Gå til innhold

Hvorfor setter ikke nav noe krav til de som mottar OS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på de som ikke jobber eller går på skole.. Er det virkelig lagt opp slik at det skal være greit å gå hjemme i 3 år, ha barnehage til barnet og få betalt for det? Flere jeg kjenner er alene, og har vært det siden barnet ble født.. De sitter hjemme og gjør ingenting mens barnet er i barnehage hele dagen.. På tredje året.. De mister riktignok OS nå, men likevel.. Hvorfor forlanger ikke NAV at man ila den treårs perioden SKAL ut i jobb eller utdanning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et marginalt antall mennesker er hjemme med OS i tre år uten å gjøre noe.

Skrevet

Ja selvfølgelig, de fleste er jo ute i jobb eller går på skole.. Men jeg tenker på de som ikke gjør det.. Det er jo helt hårreisenda at de synes det er greit å parkere barna i barnehagen, mens de selv sitter å gjør ingenting dag ut og dag inn..

Skrevet

har plana om etter permisjon og gå ofra jobb til skole pga har lav arbeidsstilling

Skrevet

Om man er alene med barnet fra fødselen av er det mulig å gå hjemme i 3 år og gjøre "ingenting" om man vil. At det er en særdeles teit avgjørelse er nå så, men det er jo deres valg og virkeligheten gir dem nok en real knock out når de ikke lenger har denne stønaden til å forsørge seg og må finne seg jobb/starte studier uten denne ekstra hjelpen..

Om barnet er over 3 år stilles det krav til minst 50% aktivitet via jobb eller studier, ¨så for de som har litt større barn stilles det faktisk krav....

Skrevet

Du vet svært lite om grunnene til at folk velger dette. At du mener du kan kalle noe hårreisende når du ikke besitter elementære kunnskaper om temaet sier vel mest om deg.

Skrevet

Jeg har reagert på det samme. Jeg, som er syk og har barn, må sende meldekort pga AAP. Jeg skjønner ikke hvorfor en som mottar OS ikke må sende meldekort - eller er det endret nå?

Skrevet

Meldekort? Hvorfor i all verden skulle man sendt meldekort når man mottar OS?

Skrevet

For å si det slik: De som velger å gjøre det lager ofte ris til egen bak når de plutselig MÅ ut i arbeidslivet og har huller i CV`n fordi de har gått hjemme og tråkket i 3 år.

Personlig skjønner jeg ikke at noen klarer å leve kun på os (barnetrygd og barnebidrag). Jeg var ferdig med min fødselsperm. nå i påsken og fordi vikarietet mitt gikk ut mens jeg var i perm. så har jeg ikke jobb å gå tilbake til. Barnehageplass får jeg ikke før til høsten så da er jeg hjemme med barnet frem til da. Jeg skal ikke klage, misforstå meg ikke, på de pengene jeg mottar fra staten, men det er ikke mye å leve for og da kan jeg ikke fatte at noen velger frivillig å ha det slik i 3 år.

Skrevet

Jo tenk, de 4 jeg kjenner gjør det fordi de kan.. De får betalt for å late seg og synes det er flott.. Så jo, jeg vet jeg også...

Skrevet

Hehehehehehe, herregud. Du snakker som du har vett til. At du kjenner fire (!) gjør deg ikke til en autoritet på området. Er det mulig?

Skrevet

Jeg sier jo at dette gjelder jo langt fra de fleste,. JEG snakker om de som ikke GIDDER å jobbe fordi de faktisk får penger uten å gjøre det.. Skjønner du ikke at det er forskjell på de og på de som går hjemme av andre grunner??

Skrevet

Skjønner ikke du at du beskriver et nærmest ikke-eksisterende problem? Skjønner du heller ikke at for de færreste handler det om ikke å gidde, selv om de kan gi uttrykk for noe annet?

Du bør kanskje heller revurdere omgangskretsen din?

Skrevet

Jeg har ikke sakt at de er i min omgangskrets.. Og jo, for noen handler det om akkurat det.. og det var de jeg mente det burde bli satt krav til.. Ikke de som har en eller annen grunn til å gå hjemme..

Skrevet

Vi diskuterte faktisk dette i kullet mitt idag =P

Jeg må jo si meg enig med et par nevnte punkter over. Man er jo nødt til å lage ris på egen bak. Det er neppe enkelt å bare plutselig skulle ha en jobb når OS tar slutt..

Som noen krangler om over her at enkelte har andre grunner til å gå hjemme; Selvfølgelig. Men det finnes helt klart eksempler på de som bare surfer på Nav sin bølge så lenge de kan, og disse burde jo få en puff eller noe for å komme seg ut i jobb.

Skrevet

13:20: Og hva vet DU om grunnene til at folk velger dette?

Hi kritiserer et system som gjør det mulig for folk å gå hjemme på fellesskapets regning i 3 år uten at det stilles krav til dem om utdanning eller jobb. Hvordan forsvarer DU et sånt system? Hvorfor skal det å være alenemor/alenefar være en kvalifikasjon i seg selv for å gå hjemme i tre år og få betalt for det?

Og ja, det er den som går hjemme det til syvende og sist går utover. På hvilken måte gjør det systemet noe bedre? Litt sånn "jaja, systemet suger, men det er bare deg selv det går utover så da kan det være det samme."

Skrevet

Det har jeg også lurt på. Jeg bodde noen år i en bydel som er viden kjent som "ressurssvak". Jeg var samboende og hadde barn. Jeg var student og hadde deltidsjobb ved siden av.

Jeg var så ofte som mulig med barnet mitt på lekeplassen og der ble jeg jo kjent med de andre mødrene. Alle, utenom meg, var alenemødre i varierende grad og levde på OS. Hun ene der hadde til og med tre barn med tre års mellomrom... hm. Noen andre forsøkte å få forlenget OS, fordi de ikke ville jobbe, de ville være "hjemme" med barnet sitt.

Jeg var ganske sær, mente de, som jobbet og studerte for å få meg en utdannelse.

Av naturlige årsaker har jeg ikke kontakt med noen av dem i dag.

Det burde vært stilt krav til å motta OS.

Skrevet

eg har ver alene mor og for at eg skulle få utbetalt os måtte eg vise til at eg var i arbeid eller under utdanning. eg leste ikke alle svarene men eg såg noen av de første at noen hisset seg om hvorfor folk går hjemme i 3 år på lat. eg syns at alenemødre som er hjemme og surrer i 3år skulle ikke fått de pengene!! eneste grunnen til at det er greiut at noen går hjemme er medisinske grunne eog da kan de motta sykepenger!

eg er enig med hi, nav bør kreve noe av mottakere av OS!!

Skrevet

Hva er hensikten med OS, og hvem kan motta den? Jeg kan for lite, men synes også dette landet legger til rette for at enkelte ikke trenger å bidra til fellesskapet, men å bare kreve fra det.

Dette er kanskje noe av grunnen til at folk misliker alenemødre også!

Jeg jobber fullt, har to tette, en samboer med ryggproblemer og det blir mye ekstra på meg. Men jeg har ikke annet valg enn å gå på jobb hver dag, og å skatte for lønna mi. Men hvorfor skal andre slippe?

Jeg betaler GJERNE skatt for å hjelpe til å holde velferdssamfunnet, og å gjøre at vi kan ha det ganske godt i Norge.. men noe er å gjøre folk bjørnetjenester, og vi skaper folk som snylter i steden for å bidra... vanskelig å komme seg ut når en har stått utenfor i tre år.. greit nok at "de får kjenne det på kroppen da".. men de har allerede fått dårlige vaner og levestil... og ikke bygget seg opp erfaring, nettverk + + +

redd det blir som i USA der man har det man kaller Welfare families.. der man arver det å leve av ulike støtteordninger, i steden for å dra seg ut å gjøre noe!

Dette gjelder selvf. de som KAN jobbe!!!

Skrevet

For å ta det første først - du får ikke stønad til barnepass uten å være i jobb, student eller aktiv arbeidssøker.

Der er ikke store krav når det kommer til OS de første 3 årene av barnets liv, men er barnet eldre enn 3 år så er der krav til en viss aktivitet.

Skrevet

jeg blir alenemor, og jeg kommer til å få OS.

men er faktisk enig i at man burde ha krav om at man jobber eller går skole etter et år med permisjon (man får OS i permisjonstiden).

er utsikten med den jobben man har dårlig, kan man gå skole. noe jeg skal sikte meg inn på.

50% stilling som vasker er ikke akkurat noe å skryte av når man blir alenemor, så jeg "hopper i det" og skal begynne med høgskole/universitet til neste år. har bare noen fag som må taes opp først, og det tar jeg i permisjonen siden jeg får hjelp med ungen av min mor :).

tror jeg har gått på veggene av kjedsomhet, hvis jeg skulle ha gått hjemme med barnet uten noe annet og gjøre.

Skrevet

16.42 her, nå mener jeg ikke dem som er ufør, for det blir bare feil og kreve det.

Skrevet

Men dersom de ikke har utdannelse eller jobb så vil de få OS mens de holder på med utdannelse, men visstnok har jeg hørt det skulle bli mye strengere på alt som har med nav.

Det skal ikke være mulig og gå hjemme så lenge og motta penger fra nav og få alt servert i fanget, tilslutt kommer ikke dagens ungdom til og jobbe fordi de får penger, så blir det slutt på pengene og norge går konkurs og verre ting skjer..

Så de må ta tak i det, samboer har gått hjemme nå i 2 år, de skulle omskolere og kurse han pga han ikke lenger kan jobbe med det han jobbet med, på den tiden han har gått hjemme har han tatt 3-4 kurs som varer 1-2 uker om gangen...

Så det er sykt hvordan man kan suge penger ut av nav og bare gå hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...