Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #1 Skrevet 28. april 2011 Hvis man ikke har en jobb å gå tilbake til når vedtaket går ut, når man har AAP, kan man da søke om dagpenger? Skjønte ikke helt det som sto på nav.no. Dagpengenes størrelse beregnes ut i fra ditt dagpengegrunnlag. Dagpengegrunnlaget består av arbeidsinntekt og eventuelle folketrygdytelser du fikk utbetalt i siste kalenderår (fjor) eller i gjennomsnitt for de 3 siste årene før du fremmet krav om dagpenger. Ytelsene kan være Dagpenger ved arbeidsløshet Sykepenger Omsorgspenger/pleiepenger/opplæringspenger Foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon Svangerskapspenger Er ikke arbeidsavklaringspenger det samme som sykepenger?
3 nøtter til Askepott Skrevet 28. april 2011 #2 Skrevet 28. april 2011 Nei sykepenger er ikke det samme som arbeidsavklaringspenger. Sykepenger får du hvis du er i jobb, men er syk
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #3 Skrevet 28. april 2011 Takk, for svar. Trodde man hadde rett på dagpenger av skattepliktige ytelser jeg men..
Anonym bruker Skrevet 28. april 2011 #4 Skrevet 28. april 2011 Eh nei.. Man får kun dagpenger av arbeidsinntekt og de ytelsene som står nevnt. Man betaler da skatt både av overgangsstønad og uføretrygd f.eks - ,men det gir ikke rett til dagpenger.....
Stig-H Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Har en klagesak inne på NAV om dagpenger og det som er helt klart er at arbeidsinntekten må være 1,5 ganger grunnbeløpet. Dvs ca 118.000 kr siste inntektsår. (dvs 2011) hvis man søker nå (2010) hvis man søkte i fjor. I utgangspunktet skal de fleste trygdeytelser man skatter for legges sammen med i beregningen av det totale grunnlaget. Men på NAV sine sider er arbeidsavklaringspenger ikke nevnt hverken med at det gir grunnlag eller at det ikke gjør det. Men arbeidsavklaringspengene gir full opptjening av pensjon og etter folketrygdloven §4-11 til 4-13 er avklaringspengene å anse som en videreføring av sykepenger eller dagpenger og man må fylle ut meldekort på tilsvarende måte som om det var dagpenger man mottok. Men jeg skal forfølge saken videre til trygderetten hvis NAV klageinstans ikke kommer med en begrunnelse hvis det blir avslag. Jeg kjenner ikke hvilke opptjeninger du har , men jeg vet at du kan få forlenget avklaringspengene dine i in ntil 4 år
Nisand Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Har en klagesak inne på NAV om dagpenger og det som er helt klart er at arbeidsinntekten må være 1,5 ganger grunnbeløpet. Dvs ca 118.000 kr siste inntektsår. (dvs 2011) hvis man søker nå (2010) hvis man søkte i fjor. I utgangspunktet skal de fleste trygdeytelser man skatter for legges sammen med i beregningen av det totale grunnlaget. Men på NAV sine sider er arbeidsavklaringspenger ikke nevnt hverken med at det gir grunnlag eller at det ikke gjør det. Men arbeidsavklaringspengene gir full opptjening av pensjon og etter folketrygdloven §4-11 til 4-13 er avklaringspengene å anse som en videreføring av sykepenger eller dagpenger og man må fylle ut meldekort på tilsvarende måte som om det var dagpenger man mottok. Men jeg skal forfølge saken videre til trygderetten hvis NAV klageinstans ikke kommer med en begrunnelse hvis det blir avslag. Jeg kjenner ikke hvilke opptjeninger du har , men jeg vet at du kan få forlenget avklaringspengene dine i in ntil 4 år At aap ikke gir opptjening til dagpenger er hjemlet i § 4-4. Der står det at sykepenger, foreldrepenger og svangerskapspenger likestilles med arbeidsinntekt. Dersom aap hadde vært likestilt med aap ville det stått der. Lovverket er laget slik at det som likestilles med arbeidsinntekt nevnes, og ikke alle ytelsene som ikke likestilles. Da ville lovverket blitt umulig å forholde seg til. Alle kapitlene i folketrygdloven er bygget opp slik. Så konklusjon - når aap ikke står der er det det samme som at det ikke gir opptjening til dagpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå