beggeto Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 er litt usikker på dette punktet i selvangivelsen. I min ferdigfylte står det foreslått 25 630 kr. I forklaringen står det at det kan vere maks 25000kr for ett barn, maks 40000kr for to barn. Jeg har to barn men minste har ikke begynt i bhg enda og såvidt jeg kan se er dette fradrag for utgiftger til barnepass... Betyr det at jeg skal rette beløpet til 25000kr?
beggeto Skrevet 29. april 2011 Forfatter #2 Skrevet 29. april 2011 nå leste jeg forresten dette: Fradraget gjelder uavhengig av hvor mange av barna kostnadene knytter seg til. For eksempel: Dere har et barn i barnehage og et spedbarn som i 2010 var hjemme sammen med mor i barselpermisjon. Dere kan trekke fra 40.000 kroner på selvangivelsen i barnehageutgifter, selv om dette bare er utgiftene til barnehagebarnet. Kan jeg endre til 40000kr da? Men minste ble født i 2010 så da kan vi kanskje ikke få fradrag for hele 2010? Noen som vet?
mamman til to gutter Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Du kan kun trekke fra reelle utgifter du kan dokumentere. I tillegg til det som er rapportert fra barnehagen kan du evt trekke fra reiseutgifter dere har ved å kjøre til og fra barnehagen hvis det er en omvei på vei til jobben. På dagbladet har de forklart det litt bedre enn meg;-) Barn under 12? Da har du sannsynligvis krav på minst 25 000 kroner i foreldrefradrag. Hvert ekstra barn gir 15 000 kroner i fradrag. Fra og med i år har også private barnehager plikt til å sende inn melding om foreldrebetaling, men sjekk at dette er blitt gjort. Verken dagmammaer eller barnevakter har plikt til å innrapportere det som dere har betalt i barnepass. Kostnadene må være dokumenterbare. Svart dagmamma gir ikke fradrag. Hvis du ikke får «brukt opp» fradraget på utgiftene til barnehage eller SFO, kan du for eksempel føre opp 1,50 kroner per kilometer hver gang du kjørte barna til besteforeldre eller venner for barnepass. Samme sats kan brukes ved henting og bringing til barnehagen, hvis det medfører en omvei fra jobben. http://www.dagbladet.no/2011/04/28/nyheter/innenriks/skatt/selvangivelsen/restskatt/16335241/
beggeto Skrevet 29. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2011 aha! Så rammen er på 40 000kr men de faktiske utgiftene vi har hatt er 25630kr. Fant årsoppgave fra kommunen. Da var det greit. Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå