Gå til innhold

lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som driver med dette. Hva spiser dere og hva spiser dere ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk på det en gang... Men jaggu gikk jeg ikke opp mer enn jeg gikk ned da jeg slutta... :-) kanskje min egen feil! He he.

Gikk mye egg (eggerøre) og mye reint kjøtt... Ble sååå lei av fett, fett og atter fett!

Holdt meg unna omtrent alt av sukker. Gikk en god del spekeskinke og ost som mellommåltider. Creme fraiche og fløte gikk i store doser (blir kvalm av tanken), masse reint kjøtt, masse grønnsaker (men holdt meg unna alt med stivelse og sukker sånn som mais, gulrøtter, poteter)... Ikke noe frukt, det var tøft... :-( Og knapt nok nøtter, det var så vidt jeg turte en sjelden gang! Tok lang tid før jeg koste meg med litt bær og yoghurt, men det var jeg forsiktig med! Lite av det som var med kunstig søtstoff... Jeg var veldig nøye på hva jeg putta i meg... :-)

Skrevet

Gikk på det en gang for noen år siden. Gikk greit ned 6 kg selv om jeg ble møkk lei av maten, men alt sammen kom på igjen med en gang jeg begynnte å spise normalt. Etter 4 uker veide jeg 2 kg mer enn da jeg startet på kuren.

Skrevet

Takk. Flere?

Lurer på å begynne med dette. Men greit å vite hva som er "ja" mat og "nei" mat....

Skrevet

Vil du begynne på dette bør finne et egnet forum. Dessuten bør du lese deg opp slik at du kan velge en variant som passer for deg.

Skrevet

Jeg har lagt om livsstilen og prøver å holde meg til et lavkarbo kosthold. Jeg ønsker ikke å være fanatisk, siden jeg ikke ser på dett seom en "kur". Derfor tenker jeg på lavkarbo- som reduksjon- av karbohydrater og ikke et kosthold bestående av omtrendt ingen karbohydrater i det heletatt.

Som min far sier, det handler ikke om hva man spiser mellom jul og nyttår, men hva man spiser mellom nyttår og jul ;)

Jeg spiser ikke:

Knekkebrød

brød

pasta

poteter

ris

mais

banan

kornprodukter

Jeg spiser:

-hjemmelaget lavkarbobrød laget av frø- så spiser dermed "brødmat" hver dag- så føler derfor ikke savn etter vanlig brød! (et kjempe lurt tips!)

-Frukt- epler, apelsiner, pærer

-Kikerter og linser istedet for potet/pasta/ris

-egg, eggerører, omelett, speilegg, hardkokte, bløtkokte

-nøtter- USALTEDE nøtter- cashewnøtter, pistasjnøtter, valnøtter, peanøtter- har en boks nøtter i vesken/bilen itilfellet jeg ikke har mulighet for å lage meg måtlid og unngår dermed blodsukkerfall og unngår derfor å bli "panikksulten" og stikker innom en kiosk/butikk og kjøper bolle/sjokolade osv på vei hjem

kjøtt- masse kjøtt- går mye i kylling og koteletter til middag, og da går det mye i deilige gryteretter med fløte, tomatsus, kikerter, sukkererter, brokkoli, løk, blomkål, paprika, sopp, samt kjøtt i terninger (bruker å kjøpe koteletter å skjære de opp i terninger, da det er mye billigere enn å kjøpe strimlet svinekjøtt f.eks)

-oster, smøreoster som jeg bruker å smøre på lavkarboskivene- f.eks philadelphia, tomatost, nøkkelost,ridderost osv osv

-salat, varierer med alle forskjellige salat-typer, prøver meg frem med forskjellige ingredienser

-fisk, ovnsbaker ofte laksefilleter, og tar gjerne med meg kalde filleter til lunch på jobb- krydrer med hvitløkspepper, veldig glad i det.

-kjøttdeig, f.eks til taco- da krydrer jeg selv!! Viktig å prøve å unngå toro posene! krydderet SPISSKUMIN gir den gode taco smaken saammen med paprikakrydder, tomatkrydder, chillikrydder osv- prøv deg frem! ;) Elsker jo tacolefser, men om man kan kose seg med alle ingridiensene UTEN lefsene så er det jo super dupert! Bruker alltid revet ost i disse rettene.

-godt kjøttpålegg, masse forskjellig av kalkun, svin, sau, storfe. Som mellommåltid kan jeg gjerne spise biter med ost, og noen stykker pålegg! :) metter lenge og godt

Største forskjellen er at man må lage maten fra bunnen, og man bruker gjerne litt mer tid på matlaging. Heldigvis for meg, har jeg en kjøkkenglad mann, så han lager nesten allt av mat, o g han lager gjerne store porsjoner slik at det kan legges i bokser i kjøleskapet. På den måten sparer maan tid og kan fort og greit få seg et deilig herremåltid;)

Skrevet

Takk for mange gode tips 1342. Alt er notert :)

Skrevet

13.01

Da gikk du på ketolyse og ikke lavkarbo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...