Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Av og til er det bortkastet, men man er ikke frekk! Verken på finn.no eller i butikkene. I næringslivet heter det forhandlinger? Det er idiotisk å ikke prute, det er ofte ting er priset med litt prutningsmonn. Man kan ikke vite hvem som selger på den måte. Dessuten er det jo noe om prisen på vara, hva man er villig til å betale. Er selger desp etter penger vil selger sannsynligvis godta ned mot skambud bare for å få noe penger, eller få tingen ut av huset. Mye spiller inn. Er jo bare å ai høffelig i fra om at man ikke aksepterer tilbudet. Når man legger ting ut på finn.no vet man jo at mange pruter. Pruting i butikkene e også ok, men det er bortkasta i kjedebutikkene, da ingen har myndighet. Det er lagt opp ulikt fra ulike butikker, noen satser på å selge mye, kjøpe inn mye, selge billigere. Andre satser på å selge skjeldnere og billigere. Særlig disse uavhengige barneklærsbutikene pruter jeg i, og disse fordyra interiørbutikkene. Møbelbutikker, stortsett det alle meste. De har tidvis enorme avanser, og MYE å gå på! Jeg finer de barneklærene jeg ønsker å kjøpe, og spør hvor mange prosenter jeg får. Får jeg ikke 20% er det tvilsomt jeg gidder å kjøpe.
Tokatter_USA Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Jeg lager keramikk, og jeg synes det er frekt å prute med meg, bortsett fra at jeg skjønner at de som gjør det ikke vet bedre. Min sjel ligger i dette arbeidet, og det er bare så vidt jeg overlever. Dette var en samtale jeg hadde med et kundepar for ikke så lenge siden: Jeg var på en kunsthåndverksmesse og det var tredje dagen, og hyllene mine var nesten tomme. Et eldre ektepar kom inn i boden min og syntes det var rart at jeg hadde så lite igjen. "Du må ta med deg mer neste gang!" sa mannen. Jeg: "Jeg tar alltid med meg smitt og smule. Jeg jobber 7 dager i uken og kan ikke produsere mer." "Du må ansette en assistent!" "Jeg har ikke råd til å betale en assistent." "Da er prisene dine for lave!" "Nettopp!" På dette tidspunkt ønsket konen å velge selv og sendte mannen sin ut av boden. Hun plukket ut to ting - og spurte om hun kunne få rabatt! Jeg ga henne en liten rabatt fordi jeg hadde hatt en av tingene ganske lenge - og hun rynket på nesen! Poenget mitt er: Å prute med noen som helt klart legger masse arbeid i varen selv, med egne hender, er frekt.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Så teit å prute når de nettopp hadde sagt at prisene var for lave! Selv om de sikkert ikke hadde sett prisene. Skjønner det var mannen som sa det og dama som pruta, men likevel...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Jo, det er svært ofte uforskammet å prute i dette landet. Mennesker med elendig oppdragelse pruter overalt.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Hva som er frekt med å prute? Når man legger noe ut for salg, er man prisgitt kunden. Like it or not!
Gjest Tale30 Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Jeg syns det er frekt å prute når man som nordmann er i et land hvor befolkningen er langt dårligere stilt. Å forsøke å prute seg fra en pris som i utgangspunktet er småpenger for turister har jeg ingen sans for. Her i Norge har vi ingen tradisjon for pruting, så dersom jeg ser noen som forsøker å prute i en vanlig forretning regner jeg med at de er litt "korte". Alle skjønner vel at kassadama på Expert ikke kan gi en lavere pris enn det som står på varen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå