Aaliyah Dana Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Hei Det har blitt slutt mellom meg og samboeren for ca 1 mnd siden. Jeg er gravid og tenker veldig mye på framtiden nå og rettighetene siden jeg skal bli alene mamma. Jeg har ei lita stilling (10 timer pr uka) og tenker på å si opp den stillingen pga at jeg har flyttet og bor litt langt unna jobben og har ikke sertifikat. Så jeg er avhengig av hurtigbåten. Men båten går ikke så sent på kvelden og kommer meg ikke hjem på kveldstid når jeg har senvakt. Jeg er usikker hva som er det beste å gjøre i denne situasjon. Jeg får dagpenger i tillegg da. Så jeg har en inntekt tilsammen på ca 10000 kr. Men nå lurer jeg på om jeg taper foreldrepenger om jeg sier opp den lille stillinga mi? Jeg har spurt Nav om å få en time til samtale men det er ikke så lett å få en time. Håper noen kan hjelpe meg her.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Heisann "nygraavid" og gratulerer så mye med graviditeten! Du går en fin tid i møte frem til endestasjonen: Mamma :-) Du vil få foreldrepenger av dagpengene, men du vil nok tape litt inntekt om du sier opp jobben din. Om det ikke er slik at du bruker såpass mye penger på å komme deg frem og tilbake til jobb at det faktisk ikke er lønnsomt å ha den jobben du har. I uke 26 kan du søke om foreldrepenger og overgansstønad. Du kan lese om overgangsstønad på nav.no. Og så vil du få dobbel barnetrygd og barnebidrag. Samt at du kan søke om bostøtte. Bostøtte kan du lese om på husbanken.no. Jeg var selv alene i hele graviditeten og har vært alene siden barnet ble født (hun er 1 år nå). Ja, det er slitsomt, men herregud for en glede hun er i livet mitt! Igjen: Gratulerer og lykke til:-)!!
Aaliyah Dana Skrevet 29. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2011 Tusen takk for svar:) hvordan kan jeg ev. finne ut hvor mye inntekt jeg kan tape om jeg sier opp jobben når det gjelder foreldrepenger? Jeg har en dag i uka har jeg senvakt. Da jobber jeg fra kl 16.30 til 21.45. Så sent går det ikke noe hurtigbåt og ikke buss. Jeg bor på bygda og jeg har ikke sertifikat så det er veldig tungvint. Ellers jobber jeg bare 2 timer to dager i veka på morran. Da går det buss og båt men å jobbe bare på morran da tjener jeg ikke mye og inntekta mi går til reising. Får jeg hele overgangsstønaden også når jeg får foreldrepenger? Eller blir det noe trekt ifra siden jeg får litt foreldrepenger? Jeg prøvde å regne ut på Nav.no hvor mye foreldrepenger jeg kommer til å få. Der måtte jeg skrive inn i feltene inntekt for de siste 3 årene men når en skal søke på foreldrepenger så må en bare dokumentere inntekt for de siste 10 mnd. Så akkurat det skjønte jeg ikke. Noen som vet hvordan det fungerer? Hvordan er det med engangssønaden som alene mor? Får en både engangstønad og foreldrepenger eller en av delene da også? Jeg kan tenke meg at det er slitsomt til tider å være alene men jeg gleder meg masse til baby kommer barnefaren kommer til å få besøksrett da så får vi se etterhvert barnet blir litt større. Barnefaren tåler ikke alkohol så jeg er veldig skeptisk å ha ungen alene hos han.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Du må nesten regne på hva du har i dagpenger og hva du har utbet. i lønn. Siden du er alene så skal du kanskje ha 100% permisjon med 80% lønn? Da blir ikke forskjellen så stor om du ikke tjener veldig godt på jobben din. Du må dokumentere inntekt de siste 10mnd. Engangsstønad er kun for de som ikke har opparbeidet seg retten til foreldrepenger. Så den vil du ikke få. Du vil heller ikke få full overgangsstønad. Det trekkes 40 øre for hver krone av foreldrepenger/lønn, men noe vil du få. Det lureste er å pushe på timen hos NAV og så får du all info der, dere kan fylle ut søknader sammen og ting blir riktig. 08:54
Aaliyah Dana Skrevet 29. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2011 Tusen takk igjen for hjelpsom svar Vet du/dere hvorfor man må regne ut inntekt for de siste 3 år på Nav.no og når en søker skal en bare dokumentere innekt for de siste 10 mnd? Det skjønner jeg ikke... Men er det sånn at jeg må få dokumentasjon ang inntekt/dagpenger fra Nav for å sende søknad? Jeg har vært sykemeldt og har ikke fått dagpenger den perioden men sykepenger. Da må jeg dokumentere den inntekta (sykepenger) ekstra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå