Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Fikk i dag beskjed om at dette tas meget alvorlig og de starter undersøkelse. BV kunne ikke gi mer info om det men at vi fikk beskjed etterhvert som ting skjer. Er det noen der ute som jobber i BV eller har erfaring med meldinger hvor man mistenker seksuelt misbruk? Noen som kan stå frem med nick slik at jeg kan sende neon spørsmål på pm? Eller har noen tips hvor jeg kan finne svar. Vi har så mange spørsmål vi lurer på.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Så bra at det blir tatt alvorlig!! Men...... hvorfor skal dere få tilbakemelding "etterhvert som ting skjer"? Merkelig... De har jo ikke lov til det, strengt tatt.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Send en pm til pila,tror hun jobber i bv
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Dersom det er overveiende sannsynlig at det dreier seg om seksuelt overgrep, skal barna ut av hjemmet med en gang og det skal anmeldes. De vil først konfrontere foreldrene med meldingen, så beslutte hva som skal gjøres. Er du i nær slekt med disse barna, vil du jo få beskjed. Vil anta at hensynet til barnets beste vil veie tyngre enn taushetsplikten. Kanskje vil dere vurderes som plasseringssted for barnet? Dere vil jo også måtte vitne ved en anmeldelse. Det vil bli foretatt barneavhør av barna ved anmeldelse. Dette skjer sannsynligvis på barnehuset i Hamar, som er spesialisert på seksuelle overgrep. Det er ulike rutiner i ulike kommuner, men dette med plassering ved overveiende sannsynlighet skal være rutine over alt, samt anmeldelse. Foreligger det konkrete bevis (skader, bilder, barnet har sagt rett ut) skal det skje samme dag som meldingen kommer, og situasjonen er å anse som akutt. Hva med å ringe en Annen bvtj å spørre anonymt om det du konkret lurer på? Flott at du melde! Belastende, men livsviktig for barna det gjelder.
3 er nok! Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 signerer med nick slik at du kan sende meg en PM, jeg...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 BArnets far er part i saken og har således krav på innsyn.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Så bra at dere blir tatt alvorlig når dere sender bekymringsmelding. Noen som kan linke til den opprinnelige tråden?
Gjest ->>- Skrevet 29. april 2011 #10 Skrevet 29. april 2011 Det varierer noe med alder på barn etc., men det vanligste vil være at man snakker med barnet uten å opplyse foreldrene, får gjennomført medisinsk undersøkelse etc. og deretter akuttplasserer barnet om mistanken om seksuelt overgrep fra noen i hjemmet er stor. Om far har foreldreansvar, vil det være et alternativ for far å be mor frivillig overlate full omsorg til ham fremfor at barnet plasseres hos ukjente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå