Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Skal ha middagsgjester, vet om en som er allergisk mot skalldyr og da serverer jeg selvsagt ikke det, men også at konene til to av mine venner er ufattelig kresne. Vi blir tolv - jeg orker ikke la to stykker diktere menyen for alle - er det stygt`?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Hadde ikke tatt hensyn til kresne voksne mennesker.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Jeg viser kun hensyn til allergikere selv.Sære folk tar jeg ikke hensyn til og syns faktisk det er frekt å være kresen i ett selskap.Alle kan spise noe,og det bør de gjøre uten å rynke på nesen eller å si "jeg liker ikke." Jeg syns ikke det er stygt av deg.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Er de kresne, så får de enten velge å spise eller la vær. Allergi er noe annet, men det ser du tydeligvis selv Uff... Kan ikke hjelpe for det, men jeg blir så irritert på voksne mennesker som "ikke liker"....
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Det er ikke frekkere å være kresen enn det er av vertskapet ikke å ta hensyn. Ingen liker absolutt alt og en hel del mat er sær og for spesielt interesserte (eksempelvis sushi, smalahove, haggis og lungemos). Svært mange mennesker brekker seg hvis de forsøker å spise enkelte ting og det er bedre at de lar vær enn at de spyr på matbordet. At mange voksne mennesker er så lite opplyste at de snakker om folkeskikk vs brekningsrefleks er latterlig. De viser bare frem kunnskapsløsheten sin.
Gjest sug lut Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Har de oppdragelse, de kresne, går det helt fortreffelig. Har de ikke, og er av den motbydelige "fanden at kompis ikke kunne fått seg ei skikkelig dame"-varianten, er det ikke uansett ikke verd å ofre to sekunders tanke på dem. Ergo, en vinn-vinn-situasjon.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Jeg tar hensyn til allergier og hva folk ikke spiser på grunn av religion eller overbevisning. Med overbevisning tenker jeg blant annet på vegetarianere og lignende
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Det er bare å lage det du vil, men selvsagt ikke det mest sære eller det som voksne,kresne folk stort sett ikke liker, som f.eks rå fisk, muslinger, alt for "skumle" utenlandske matvarer etc. Forøvrig håpløst med voksne mennesker som er livredde for å prøve noe nytt og er redde for å spise alt fra hvitløk til oliven.Tragisk.De vet ikke hva de går glipp av.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 Hehe, oliven er aldeles skrekkelig. To matvareer jeg har smakt gjør at jeg brekker meg helt uten kontroll; oliven og vaniljesaus.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #11 Skrevet 30. april 2011 Enkelte har ikke utviklet smaksansen fra de var barn, noe som jeg tror er meningen....Det er vanlig at barn rynker på nesen av visse smaker og konsistenser (særlig når foreldre eller andre sier " dette liker du nok ikke"), men voksne flest er villige til å prøve å venne seg til nye smaker og dermed få et bredere repetoar på tallerkenen. Til eksempel: Hvor mange synes egentlig det er godt med øl og vin de første gangene de drikker det?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #12 Skrevet 30. april 2011 Jeg ville satt pris på å vite at jeg var invitert i rakfisklag, eller smalahovelag eller andre rare lag folk holder. Da kan jeg nemlig takke pent nei til invitasjonen... Selv klarer jeg bare ikke sopp av ting folk normal spiser, men det er tross alt noe jeg kan legge til side på en nogenlunde diskret måte. Men om hovedretten er rakfisk/smalahove da sliter jeg jo litt...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #13 Skrevet 30. april 2011 Vin ja, øl nei. Derfor drikker jeg ikke vin. Jeg er stort sett altetende og prøver nye ting med entusiasme og nysgjerrighet. Likevel brekker jeg meg til tårene spruter av enkelte matvarer, Jeg er ikke kresen, det handler ikke om ikke å spise det man ikke synes er nydelig, det handler om at det ikke kan spises.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #14 Skrevet 30. april 2011 Det går da ann å være høflig selv om man er kresen? Som i hold kjeft og spis det du liker! Når noen inviterer 12 stk på middag så er "liker ikke,brekker meg,orker ikke tanken" ol noe man som vert kan ta hensyn til bortsett fra å lage ekstra tilbehør i tilfelle noen trenger ekstra av det. Allergi,relgiøs overbevisning og vegetarianer er faktisk noe annet. Jeg syns det er på tide at folk tar seg litt sammen og innser at de ikke er verdens navle!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #15 Skrevet 30. april 2011 Jeg tar hensyn til allergikere, men ikke kresne folk(voksen som barn). Og så tar jeg hensyn til vegetarianere(har det i familien), fordi de kan bli dårlige av kjøtt. Men kresne... de får klare seg selv
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #16 Skrevet 30. april 2011 Jeg er "ufrivillig kresen", så jeg spør forsiktig om hva som blir servert hvis jeg er invitert et sted. Med ufrivillig kresen mener jeg at jeg rett og slett må unngå visse ting fordi jeg brekker meg. Så jeg synes det er bra at jeg har venninner og familie som tar hensyn. Menyen blir jo ikke endret pga meg, det hadde jeg aldri forventa, men synes det er koselig når de f.eks. holder av et fiskeflak til meg i stedet for å putte alle sammen i ovnen i en form full av ting og krydder som jeg ikke helt greier.
Ireyna Skrevet 30. april 2011 #17 Skrevet 30. april 2011 Jeg irriterer meg grønn over kresne voksne folk. Har selv en i familien som ikke spiser rent kjøtt, ikke grønnsaker, ikke ditten og ikke datten. Får fnatt av sånt! Her tas ingen hensyn, og jeg må si jeg blir litt oppgitt når voksne folk peller og fikler med maten.. Når jeg inviterer gjester prøver jeg likevel å ikke lage særlig sære ting, type rakfisk, for det er det mange som ikke liker. Da lager jeg i såfall ett alternativ. Allergikere og vegetarianere og religiøse tas hensyn til, resten må faktisk vokse opp sprø du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå