Gå til innhold

Bilsete/pute i syden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med barn i bil/taxi i syden??

Vi skal dra il hellas om 3 uker og dette er vår første tur med ungene og jeg kom til å tenke på dette med sikring i bil.. jeg vet godt at sikring i bil ikke er høyt prioritert i syden,men allikevel.. er det vanlig å ta med bilsete/pute til barn?? Mine er 6 år og 3 1/2 år.

Setter stor pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro man kan få det med i leiebiler f,eks. Har ikke erfaring med Hellas. Men man kan neppe regne med standarden som vi er vant med. Jeg ville nok vurdert behovet for bil, oppmot det å skulle drasse med seg to seter.

Var nok ikke så smart svar, kanskje andre har noen konkrete tips. Vi skal til Tyrkia og blir hentet til og fra flyplass med hotelllets sjåfør. De kunne garantere at jeg fikk et ordentlig sete til gutten, så jeg håper inderlig de følger opp. Hun jeg snakket med var norsk og hun vet betydningen av bilsikring her.

Skrevet

Skal selv til Hellas om en uke. Vi tar ikke med bilsete. Det er ikke vanlig med barnestol/babystol i taxi. Da er det i beste fall bare en pute til den største. Dersom du leier bil kan du få med stol. Vi blir å ta taxi eller buss en gang eller to, og da har jeg minsten (10 måneder) på fanget i samme sele som meg. Klar over at dette ikke er optimalt, men blir alt for mye å drasse med seg vogn, trille, 2 kofferter + 2 bilstoler.

Skrevet

Vi har vært i syden to ganger med eldste barnet, den ene gange var hun 10mnd og den andre gangen var hun nesten 2 år. Vi har ikke hatt med bilsete, den første gangen var vi vel 1 eller 2 ganger inni i byn å da tok vi taxi, hun satt da på fange. Den andre gangen tok vi taxi en gang da satt hun på fange og tok buss de andre gangen vi skulle noe, hun satt på fange da også men følte buss var tryggere.

Skrevet

Vi har hatt med sete til jenta hjemmefra eller leid bil med sete.

Skrevet

Vi dro med oss bilsetet til minsten på 3 slik at han kunne sitte bakover. Til de to eldste på 6 og 7 kjøpte vi bilputer der nede. Det er ca 3 Euro pr døgn i leie pr sete når man leier bil. Vi betalte 10 Euro pr pute.

Skrevet

Du må da ikke finne på å ha barnet i samme sele som deg. Da blir jo barnet knust ved en bråbrems når din vekt kommer trykkendes mot bakfra. Det må være verste løsning i en slik situasjon.

Bruk heller bæresele og pass på at selene til bilen går utenom barnet. Det må være deste når en ikke har barnesete.

Skrevet

Ok, tusen takk for nyttige svar;) Vi skal jo ev bare ta taxi eller buss en gang eller to så da tror jeg vi dropper å drasse med sitteputer nedover.

Skrevet

Janusina, hvor i Tyrkia skal dere?? Hvilkt hotell? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...