Gå til innhold

mulig en smule rasistisk men...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått nye naboer fra tyrkia som synes det er helt greit å ta med frityrkokeren ut på verandaen og lage mat der. Problemet er at det stinker i hele gata, må lukke alt som er avvinduer, ta inn tøy fordi det lukter etterpå. jeg synesIKKE det er greit. går jo ann å ta litt hensyn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har dette med hvor de nye naboene kommer fra å gjøre? Ville du lagt ut dette innlegget hvis naboene var norske og gjorde det samme? Du er rasistisk, ikke bare en smule.

 

Skjønner godt at de ikke vil ha frityrlukt i huset, men du får prøve å ta det opp med dem, da. Kanskje de ikke tenker over at det lukter i hele gata.

Skrevet

Tja. Jeg er dønn norsk, men liker å grille i hagen og steke vafler på verandaen. Same shit ;o)

 

Litt syns jeg vi får tåle av hverandre, uansett opprinnelse.

Skrevet

Hmm..tyrkisk mat er jo rågodt! Inviter de på grillings, så blir du kanskje invitert tilbake?

Skrevet

Tyrkisk mat er kjempe godt selv om det har noe stram lukt enn vi er vant til. Naboene må få lage den maten de vil, uansett hvilken rase de tilhører, eller mente du kultur.... :) Vi er norske, og elsker tyrkisk mat, flaks du ikke er våre naboer, for vi røykla hele nabolaget her om dagen når vi grillet noe klin vi hadde kjøpt i Sverige. Vi griller ikke det igjen, for å si det sånn! Kanskje hadde de ett uhell slik vi hadde?

 

Hvor du fikk for deg at matkultur har noe med rase å gjøre er et tegn på at du ikke aner hva du prater ang. rasisme. Håper du ikke drar en paralell mot rasisme igjen før du har satt deg godt inn i betydningen av ordet. Her er hjemmeleksa di ;)

 

Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimerer diskriminering rettet mot grupper eller individer med annen etnisk bakgrunn enn dem selv. Rasisme finner ofte grobunn i samfunn der økonomiske og sosiale forskjeller kan knyttes til visse folkegrupper. Rasebegrepet blir imøtegått av mange biologer som meningsløst og uten vitenskaplig basis.

 

Begrepet rasisme oppsto først i venstreradikale kretser i det 19. århundre, men har senere blitt brukt for å beskrive forskere, politikere og enkeltmennesker som hevder at det finnes ulike menneskeraser med biologiske forskjeller. Til tross for at begrepet er ungt, er rasismen i seg selv eldre enn den vitenskapelige raseforskningen. De fleste folkegrupper og nasjoner gjennom tidene har diskriminert mot andre folkegrupper på bakgrunn av etnisitet eller nasjonal opprinnelse. Rasismen nådde sitt høydepunkt i nyere historie med den europeiske og amerikanske slavehandelen med afrikanere, holocaust og apartheid som noen eksempler.

Skrevet

Kan faktisk skjønne akkurat det med frityrlukta. Den setter seg så sinnsykt fort i klær og er vanskelig å få bort. Guffen lukt.

Kan du ikke snakke med dem om dette?

Skrevet

ingen dønn norske hadde tatt med seg fritytrkokeren ut på verandaen. grill og vafler er noe helt annet enn gammel frityrolje. folk flest hadde tenkt på at den lukta er fæl, hele gata stinket. det blir nok en koselig sommer hvis det skal fortsette. ikke kunne åpne vinduene når det er varmt.. og dere som går 5på hver gang noen nevner rasisme....

Skrevet

Hei!

Gå og snakk med de. si at lukta sjenerer deg. og spør om de kan fritere inne.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Tuppa81, hvordan kan du vite at ingen dönn norske hadde gjort noe slikt?

 

Angående vaffelsteking på verandaen...mamma lagde vaffelröre med hvitlöksolje ved et uhell, det luktet ja....hihi...og hun kjente det ikke selv engang!

Skrevet

He, he, det er ikke rasistisk å irritere seg over naboene...

 

Det skjer nok like ofte om naboene er norske også, bare at da er det andre ting vi irriterer oss over.

 

Enig i at gammel frityrolje lukter ille. Om det kun skjer en gang i blant ville jeg sett gjennom fingrene med det, litt må man tåle når man bor tett. Men skjer det ofte, kan det jo bli litt plagsomt. Da er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å ta en prat med dem?

