Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Snuppa mi er 6 uker og 1 dag og før i dag fikk jeg plutselig FRYKTELIG vondt. Det kjentes ut som en blanding av rier, etterrier og menssmerter og jeg greide nesten ikke reise meg fordi forandring av stilling føltes utrolig smertefullt nede der jeg tror livmoren er. For noen dager siden hadde vi sex første gang etter fødselen, og det gikk mye greiere enn jeg skulle trodd.. ikke noen smerter eller noe, men like etterpå fikk jeg noe blod og brun utflod. Det fortsatte i litt over et døgn, men mindre blod og mer brun utflod.. men nå etter smertene blør jeg friskt blod altså. Tviler sterkt på at vi har ødelagt noe der nede siden sexakten gikk så greit, men kan jeg ha fått mensen tilbake? Moren min fikk sin tilbake ganske raskt også, selv om hun også fullammet. Jeg tok to smertestillende så nå føler jeg meg rimelig OK, men de smertene jeg hadde tidligere på dagen var i fødselsskala av vondt altså! Etter fødselen var jeg også plaget av etterrier og disse var også ekstreme. Jeg har ikke vært hos legen enda etter fødselen..
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor du har vondt, men kan fortelle deg at de første gangene jeg hadde mensen etter fødselen var dritvonde! Hadde menssmerter jeg aldri har opplevd maken til, og blødde som en foss. Tvers gjennom alt som var av beskyttelse (største ob og nattbind) før det var gått 2 timer. Var et skikkelig helvete, jeg ble seriøst redd jeg hadde blitt et sånt menneske som blir sykemeldt første 2-3 dagene med mens hver måned. Men det gikk seg gradvis til, blødde mindre og hadde mindre smerter. En ting som også er helt anderledes etter fødselen er eggeløsningssmerter. Er så vondt at jeg må ta smertestillende, og hver bevegelse er vond. Kanskje du har din første eggeløsning? Om du hadde en orgasme forrige dagen, kan det faktisk trigge kroppen til å slippe et egg.. Anbefaler deg å bestille time hos en gynekolog nå etter fødselen og droppe hele fastlegen. Gynekologen tar blodprøve, sjekker blodtrykket, snakker om prevensjon, tar en gynekologisk undersøkelse pluss ultralyd av livmor og eggestokker pluss kreftprøve. Etter en sånn undersøkelse kan du senke skuldrene og vite at alt er 100% som det skal og du trenger ikke ny undersøkelse før ved neste celleprøve (anbefales hvert tredje år). Jeg fikk en skikkelig aha-opplevelse da jeg gikk til gynekolog for første gang etter siste fødsel, kommer aldri til å ha en gynekologisk undersøkelse hos fastlege noengang igjen!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Hm, kanskje jeg bare skal hoppe i det og gå til en gynekolog da. Har en koselig fastlege, men hun har aldri undersøkt underlivet mitt, og jeg har heller aldri hatt en gynekologisk-type undersøkelse (bortsett fra de to gangene jeg sjekket åpning før fødsel..) så da er det sikkert bedre at jeg gjør det hos en spesialist og ikke henne.. er flaut å si det i en alder av 25 år, siden det skulle vært gjort da jeg var 17, men men.. Jeg har til vanlig ganske vonde menssmerter, men de er vanligvis sentrert i lårene, mens nå var det veldig tydelig at det kom fra livmor-regionen..
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Det synes jeg du skal, det kan ikke sammenlignes engang med å få det utført hos fastlegen. Gynekologene er så profesjonelle så ingenting blir flaut eller ekkelt. Siden du allerede han født er det ikke vondt heller, det er gjort på et øyeblikk. Veldig greit å komme igang med å få tatt disse kreftprøvene også, kreft i underlivet er nesten aldri dødelig om det blir oppdaget tidlig, men er nesten alltid dødelig om man går helt til man får symptomer før man sjekker seg. Noe å tenke på når man har ansvaret for et lite barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå