Gå til innhold

Anne-B: jeg har løyet!

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har ikke sådd melkeklokke (har den også, i hagen, men ikke frøsådd) - det er DENNE jeg har sådd (blå og rundt meteren høy), og så en ganske lik, bare at den har litt lavere vekst (ca 80 cm) og hvit,

http://en.wikipedia.org/wiki/Campanula_persicifolia

Hver av dem kom i pakker m 200 frø, i dag har jeg faktisk sett de første små spirene. Kjempeinteressant siden de blå og de hvite er sådd i hver sin ende av minidrivhuset "for jeg husker jo hva som var hva" - mm, særlig... Men i hvert fall, de blå er superherdige og villige blomstrer som gale fra juni til borti oktober, faktisk, bare man plukker av de visne og anbefales sterkt, fikk en bitteliten (askjett-størrelse) plante og den var i fjor vokst til 50 cm i bredden (har hatt dem i store krukker), så da ble den delt. De hvite har jeg bare hatt på friland i hagen, men de har i alle fall klart vinteren med glans og vokser nå omtrent for hver dag i sola. Blir spennede om de faktisk blir ordentlige fra frø også eller om det bare er en jukse-start.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er tilgitt, mitt barn.

Den der tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av i år, var på nippet i fjor, men min mann bremset meg fornuftig nok. Det var før jeg røsket ut alskens mainnskit fra bedene, må fylles på i år. Dritfine.

Gjest amandine
Skrevet

De var knusefine! Løgn eller ikke! Kanskje kjøpe bare litt littegranne? hi hi

Gjest sug lut
Skrevet

Det er glitrende muligheter for å få tilsendt i post når alle mine firehundre kommer opp (hjælp hva har jeg gjort...)...

Gjest amandine
Skrevet

Kult! Sett meg sporenstreks på mailinglisten kjære!

Gjest sug lut
Skrevet

Skal bli *noterer* - må bare si at hittil er det fire 1-mm spireblader, så det kan ta noe tid...

Skrevet

Ja, er det noget jeg har lært, så er det å ikke gi bort kaffebønnene før frøene har spiret..,

• 4 uker senere...
Gjest sug lut
Skrevet

Oppdatert: campanulaen er ond. Nei, de blir ikke ordentlige fra frø, de er fortsatt 1 cm høye og har to mikroblader hver, og max 20 av rundt 400 frø har gjort noe som helst etter en måned. Blæ.

Skrevet

Det er kanskje sånne som ikke vokser skikkelig til før neste år?

Gjest sug lut
Skrevet

Aha, det har jeg ikke tenkt over, kanskje det, siden det er stauder - at de bruker to år på å finne seg sjæl? da får jeg sette dem som fyll i bakgrunnen av ett eller annet så lenge, de kan ikke få lov å okkupere store krukker om de ikke har tenkt å bidra til sinnets munterhet før neste år.

Skrevet

Det kan meget godt være tilfelle, jeg fant noen krukker hvor jeg sådde liljer og andre frø i fjor, og de har kommet opp i år. De står nå i en liten potte alle fem, og der skal de få bli inntil videre. Mange stauder som trenger kuldeperiode, verken spirer eller blomstrer før neste år, har jeg lest.

Den merkelige spiren jeg har lagt ut bilde av på bloggen, har riktig tatt springfart og kommet med mange blader, og etter googling og konferering inne på hagegal, tror jeg det faktisk kan være snakk om Ungarsk Stokkrose, som jeg sådde i fjor.

Gjest sug lut
Skrevet

Kult, skal sjekke på bloggen!

Er bare engstelig for at de blir for små til å tåle en vinter - men det er jo sånt de er ment å klare, egt. Hm. Ikke hatt overvintrende stauder ute på balkong før, bare inne-pelargonier - så vinteren blir spennende. Kommer til å prøve å la dem tørke nok ut før frosten til at de ikke blir stående i en isklump, og så prøve å tulle litt sekkestrie rundt krukka i tillegg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...