Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Lest at det er ok med to glass vin i uken feks, eller er det skadelig for barnet??? Blir forvirret, hva er sant hva er ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Hvor har du lest det? jordmødre og leger går ut med at man ikke skal drikke. Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må drikke når de er gravide. Babyen får det jo i seg. H*n deler alt med mor. Syns det er passe egoistisk. Kjøp en alkoholfri vin om du absolutt skal drikke.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Jordmor fortalte meg dette, at det var trygt med to glass uken.
3 nøtter til Askepott Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Ikke, såklart. Er det virkelig noen som drikker når de er gravide? for noen naut.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article357100.ece
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Du har spurt på feil forum. Her inne kan det virke som at flertallet fakrisk tror at EN slurk vil gi barnet hjerneskade. Ikke så mange med medisinsk kunnskap her så steil unna og ta dine egne valg.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Selvsagt ikke. Man vet ikke hvor LITE vin som kan være skadelig, altså nulltoleranse.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 det er ikke ok å drikke, og grunnen er at alkohol er fettløselig, noe som ødelegger for utviklingen av hjernen, ryggmargen og alt annet som er bygd opp dette, se hva som skjer om du legger fett i bløt i 2 glass vin du, og fortsett med dette i 9 mnd!! Ta deg en munkholm eller alkoholfri vin.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Tror neppe flertallet her inne mener at en slurk gir hjerneskade, men når leger og helsepersonell råder gravide til totalavhold fra alkohol (og andre rusmidler) må det da være greit å forholde seg til det? Grunnen til totalavhold er jo nettopp fordi ingen helt vet hvor grensen går, derfor er det lite vits i å gamble med barnets helse.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 Nei! Det er ikke ok å drikke alkohol når du er gravid!! Hun jordmora di må nok oppdatere seg litt! http://www.blakors.no/?ItemID=2039 http://www.dinside.no/395594/alkohol-verre-enn-heroin-for-fosteret http://www.dinside.no/350183/%C9n-drink-kan-skade-barnet http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5670&MainArea_5661=5670:0:15,2906:1:0:0:::0:0&MainLeft_5670=5544:49982::1:5675:8:::0:0 Det var bare noen få av artiklene jeg fant når jeg googla det!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #11 Skrevet 30. april 2011 Du er enten et troll eller du har en jordmor somer tjukk i huet. Det er selvsagt ikke greit å drikke alkohol når man er gravid. Dumme og egoistiske damer drikker når de er gravide
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #12 Skrevet 30. april 2011 Here we go again. Tipper det er en av fanatitkerne som har startet innlegget for å fortsette diskusjonen.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #13 Skrevet 30. april 2011 For et naut av en jordmor som sier dette. Neste er vel at det er greit å blande whiskey i melka til babyen før h*n skal legge seg.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #14 Skrevet 30. april 2011 Tja, dette handler jo om å få friskt eller handicapet barn(FAS). Om du fint takler FAS, så bare fortsett. Vil du prøve å få et friskest mulig barn(ingen garantier her heller), så hold deg unna alkohol i det minste. Ingen i hele verden vet hva akkurat ditt foster tåler av alkohol før FAS inntrer.... Bare sjekk det opp, om du ikke tror meg. Jeg har barn med handicap, selv uten å ha nytt alkohol i svangerskapet, og kan bare si at det ikke er noen dans på roser......
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #15 Skrevet 30. april 2011 Jeg kjenner til den forskningen som viser at små mengder alkohol i svangerskapet ikke er skadelig som det vises til over. Problemet er vel egentlig at denne forskningen sier lite om hvor små mengder. Tør du å ta sjansen?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #16 Skrevet 30. april 2011 Er du virkelig så uvitende at du tror at barn med FAS har mødre som har drukket 2 glass i uken? Der tar du skammelig feil Kom deg ut av bobblen din. De som har barn med FAS er alkoholmisbrukere og har drukket tett i svangerskapet. I Australia feks der det er helt vanlig å ta et glass vin nå og da blir det født 15-20 barn i året med FAS. Skal love deg det hadde vært født maaange fler barn med FAS om et par glass i uken gjorde dette. Jeg har jobbet med barn med FAS (på dagsenter i utlandet) og vet endel om dette. De barna kommer fra ekstremt trøblete hjem.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #17 Skrevet 30. april 2011 Så da kan vel du si hvor mye alkohol som er greit i svangerskapet? Det kan du ikke, for ingen vet det
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #18 Skrevet 30. april 2011 Jeg bor i England, mulig det er annerledes her... Virker til gravide her synes det er ok med et glass vin avogtil.. HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #19 Skrevet 30. april 2011 FAS er uvanelig. 1 av 1000 barn blir født men noen som helst grad av FAS, og enda færre med alvorlig FAS... Og det er fler enn mange tror som drikker MYE i svangerskapet. Dette er sjeldent de man ser som kan ta seg et halvt glass, men ofte de som offentlig er mest imot det.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #20 Skrevet 30. april 2011 Ja, jeg har også vært gravid i utlandet og nordmenn er fanatikkere. Interessant nok er det like mange tilfeller av FAS her, men det ignorerer de. Et glass innimellom er selvsagt ikke skadelig. Jeg drikker forøvrig ikke selv, gravid eller ikke, men det er av andre årsaker.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #21 Skrevet 30. april 2011 HAr du hørt om FAE? Det er svært utbredt og kan helt fint bli et livslangt problem hvis mor har drukket vin flere gamnger i uken gjennom hele svangerskapet. Alvorlig FAS er ikke det eneste problemet.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #22 Skrevet 30. april 2011 Du driter deg helt ut. nordmenn er ikke fanatikere og et glass innimellom kan være skadelige.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #23 Skrevet 30. april 2011 Kjør på! Jeg pleide å gi ungene mine vin på tåteflaska for at de skulle sove bedre. Funket veldig bra:)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #24 Skrevet 30. april 2011 FAE er mer utbredt enn FAS og oppstår av vesentlig mindre mengder alkohol enn alvorlig FAS.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #25 Skrevet 30. april 2011 IKKE ok. Men det er din kropp og ditt barn, så du velger selvsagt selv om du vil gjøre det. Om du mener at vi er hysteriske som mener at det er galt så er det også ok for meg. MEN jeg forstår ikke problemet med å holde seg borte fra alkohol i 9 mnd. Er det virkelig så vanskelig? Da har du i alle fall i mine øyne et problem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå