Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Noen som vet hvordan det kan gjøres i dette tilfellet: Mamma og pappa er gått fra hverandre og nå skal det opp en fast samværsavtale for ett barn, type annenhver helg + 1 dag i uken. Pappa jobber hver 3.helg. Mamma mener at pappa likevel må ha barnet annen hver helg og at det er opp til arb.giver å tilrettelegge for pappa slik at han får fri, byttet vakter osv for å ha barnet. (de bor på en plass der pappa ikke har familie og dermed ikke mulighet for hjelp de helgene turnus og samværshelg treffer sammen). Så hvordan er det egentlig? Er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for dette? Hvilken annen avtale kunne være mer hensiktsmessig i dette tilfellet?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Hva er poenget med at barnet skal være med far om det knapt får se far da? Er det ikke bedre å lage en annen type samværsavtale i dette tilfellet? Eller er det bare for at DU skal få avlasting? Min x jobber offshore, så vi har en ordning der han har barna hver 3. onsdag til søndag i stedet for annenhver helg og en dag i uka.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Jeg er ikke mor i dette tilfellet. Er godt gift og har flere enn 1 barn :-) Mamma i dette tillfellet vil at pappa skal ha annenhver helg, og at arb.giver MÅ tilrettelegge hvis ikke mener hun at pappa ikke får samvær, hun sier også at familievernkontoret sier det samme. JEG prøver å finne en løsning, for jeg syns mamma`en i dette tillfellet er urimelig. Løsningen du skriver nederst er ett eksempel på hva jeg faktisk spurte etter ;-) Andre måter å løse samværet på.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Jeg kan aldri tenke meg at arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge noe sånn som dette og jeg vil si mor er veldig urimelig som forlanger det heller enn å skulle tilpasse seg noe selv. Det bør jo ikke være noe vanskelig for henne å forholde seg til noe annet enn annenhver helg heller, så lenge det er en fast løsning på det og det er det jo ikke noe problem å få til. Arbeidsgiveren vil jo være avhengig av at noen andre på jobben til far godtar en annen løsning enn hver 3. helg fast for at han skal kunne tilrettelegge.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 JA, det er jo akkurat det. Selv om arb.giver er tilbøyelig til å tirettelegge vil det jo gå utover en annen arb.taker. Og har du da to-tre tilsammen fordelt på skiftene som har samværsavtaler som må bakes inn i turnusen blir det jo bare rot.. Syns heller ikke det burde være noe problem for mor, så lenge samværshelgene er planlagt i god tid. Far jobber fast 5 ukers turnus, så det burde være lett nok å få til en avtale om bare mor vil samarbeide... Så lenge de har delt foreldreansvar kan hun vel heller ikke nekte far samvær bare fordi samvær annenhver helg ikke går pga jobb? Så lenge han kommer med alternativ som utgjør det samme? Det må vel være begges ansvar å komme til en løsning som fungere for alle? hi
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Det er jo ingen lov som sier at mor skal ha barnet mest og far kun kan ha barnet annenhver helg og en dag i uka, det er bare det som har vært den mest vanlige måten å ordne samvær på. Far har vel også vært med på familievernkontoret og hørt hva de sier der, det holder jo ikke at mor sier at de sa der at det burde være mulig for arbeidsgiver. Med en fornuftig nøytral person, så bør det være mulig å få mor til å forstå at det må være mulig å bli enige om et annet samvær enn annenhver helg, så lenge det er forutsigbart for alle. Mor har ikke lov til å nekte samvær på grunnlag av dette, jeg vil tro det kun slår negativt tilbake på henne å være så sta.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 Er veldi sikker på at de ikke har sagt det på fanilievernkontoret. De oppfordrer ikke til nekt av samvær over en slik "fillesak". Far jobber slik som han gjør og dermed så må samværet legges opp etter det. Feks at far lengre samvær når han er hjemme. Går ut i fra at mor prøver seg her for og få det sånn som hun vil. Be far om og få til et nytt møte på familievernkontoret og be han også ta kontakt med advokat. Mor kan ikke nekte far samvær pga av jobb...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Selvfølgelig burde far ha barnet på lik linje med mor. Jeg jobber også i helgene og har turnus. Tror det er noen som spør om jeg kan ha mitt eget barn, om det passer og om jeg vil? Det er mitt barn og selvfølgelig får jeg det til! Så hvorfor skulle ikke en far klare det samme?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 Arbeidsgiver er ikke pliktig å tilrettelegge for samvær. Fritiden må folk ordne selv. Mor kan ikke nekte far å ha ungen sin. Han kan vel ha ungen hver 3.helg eller at han har de to helger og hun den 3.helgen mens han jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå