Gå til innhold

Hvis drap er straffbart, er det egentlig straffbart å prøve å ta sitt eget liv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvmordsforsøk er ikke straffbart, nei, men man kan bli holdt på sykehuset til man har snakket med psykiater, evt kan man bli tvangsinnlagt i psykiatrisk avdeling en periode.

Selvmord er muligens straffbart etter lovens bokstav, men det fins jo ingen å straffe.....

Skrevet

Det var straffbart tidligere, husker ikke når loven ble endret.

Skrevet

Det er selvsagt ikke straffbart i dag, men det har vært det. Selvmord ble regnet på lik linje med andre drap, og man ble straffet dersom man overlevde. Dersom man døde, ble man antatt å havne rett i Helvete, fordi man døde som morder uten å ha fått syndsforlatelse. Det ble faktisk et problem at mennesker som ville dø drepte andre for å kunne dømmes til døden - for da fikk man syndenes forlatelse før henrettelsen.

Skrevet

Synes faktisk det burde være det. I dag er det jo ikke dødsstraff, så den der nevnt her om å drepe andre gjelder jo ikke mer. HI

Skrevet

Selvmordsforsøk straffes med dødsstraff en eller annen plass i statene, men jeg husker ikke helt hvor. Men i Norge er det ikke det nei. Da får man noe de kaller "tvungen psykisk helsevern". Tvangsinnleggelse på psykiatrisk.

Skrevet

Hvis du mener det, er du en større idiot enn jeg er i stand til å uttrykke.

Skrevet

Hvorfor skulle det være straffbart? Det er selvfølgelig oftst leit for de etterlatte når noen tar selvmord. Om det er det du tenker på så erdet mye som burde vært forbudt som å reise fra barn og ektefelle, nekte å ha samvær med foreldre osv.

Ellers er det selvfølgelig er problem når et menneske som staten har brukt store resurser på å utdanne mm tar sitt eget liv før han eller hun har lakt arbeidslivet bak seg, men jeg tror de fleste vil se at enkeltmenneskets rett til å bestemme over eget liv er vektigere enn arbeidsplikten.

Skrevet

Ja så er jeg det da, men om noen jeg er glad i forsøker ta livet av seg, og de ikke f¨r tvunget psykisk helsevern, så synes jeg det er veldig feil. Det burde ikke være mulig å slippe unna. Det burde være en form for straff, som også innebærer at de får hjelp. De får jo ikke hjelp heller i dag.

Skrevet

Det er utrolig hva enkelte kan mene HI. At selvmord/forsøk må selvmord skal være straffbart? Fordi man påfører sine nærmeste en sorg?

Er du selv pårørende så du vet hva du snakker om? Jeg kan ikke skjønne tankegangen din om du er det, og om du ikke har opplevd dette i din nærhet så vet du ikke hva du snakker om.

Det er veldig trist at vi i norge ikke har et tilfredsstillende helsevern som fanger opp disse personene - fortrinnsvis før de førsker å ta sine liv, men å begynne å snakke om straff?

Skrevet

Dersom jeg visst at jeg kunne bli tiltalt for drapsforsøk dersom jeg overlevde mitt selvmordforsøk så hadde jeg mulig avstått fra å prøve.

Nå var mitt selvmordforsøk et rop om hjelp. Folk som virkelig ønsker å avsluttet livet klarer det som regel og trenger ikke å bekymre seg for tiltale etter sin død.

Skrevet

En jeg gikk på skole sammen med fikk dom for selvmordforsøk. Han måtte betale for redningsaksjonen og fikk betinget fengsel i en mnd tid.Det er nesten 20 år siden nå da.

Skrevet

Det er ingen automatikk i at selvmordsforsøk fører til tvunget psykisk helsevern.

Skrevet

17:01 Ikke bare er du dum som ei spade. Du er også egoist til 1000

Skrevet

"folk som virkelig ønsker å avslutte livet klarer det somregel"

Eh, nei. Virkelig ikke. Det er faktisk ganske vanskelig å ta sitt eget liv.

Skrevet

"folk som virkelig ønsker å avslutte livet klarer det som regel" Dette er en myte som folk må legge fra seg. Når man er så langt nede og selv ikke klarer å se lyset i tunnelen, må det hjelp til fra profesjonelle. De fleste som har blitt reddet fra selvmord og i tillegg fått god hjelp i form av godt ettervern har sagt at de er veldig taknemlige for hjelpen.

Tilbake til hovedinnlegget. Det er faktisk kommet fra en dom i Haag at å ta sitt eget liv er en menneskerett. Men det betyr ikke at det er lov å hjelpe noen for å tilrettelegge for selvmord.

Skrevet

Lawsc...

Beste svar: kåret av Bene

Mislykket selvmord (Forsøk på selvmord) er ikke ulovlig.

Straffelovens § 49 fastsetter at forsøk på forbrytelse er ulovlig. For at regelen skal komme til anvendelse kreves altså at det forsøkes iverksatt en handling som kvalifiserer til forbrytelse etter straffelovens bestemmelser.

Straffelovens § 233 som omhandler drap rammer kun den som forvolder "en annens" død. Antitetisk tolket er det ikke ulovlig å ta sitt eget liv. En slik streng ordlydsfortolkning tolkning følger og av det strenge legalitetsprinsipp på strafferettens område.

Da fullbyrdet drap på seg selv ikke er en forbrytelse, kommer følgelig ikke strl § 49 vedrørende straffbart forsøk til anvendelse. Da det heller ikke finnes andre bestemmelser som rammer forsøk på selvmord, følger det av grunnlovens § 96 at det ikke kan ilegges straff for å forsøke å ta sitt eget liv.

På tross av de manglende rettslige konsekvenser, er det likevel ikke å anbefale å foreta en slik handling. Det kan medføre medisinske konsekvenser.

Skrevet

Ja hvis du dør blir du begravet utenfor kirkegårdens gjerde.

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke ulovlig, ei heller straffbart. Man er ansvarlig for sitt eget liv, og ønsker man ikke å leve så er det opp til hver enkelt.

Man kan bli innlagt på tvang dersom man er i fare for seg selv eller andre, men som regel ikke mer enn 48 timer.

Skrevet

DET, tror jeg ikke noe på 18:08 - mulig han måtte betale for redningsaksjonen, men ikke faen om han fikk fengsel for selvmordsforsøk.

Skrevet

Selvmordsforsøk var straffabart i Norge frem til 1824

Skrevet

Alt jeg vet er at han fikk betinget fengsel. Og dette var pga selvmordforsøket.

Men jeg var 15 år da og leste ikke dommen.

18:08

Skrevet

I så fall burde ABORT være straffbart. For det er faktisk det det er. MORD...

Skrevet

Men er det isåfall straffbart å unnlate å melde ifra om en som forsøker å ta sitt eget liv??

Jeg spør fordi jeg selv var i den situasjonen nylig, da min mor ringte for å ta sitt siste farvel, hun hadde tatt masse piller, mikset med alkohol.

Sannheten er at jeg ble sittende å vurdere om jeg skulle foreta meg noe eller bare la det ligge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...