Gå til innhold

Ammehjelp, noen ? VONDE pupper....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så syyykt vondt i puppene når jeg ammer vesla. De er veldig såre, men begynte med skjold når hun var 2 dager gammel. Nå gjør det bare helt utrolig vondt når hu suger, kjennes ut som en piggtråd blir dratt gjennom brystvorta... Noen som har noen tips ? jeg klarer jo nesten ikke å amme, det går så tårene spruter hver gang :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd sjell som finnes i fjæra ?

Skrevet

Har nettopp vært gjennom det samme som deg. Hjelper ikke ammeskjoldene på sårheten? Hvor lenge har du ammet henne?

Jeg fikk komme tilbake til barsel og jordmor pga ammevondt, og fikk følgene råd:

* Når du bruker ammeskjold er det viktig at du tømmer puppen/pumper deg to ganger daglig. Dette fordi ammeskjoldet "stenger" for noen av melkegangene, så disse må tømmes ved pumping. Hvis du håndmelker, så håndmelk på ulike steder rundt brystvorta, ikke bare det samme stedet hele tiden.

* Simplex øyesalve hjelper på sårheten. Kjøpes reseptfritt på apotek.

* Håndmelk ut noen melkedråper før du legger babyen til brystet. Da slipper babyen å suge så hardt for at melka skal komme.

Vet så utrolig godt hvordan du har det, det er helt jævlig vondt når vortene har blitt så såre. For tre netter siden satt jeg i senga og hylgråt midt på natta og sendte mannen min ut etter morsmelkserstatning. Heldigvis var bensinstasjonen stengt :) Men nå er det mye bedre allerede, så jeg håper å kunne slutte med ammeskjoldene om noen dager. Hang in there, det blir veldig fort bedre. Kjøp den salva, og "luft" brystene dine så mye som mulig. Lykke til!

Skrevet

Huff.

Skjell brukte jeg med førstemann, jeg hadde ihvertfall ingen effekt av de, men du kan jo prøve!

Jeg måtte slutte å amme med nr 1, ble for vondt og hadde ikke det givet etter fullamming heller. Så når det ble vondt(med blod) ga jeg veldig lett opp.

Nå med nr 2 har jeg vært besatt i å kunne amme og smurte meg med Bepanthen brystvortesalve (kremaktig) etter hver amming fra første sug. Brukte salven i ca 1-1,5 mnd. Jeg ble aldri sår!!

Ventet jo på at det skulle skje selvfølgelig.

Nå er knotten 4 mnd og fullammer, jeg klarte det uten ett sekund smerte! Sitter egentlig litt i sjokk enda;)

Prøv å la puppene få hvile ved å pumpe et døgn, mens du konstant har salve på. Prøv håndpumping hvis du ikke har pumpe.

Og jeg sier bare - smør, smør, smør!

Bepanthen er knall på sår rumpe også, du trenger ikke noe annet i hus til babyen.

Skrevet

http://ammehjelpen.no/

Har du vært her inne?? De har telefonvakter også for å hjelpe. Har en kollega som jobber der og hun er i alle fall veldig flink!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...