Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Jeg jobber i en liten barnehage med barn fra 1-3 år og ønsker å gjøre en best mulig jobb. Hva mener du gjør en god barnehageassistent? Jeg er ganske ny i jobben og vil gjerne ha tips og råd for å være med på å bidra til en god hverdag for disse gode småtassene.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 At de er blide og hyggelige når man leverer om morgenen, tar imot barnet og viser barnet oppmerksomhet. Ikke mye som skal til, et smil, god morgen + navnet til barnet er ofte nok. Også viktig at de kommer med tilbakemeldinger på hvordan dagen har vært, sier fra hvis det er noe speisellt, gir muntlige påminnelser hvis det er noe spesiellt som skal skje. ( vi foreldre er til tider stressa og har litt skylapper for skriftlige beskjeder som henger på dører ol) Også kjekt at folk er blide og hyggelige når man henter barna, gjerne kommer med litt tilbakemelding på hvordan dagen har vært og hva dere har gjort sammen med barna. Trenger ikke bruke mye tid, men kjekt å få litt innblikk. Ellers er det viktig at man følger opp med å passe på at barna ikke er kledd for tynt, for varmt, solkrem, osv. Slik er det i barnas barnehage og jeg har ikke had noe å klage på de årene barna har gått der.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 I vår barnehage er det assistenene som utmerker seg som de beste "barnehage tantene", men det er sikkert tilfeldig. Nå begynner mine unger å bli store og ene skal snart over i skolen. Det har dannet seg både vennskap og uvennskap blandt barna, klikker og små intriger som kan ha mye å si for hvordan barna opplever barnehagedagen. Når man oppdager at ting ikke helt er som det skal, og tar ting opp med kontaktene, og med pedleder og styrer, og får kun svar om at ting er bra når barnet er i barnehagen, ikke merket at noe foregår, ikke merket det ene eller det andre, alt er bra og alt er normalt, er det vanskelig å være forelder. Jeg har ved flere anledninger på to barn nå oppdaget at den jeg skal spørre er en av assistentene, hos oss er det de som har fått med seg det meste og ting som er viktige. Hvor mye mat og drikke barna tar til seg, hva som skjer med venner og ikke så gode venner. Deres tanker om hva barnet føler og hva som skal til for at barnet skal føle seg trygt. Man ser det også ved levering, hvem er det som tar i mot når ungen hyler og vil hjem, og hvem er flink til å ta i mot barnet, se barnet og ta seg av det, når ligger barnet hylende igjen på gulvet når man går, og når går det inn i barnehagen med den voksne. Det dreier seg om å være flink med barn, og se dem, se hva de trenger og vite hva som foregår med dem, om det er "psykiske" ting eller fysiske ting. Han går ikke bare litt rart, han har faktisk slått seg.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Jeg ELSKER min datters tidligere barnehageassistent (vi har dessverre flyttet nå). Hun er det mest praktfulle mennesket jeg har møtt. Og det er ikke bare min oppfatning. Hun er elsket av alle foreldre og barn. For å beskrive henne- Hun er 32 år, litt raddis i stilen og utdannet sosiolog med fokus på psykologi (uten at dette er relevant på noe slags vis). Først og fremst. Hun elsker barn. Hun respekterer barn. Og hun innser at barn er forskjellige med forskjellige behov. Når jeg kom for å hente datteren min kom hun alltid bort med en personelig rapport om dagen hennes, og når hun snakket om min datter så var det helt tydelig at hun ser akkurat min datter, ser hennes behov og gjenkjenner hennes følelser. Hun snakker ikke bare om en unge i barnehagen, hun snakket om MIN datter og ingen andre. Hun prater om det som er viktig, og skjønner hva som er viktig. Og når hun gir rapport til meg er det bare oss som har hennes oppmerksomhet. Hun har en utrolig evne til å få deg til å føle at akkurat nå, har du min fulle oppmerksomhet. Andre foreldre har sagt at de føler det på samme måte. Hun henger seg ikke opp i uviktige detaljer. Må hun ta en "fight" med et av barna så er det fordi det er nødvendig, hun gnåler ikke over bagateller som mange andre av de ansatte har en tendens til å gjøre. Hun er vel den eneste av barnehageassistenten jeg har møtt som har full respekt hos alle barn uten å heve stemmen eller kjefte. Hun har en helt naturlig autoritet og barna lytter til henne. Det var et autistbarn i den barnehagen også (ganske alvorlig grad) og hun var helt fantastisk mot han. Mens de andre irriterte seg på hvordan aggresjonen hans og oppførselen hans taklet hun han med respekt og forståelse. Det har jeg mange eksempler på. Vel, jeg kunne fortsatt i det uendelige. Kanskje det beste av alt var hvor kjærlig hun var. Hun var ikke redd for å vise følelse eller bli glad i barna, uten at hun var uprofesjonell. Hun og min datter hadde et helt spesielt forhold og da min datter sluttet kom hun hjem til oss med et håndskrevet personelig brev og en kopi av sin egen favorittbarnebok. Vi holder fortsatt kontakten masse. Hun skal selv bli mamma nå og hun kommer til å bli den beste mammaen:-)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 En som er kjærlig, gir barna omsorg og litt kos innimellom. Og er god mot dem, utenom å bare gi dem det nødvendigste. Det er de datteren min blir glade i merker jeg! Har mange herlige barnehageansatte i barnehagen vår! At du er nøye med å vaske ungen min ville jeg satt veldig stor pris på også. Så huden er ren og fin, og ikke gammelt størknet snørr eller mat i ansiktet eller hender.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Hygiene og vanlig stell er er minstekrav synes jeg. Det tenkte jeg ikke på å nevne engang.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 MMinstekravet hygiene og vanligstell skorter det på i mange barnehager, i alle fall i den ungene går i nå.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 æsj...er de av kategorien som sender bæsj med hjem i en pose, holdt på å brekke meg da jeg leste det innlegget her inne. Skikkelig ulandstilstander.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 Ja, det er jo minstekrav. MEN det er jo greit å nevne det likevel.. Har opplevd det motsatte i tidligere barnehage så..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå