Gå til innhold

Dere som har erfaring med premature?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når dere lot dem få vanlig stimuli og "utsatte" dem for alle de daglige inntrykkene. Her er vi akkurat kommet hjem fra sykehuset og går på tå hev. Prøver å være stille og ikke utsette babyen for alt for mye bråk og inntrykk.

Ser stor forskjell fra babyen var født frem til nå, rundt en mnd etterpå. Skvetter ikke så mye lengre og tåler litt mer lyd og lys. Men det er ikke noe vanlig fullbåren enda.

Tar man det bare gradvis og på feelingen, eller er det greit å begynne å farte rundt på besøk osv. når den egentlige terminen har vært?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor tidlig var den født?

Vi skjermet egentlig til vår var rundt ett år (kronologisk). Han var født i 31+4 men var veldig dysmatur i tillegg.

Slik jeg har skjeønt det er det bedre jo lenger man skjermer. selvsagt skjermet vi mer første månedene enn siste månedene.

Hva gjelder lyder var det så mye lyder på nyfødsintesiven, telefoner og alarmer at vi fortsatte i samme tralten hjemme. Hadde på TV, og radio. Vi har oppnådd en unge som sover godt i relativt bråkete omgivelser.

Uten at jeg vet hvor tidlig født den var, ville jeg ventet i det lengste med å farte rundt, de skal jo helst ikke være sammen med så mange mennesker pga smittefare.

Men ta det på feelingen, men som sagt det anbefalte er at jo lenger de skjermes jo bedre blir de. Han er nå snart 3 år og supersosial med mange venner og et naturlig midtpunkt i barnehagegruppen, så det har ikke vært noe problem. Lykke til, og om du lurer kan du ringe til nyfødsavdelingen og snakke med de der, er ikke så mange helsesøstre med kompetanse på dette området så er ikke sikkert du får så mange konkrete råd fra den kanten.

Skrevet

Født i uke 33. Alt har gått kjempefint, ikke dysmatur og ikke noe komplikasjoner.

Ja, vi får bare se hvordan det går etterhvert. Ser nå fremskritt uke for uke, veldig kjekt :-)

Går gutten deres i BHG? Ble han mye syk da han begynte isåfall?

Skrevet

Har ei jente født i uke 27 og dysmatur.

Skjermet henne kun for store folkemengder med tanke på smitte.

Vi deltok på barseltreff fra hun var 3 mnd,altså til termin.

Alt har gått kjempefint til nå,og nå er hun 3,5 år.

Hun har gått i barnehage i 1,5 år og vært lite syk.

Dere må nesten prøve dere frem. Er ikke lurt å skjerme for mye om de ikke trenger det heller.

Skrevet

Har en gutt født i uke 30+4,var svært syk ved fødsel,men stor (1800 g) etter 9 uker på sykehus var jeg ikke særlig hypp på å sitte hjemme når vi endelig kom hjem så etter ei rolig uke begynte vi å farte rundt på besøk,trilleturer ol.

Begynte i barnehagen da han var 16 mnd. var en god del syk det første året,men har astma så det kompliserte selv den mildeste forkjølelse.

Er nå en svært aktiv og sosial 3 åring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...