natt.

Ugl@, om hun våkner og er sulten kan jeg gi grøt på flaske da? Blandet med vann?

Har egentlig bare den pære og cornflakes grøten fra 12 mnd,men kan jo løpe og kjøpe risgrøt.

Skrevet

GI henne vann på sprøyte. Altså kjøp en sprøyte uten nål på apoteket og gi henne litt vann hvert 5.min! PÅ denne måten kommer ikke alt opp igjen! Lykke til!!!

Skrevet

Det at man ikke kan gi melk stemmer ikke, se vedlagt link

http://nhi.no/symptomsjekk/barn/diare-akutt-2191.html

Du kan fint gi både melk og melkeprodukter.

Ellers er min erfaring at det er best å gi væske i små porsjoner, ikke så mye av gangen. Vi gir gjerne drikke når vi går tur i vogna, for han spyr som regel mindre når han sitter i ro. Drikke rett før han skal sove pleier han også å holde på.

Som regel spyr han av mat, så vi fokuserer heller på å få i han væske i denne perioden, men tilbyr selvsagt mat til de fast måltidene.

Vi gir eplejuice med farris (de trenger salter), mme og smoothie med blåbær.

Tror vi også hadde spysyke første gang da han var 14 mnd, nå er han 17 mnd og vi har hatt 3 runder, den lengste på en uke...

Skrevet

Ehhhmm,er det vanlig at de blir "blå" av spysyke? Blå på leppene,iskald på hender og føtter?

Hun var helt fin i går,så er det kommet tilbake i dag.

Syns dette var litt skummelt at hun er så blå:-S

Skrevet

Vel, blåfargen er jeg usikker på men min ble helt marmorert og iskald på hender og føtter i forbindelse med rask feberstigning. Etter å ha fått febernedsettende gikk det over.

Ellers så har jeg også en gutt med spysyke/diare på 4de dagen. Jeg har vært på apoteket og kjøpt GEM-pulver som man blander med vann. Det er glucose og salter for å erstatte det kroppen mister. Han kvikner litt til når han drikker det, sikkert pga at han får opp blodsukkeret litt. Anbefales, og om du ikke har apotek i nærheten så er farris som nevnt ovenfor også bra. Tilsett litt sukker i tillegg.

Skrevet

Ho spiser litt frukt og blåbærmos. Og så vil hun ha melk:-S Tror det er tenner på gang,og at hun ikke spiser fordi det er vndt i munnen. Skal til legen torsdag veldig spent på hva han har å si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...