Gå til innhold

Blomster uten hage

Anbefalte innlegg

Gjest Yunie
Skrevet

Har så utrolig lyst på noen fine blomsterkasser på verandaen min, men har det store problemet at alle blomster dør hos meg. Jeg har forøvrig en del tørka blomster, men jeg er ikke 80, så jeg syns ikke det er så stilig, egentlig.

Jeg har jo lyst på blomster inne også, men jeg forstår at det muligens vil være enklere å ha blomster på verandaen hvor det regner..

Hva slags blomster er fint å ha i kasser o.l? Hvilke farger passer sammen? Er helt "grønn"(feil farge kanskje i denne sammenheng... )

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Skal du ha stauder eller ettårige? Begge deler er mulige, men staudene må da stå der over vinteren også, det er kanskje ikke så fristende.

Ikke bruk EN ENESTE potte som ikke har hull i bunnen om du har balkong det regner inn på, da drukner de eller du må ut og tømme av vann i eninga. (Jeg har vært dum nok til å skaffe meg rundt tjue potter som er for fine til å kaste, men uten hull. Det funker an sich siden jeg liker å pusle m planter, men med mulighet for regnsommer.. nei.) Det er bedre jo større pottene er - kjøp lette fake-terrakotta-potter fx, MED HULL - de største du finner. Det er en diger jobb å bære jordsekker opp til balkongen første gang, men verd det - tåler mer jo større potte/urne. Legg leca-kuler i bunnen for å hjelpe drenering.

Så blomkarse, i stooor krukke gjerne, hvis de kan henge utover velger du slyng-typen. Mine i fjor fikk knapt sol annet enn seineste kveldssola men blomstra som ville nøkken.

Jeg ville også kjøpt (eller sådd) tagetes, de er nøysomme og utrolig villige bare du kniper av de visne etterhvert og du har glødende farger helt til snøen kommer.

Petunia/surfina er også enklere enn å pille nese - bare plukk av visne. Både de og tagetes tåler en trøkk med tørke også, bare vann på igjen etterpå og så kommer de tilbake. Jeg foretrekker de som blir lange og med store blomster, hvite/mørklilla/cerise.

Ligg unna margeritter, de er alltid stygge lenge før man skulle tro. I alle fall her.

Stemor er fine, og selv om de selges som ettårige er det verd å prøve å la dem stå, de kommer ofte igjen,.

Skal du reise fra blir det en avveining av værmelding - men vanligvis kunne 90 % av balkongen min (som hadde tak) overleve to-tre ukers ferie hvis alle hadde hver sin halvannensliters brusflaske med vann, satt opp ned med tuten i jorda.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...