Skrevet

Når jeg får utekjøkken på terrassen min så skal jeg ha frityrkoker der. Det er ganske mange som bruker den ute pga at lukten setter seg inne.

Men jeg bor i enebolig da,vet ikke om dere mener det er forskjell på type bosted.

Gjest colorina
Skrevet

Jeg er dønn norsk og har tatt med frityrkokeren ut på verandaen mer enn en gang. Håper naboene ikke har gått og irritert seg over det uten å si ifra, hvis de synes det er plagsomt. For da er det masse av favorittrettene mine jeg må slutte å lage, for orker ikke stekeosen fra den inni huset...

Ta en snakk med dem du, hvis det er veldig plagsomt, men får en følelse av at det er krydderlukta du reagerer på, for har vanskelig for å tro at frityrosen setter seg i alt i sin omkrets med mindre de står rett under vinduet ditt med gryta...

Skrevet

Hm, jeg er 100 % norsk, men friterte nylig ute.. Tror ikke det har noe med hvor man kommer fra, mange som gjør det.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Du er ikke en "smule rasistisk", du ER rasistisk, du, og i tillegg tar du mannen i stedet for ballen!

 

Kjenner jeg blir "en smule" oppgitt, men ikke overrasket, dessverre.

Skrevet

er ikke krydder jeg reagerer på, men frityrlukta. gammel ojle som blir varmet opp for det e...te gang. det erIKKE normalt her i gata vår. bor i enebolig jeg også. tro meg når jeg sier at slik lukt setter seg rimelig godt i klær som henger ute og div

 

Skrevet

Haha, "ingen dønn norske hadde tatt med seg fritytrkokeren ut på verandaen."

 

Dette må jeg vise min kompis A - som forøvrig er en helnorsk bonde. Han liker nemlig å bruke frityrkokeren utendørs.

Skrevet

"Ikke normalt"....unnskyld fnisinga mi. ;o)

 

 

Skrevet

Ang lukt i klærne så sliter jeg litt mer om våren når de sprer dritt på jordene borti svingen enn når naboen lager mat ute.

Så jeg er vandt med å tørke tøy inne i perioder samt å ikke lufte innimellom.

 

Men seriøst, om du irriterer deg over at naboen lager mat på sin terrasse så er det kanskje på tide å justere egoet sitt?

Det skjer sikkert ikke hele dagen,så du kan lukke vinduene og ta inn tøyet mens det står på. For det er ditt problem siden det er deg det plager:-)

 

(virker kanskje litt strengere nå enn jeg ville sagt det muntlig,men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Kan ikke ha smilefjes i hele innlegge for å myke det opp heller hehe)

Gjest Yunie
Skrevet

Hvorfor kaller du tyrkere en egen rase, Nagilimia? Tror kanskje du bør gjøre hjemmeleksene dine også.

 

Utover det bør du bare si ifra til de det gjelder HI.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

tuppa81:

Her er det du som har problem, ikke naboen din. Du minner om den gale naboen vår, og han er faktisk ikke sann.

Skrevet

hadde jeg hatt mulighet så hadde jaggu jeg også fritert ute, og jeg er veldig glad i å lage vårruller å fritere dem,men den friteringslukta setter seg jo i HELE huset og og klær.. og kanskje se på det slik at det er nettopp just derfor naboene dere fritere ute, synes du burde jekke deg litt, lufta er for alle :P og ja,siden du bringer opp at de er fra tyrkia så er du en smule rasistisk, hadde vel neppe klaget om det hadde vært deg selv,kjenneinger eller norske naboer...

Skrevet

Vel, her stinker det når naboen fyrer opp kull-grillen også, men vi ber han ikke flytte den inn fordet. Og han er norsk! Nasjonalitet har ingenting med saken å gjøre HI, hvorfor tror du at det har det?

Skrevet

Hehe, jeg setter alltid frityrkokeren ut fordi jeg ikke vil ha lukta inne.

 

Ps: Jeg er norsk ;-)

Gjest overlord
Skrevet

Tror du på ramme alvor at tilbøyelighet til å dra en frityrkoker ut på verandaen avhenger av nasjonalitet?

Skrevet

Ha ha ha, fro et innlegg! Hva med alle vi galningene som griller svin rundt i hagene og parkene?

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...