Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Sukk. Min 3,5 år gamle jente har nå kommet i en fase hvor hun sier mamma er dum. Du er dum, mamma. Spesielt når hun ikke får viljen sin. Hun rekker gjerne tunge og sier blæh også. Jeg ser at veldig mange ganger så forsøker hun å få oppmerksomheten min. Hun gjør ting hun vet hun ikke får lov til og roper på meg. Eller sier Du er dum, mamma! for å få meg til å reagere. Hittil har jeg/vi gitt henne beskjed om at det ikke er lov å si sånne ting for deretter å overse henne når hun gjør det igjen rett etterpå. Vi prøver også å avlede henne til noe annet uten å gi henne oppmerksomhet på det negative. Det fungerer for så vidt med avledninger og til dels med å ikke gi henne oppmerksomhet på det. Men atferden opphører jo ikke. Det går en stund også sier hun det samme igjen. Er det bare en fase vi må igjennom? Hvordan håndterer dere det når barna sier og gjør slike ting?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Det er forøvrig andre som er dumme også. Ikke bare mamma. Men det er uten tvil meg hun tester mest ut. HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Wow...min datter steiler hvis hun hører ordet "dum". Jeg sa igår om noen som ikke brukte bilsete at det var dumt gjort av dem. Og da irrettesatte hun meg kraftig. Jeg måtte forklare at noen ting er faktisk dumt og da sa hun "Ok, men mennesker er aldri dumme, bare det de gjør noen ganger". Kanskje du kan si det samme til din datter?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Har sagt det. Så hun vet at ingen er dumme. Det ser ut som hun gjør det for å få oppmerksomhet fordi hun vet det ikke er lov. Og det er ikke sånn at vi ikke har grenser her hjemme, bare så det er sagt :-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Trodde ikke det heller. Min datter har foressten lært dette i barnehagen, ikke hjemme. Jeg tror det er best å ikke gi det noen oppmerksomhet. Hun sier det fordi hun merker en reaksjon.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Velommen til trassalderen HI :-) Den går over engang om en 15-20 år:-P Min eldste er 6 og da snakker vi om tramping,slamring med dører og "du er den slemmeste mammaen i verden" Sukk Gruer meg til tenårene:-(
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Her hadde vi oss en "dum" periode. Da var gutten ca 3 år, og det holdt på noen mnd. De var ekstrem med å kalle hverandre dum i bhg, og her hjemme var alt dumt. Mennesker, katten, hunden, sofaen osv. Har en venninne med barn på samme alder og husker hun også var ganske så lei av "dum";) Gutten bruker ikke ordet nå lenger (4 år). Er nok bare en fase de går gjennom. Det som hjalp best her var å overse det. Men nå ropte han det aldri, mer sånn at alt var dumt. Til og med middagen var dum om han var i rette humøret:)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Vi får nok bare holde ut, ja. Og fortsette å overse atferden. :-) HI
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 Her i huset er vi dumminger mange ganger om dagen .. Han har nettopp fylt 4 år . Jeg syns det er helt greit at han bruker ordet dumming og jeg bare svarer han at det er mammas oppgave og være dumming noen ganger . Syns dum/dumming er helt greit ,men begynner han med dust ,idiot og andre lignende ord , så er ikke det lov her i huset. Syns dum/dumming er veldig uskydig , samme med fillern (som også blir sagt ) men begynner han med faen så er ikke det lov .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå