Gå til innhold

Grusomt og være fattig:((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle betalt sfo/bhg den 2 mai. men har dessverre ikke nok penger før 20 mai, så kommer på etterskudd hver eneste måned. Synes det er så kjiipt og være på etterskudd med regninger som burde vært betalt innen fristen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du har misforstått definisjonen på fattig....

Skrevet

Jeg er ikke HI, men hva vet egentlig du om det? Hvem sammenlikner du henne med? Hvis du sammenlikner henne med fattige mennesker i uland blir det helt feil. Når man bor i Norge så lever man et helt annet liv, og behovene vil forandres. Og ja, vi er alle heldige i Norge som ikke sulter i hjel og har tilgang til helsehjelp. Men har man ike nok penger til å betale nødvendige regninger som SFO (forutsatt at man ikke bruker penger på tull) så er man fattig, på norsk skala.

Skrevet

Når man ikke kan betale bhg/sfo med èn gang er ikke det klassifisert som fattig. Når man ikke kan betale i det hele tatt så nærmer det seg.

Skrevet

Fattig eller ikke fattig, jeg vet hvordan det føles å ikke få pengene til å strekke til, ha dårlig økonomi og alltid være på etterskudd. Man ligger søvnløs om natta, har aldri råd til noe ekstra, kan ikke være med på sosiale ting som koster penger, aldri kunne kjøpe seg nye klær osv. Det er utrolig kjipent!

Føler med deg og håper det blir bedre snart.

Skrevet

Enig! I den vestelige verden er økonomisk usikkerhet en av de vanligste årsakene til psykiske problemer og skillsmisse

Skrevet

Ja, det er grusomt å ikke klare å betale "basic-regninger" innen fristen!!! Og jeg regner med at hi prioriterer så godt hun kan, og sikkert gir avkal på mye vi tar forgitt for å spare til sfo-regninger!! Ja, jeg ser på HI som fattig, og da jeg selv ikke kunne betale slike regninger.. (og spiste brødmiddager daglig, evt suplert med bønner...) så jeg også på meg selv som fattig!!!! OG ja, det er kjedelig!!! Men hi.. det kommer tider etter disse. sender deg en STOR klem

Skrevet

Man er ikke fattig hvis man har pc og internett. Og HI har sikkert en flatskjerm, og et stereoanlegg også. Og kanskje mannen har egen pc? Og ungene hver sin ds...

Så definisjonen på fattig kan nok ikke gies til noen som er 18 dager for sen med regninga.

Skrevet

Jeg føler med deg, pyton å ha lite penger men fattig er du ikke!

Du har dårlig økonomi. Det virker som at hvis man ikke har råd til å kjøpe moteklær med jevne mellomrom, ha nyere pc enn 2 år, ha kjøpingspizza som lørdagskos osv betyr å være fattig.

Det er et hån mot de som er fattig! I utviklingslandene. De bor i skur uten strøm, vannklosett, vaskemaskin, oppvaskmaskin, stekeovn og flat-tv. Og bil? De har i tillegg liten mulighet til å få endring i situasjonen sin.

Alt du har i hus ser du på som elementært for å overleve. Hvordan tror du det hadde vært hvis du mistet privilegiene dine med hjelpemidler i hverdagen? Vær takknemlig for det du har, og tenk over at de fleste har vært der du er;)

Du har mulighet til å endre situasjonen om noen måneder/år, så lenge du ikke blir uføretrygdet. Ta på deg en ekstra jobb. Om så barnevakt på ettermiddag hvis du har dagjobb. Finn en mann med normal inntekt, selg ting du ikke bruker på finn.no osv.

Du er nok ikke så fattig som du tror;)

Skrevet

Til NN 10:55.

Jada, jeg fikk også høre at jeg måtte tenke på barna i Afrika, dersom jeg ikke klarte å spise opp maten da jeg var liten.......

Det der går ikke an å sammenligne. En må faktisk sammenligne innen sitt eget land, eller land en virkelig kan sammenligne seg med.

Det er steinhardt å ha akkurat litt for lite penger over lengre tid. Det blir altoppslukende, og omtrent det eneste en klarer å tenke på. Og da tenker jeg "sjongleringen" med de pengene en har, for å klare å dekke kravene i det daglige. Det handler ikke om kjøpepizza, ny PC og alt det der. For det er en luksus en ikke har..... Jeg er ikke fattig nå, men har vært det. Likevel sitter det enda i. Min PC er 5 år, og nå begynner grensen å komme for den. Men jeg MÅ ha ny, pga jobben, banken, meldekort osv osv.

Når du lever på mindre enn sosialsatsene over tid, hva kalles det da? Jo, i Norge heter det fattig. Men samme summen som en da har å leve for(under sosialsats i Norge) rekker nok MYE lenger i land DU mener dette er et hån mot.......

Skrevet

Hvorfor har du for lite penger til den regningen? Er det inntekta som er for lav, eller utgiftene som er for høye?

Hva skal til for å øke inntekta? Snakk med kommunen om å betale mai som normalt og dele opp den du er sein med, så du betaler 3000,- til du er ajour.

Ulike årsaker, krever ulike løsninger, øke inntekt er eneste felles svar, men man må gjerne gjøre andre grep også.

Skrevet

Vi har aldri hatt råd til å ha barna i sfo vi for vår del. De har alltid vært nødt til å greie seg selv etter skoletid.

Skrevet

Du har lov å lufte tanker og frustrasjon her inne, men jeg synes ikke synd på deg. I Norge har vi all verdens mulighet til utdanning og jobb og ingen trenger å bo på gaten eller sulte,-for å sette det i perspektiv.

Skrevet

Fattigdomsgrensa i Norge er for en husholdning 196.000 kroner i året (år 2008) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge, og gir 200.000 fattige.

Fant dette på wikipedia, vet ikke hva fattigdomsgrensa er i 2011, men det setter ting litt i perspektiv. Dette gjelder samlet inntekt. Videre står det:

Statens Institutt for Forbruksforskning - SIFO - anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 6.500 kroner i måneden (år 2006) for å leve på et rimelig forbruksnivå. Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Boutgifter er ikke medregnet.

Så da kan man jo selv avgjøre om man er fattig eller ikke..

Skrevet

Det sier også litt om fattigdomsgrensa, med tanke på at et ganske stort antall studenter lever på 6500 i mnd INKL boutgifter.

196 000 er faktisk over det dobbelte av hva studenter klarer seg på. Uten barn riktignok, men allikevel.

Skrevet

Nå er det vel litt forskjell på en enslig student og en hel familie da. Hadde skulle klart meg godt jeg med 196 000 om jeg var alene, men ikke når vi er 4.

Skrevet

Som skamløs fattiglus vil jeg bare få lov å si at Norge er et veldig ålreit land å ha dårlig råd i - jeg klarer ikke la være å føle meg heldig i forhold til for eksempel kvinner i Kongo, Somalia, Etiopia og en drøss andre land, klisjé eller ikke.

Til HI: Ring kommunen på mandag og forklar situasjonen, jeg er sikker på at du vil møte forståelse :o) Det årnær sæ!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...