Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Jeg leste et innlegg her inne om å lage middag til barnas venner som er på besøk. Jeg begynte å tenke litt på dette. Er det virkelig noen voksne der ute som forventer at barna får middag til naboen hvis de er der på besøk? Da tenker jeg på de besøkene som kanskje mest foregår i byggefelt hvor barna går litt inn og ut til hverandre. Ikke avtalte besøk en dag i forveien som planleggea av foreldre. Da er jo middag eller noe annen mat værtfall en selvfølge. Jeg skjønner at barna ikke forstår dette med ekstra utgifter og at man faktisk ikke har planlagt måltid til 7 når man er bare 4 i familien. Men det må da foreldrene gjøre? Eller er det slik at dere vet at barna er ute i gata og på besøk hos noen og håper de får middaghos noen andre? Her i huset er vi opptatt av å samles rundt middagsbordet fordi det er ofte den eneste gangen i løpet av en travel hverdag vi er samlet. Jeg skjønner at ikke alle har det slik. Har stor takhøyde for at folk er forskjellig og kanskje ikke spiser middag en gang. Det har jeg ingenting med:-) MEN å lære barna sine å ha respekt for andres måltid og vaner, det synes jeg er viktig. Når barna mine blir så store at du begynner å gå til venner selv ønsker jeg å innføre en regel om at alle middagsbesøk skal avtales en dag i forveien. Både hvis barna mine skal bort eller hvis vi skal ha besøk. Så må kanskje denne regelen også ha unntak da? Hehe:-)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Alle som er i huset i middagstiden får servering. En sjelden gang er det ikke "nok" til alle, og da spiser de som fortsatt er sultne en brødskive i tillegg. Sånn var det hjemme da jeg var liten, og sånn skal det fortsette å være. Det handler om å ikke lage problemer ut av ingenting...
3småtroll♥ Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Jeg er enig med deg og stusser litt over det samme da vi har noen barn som stadig er her når vi skal spise og gjerne vil ha middag. Er ikke like lett hver gang å be de om å vente på rommet eller ute, for jeg vet jo ikke om de egentlig har fått mat hjemme heller... Noen av gjenngangerne vet jeg jo skal spise/ har spist hjemme da og de nærmeste naboene sender jeg hjem når vi spiser for hvis de er her flyr de inn og ut og maser på barna våre.. Når barna har med seg venner fra skolen som er avtalt blir jo det noe annet, men jeg lager ikke middag til alle ungene i gata nei! Det er jo mest ekkelt når vi griller syns jeg! Da står barna og ser på pølsene og er selvfølgelig veldig sultne... Men siden vi som oftest snakker mange barn her så tilbyr jeg faktisk ikke mat til hele gjengen slik til vanlig. Blir jo dyrt i lengden pluss at jeg liker å sette meg ned med familien min og nyte maten uten at hele gaten er samlet her hver dag..
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Her spiser nabobarna ofte her. Sjelden spiser mitt barn hos dem, men de gangene det skjer har jeg sagt de må gi beskjed. Jeg er alene med ett barn og har noen ganger laget middag til meg og jenta for så å få henne hjem mett. Det er utrolig kjedelig. Så nå får jeg melding før middag spises hos naboen. Jeg spør bestandig foreldrene før jeg serverer middag. Dette av samme grunn; kjedelig få hjem mette barn om en har stått og laget middag til barna! Andre ganger igjen gir jeg beskjed om at vi skal spise middag og at de kan leke mer etterpå.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 Jeg forstår godt hvordan du tenker. Men hvis mitt barn er hos en venn og de spiser middag der kl 4, og mitt barn får uten at jeg vet det, så får jeg jo ikke sjansen til å si at her er det middag om en halv time, så han kan bare komme hjem. Jeg synes det er kjempefint at du har denne "åpent hus"-holdningen, men det er så kjedelig å lage middag, også er det ingen som vil spise fordi de er mette. Pluss at jeg planlegger middag etter et sunt kosthold også. Kanskje barnet mitt spiser pannekake tre ganger i uka istede for fisk to av de gangene. Jeg synes ikke å sende barn hjem når det er middag er å lage problemer ut av ingenting. Jeg liker det alenetiden vi har sammen som familie. HI
ellen-propellen Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Jeg sender barn som er på besøk hjem når vi skal spise middag. Hvis ikke så er dette avtalt med barnas foreldre i forkant. Jeg går såklart utifra at barna skal spise middag hjemme med sin familie. Om de er her på dagtid så får de såklart brødskive til lunsj. Jeg setter stor pris på at ikke naboene gir mitt barn middag siden vi har familietid rundt middagsbordet.Etter middag er det lekser og rutiner før leggetid.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 Glemte å si at jeg alltid ringer hjem til ungene og gir beskjed om at de spiser her. Jeg ville heller ikke likt å få hjem en mett unge uten å vite om det, jeg misliker virkelig å kaste mat. Alenetid som familie får vi egentlig til kveldsmaten. Da har ungene tatt kveldsstellet så nær som tannpussen og vi sitter til kjøkkenbordet og spiser havregrøt eller "sørpe" (kavring med surmelk), barna drikker melk og de voksne te. Kjempekoselig, egentlig..
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Vi kommuniserer med foreldrene. Ingen nabobarn serveres uten at foreldrene er forespurt - man vet jo aldri hvilke planer de har. Det samme gjelder andre veien så slipper vi å lage mat som ikke blir spist. Vi har ofte uplanlagte middagsgjester og som regel går det helt greit. Lager litt ekstra pasta, noen flere pølser, poteter osv. Men noen ganger har man planlagt spesielt og det er ikke nok til flere, og da sendes andres barn hjem. Det er helt greit og jeg vet det samme skjer ho andre. Særlig min sønn og en av naboguttene spiser så mye at det må planlegges ihvertfall senest mens man lager mat.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 ...og forresten, ingen forlanger mat, de spør så pent, så ;-) -09:51
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #10 Skrevet 29. april 2011 SIgnerer denne. Om de i det hele tatt spør, er de veldig høflige. Og da får de til svar at jeg bare skal høre med mor eller far om det er greit først. Oftest blir de tilbudt uten at de spør, etter avtale med mor eller far. 09:33 og 09:45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå