Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Jeg er nyutdannet lærer som har fått jobb fra høsten av. Kontrakten min er tidsbegrenset, jeg har frem til juli neste år. MEN, jeg er ikke vikar for noen, det var visst bare vanlig praksis å ha en årsansettelse først, og så må jeg søke på nytt til neste år (ifølge rektor var det svært lite sannsynlig at jeg ikke fikk jobb). Er dette vanlig? Hva er deres erfaringer? Og, viktigst av alt: hvis jeg blir gravid nå og får termin til våren, hvordan er mine sjanser for å få jobben jeg må søke på selv om jeg er i permisjon??!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 Én ting er ihvertfall sikkert: De kan ikke velge deg bort ga graviditet/permisjon. Er du best kvalifisert til jobben, enten det er vikariat eller fast ansettelse, så får du jobben. Går du ut i permisjon, må de ha vikar for deg. Likestillingsloven, heter det:)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #3 Skrevet 27. april 2011 Det er jo sant, håper de følger det også Takk for svar! HI
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 Eg er tillitsvalt på ein vidaregåande skule, og reglane er slik at viss ein ikkje er vikar for ein namngitt person, har ein rett på fast ansettelse med ein prøveperiode på normalt 6 månader. Unntaket er viss det er for ein kortare periode, dvs kontrakt på mindre enn 6 månader. Viss du er medlem av utdanningsforbundet eller andre forbund, vil eg ha kontakta dei slik at du kan få støtte og hjelp.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #5 Skrevet 27. april 2011 Jeg var vikar i et år, så fikk jeg fast ansettelse. Jeg ble gravid 1 mnd etter at jeg skrev under kontrakten! ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 Ano 22:13 SÅ BRA! Da er det håp Jeg har signert nå, men vi er jo prøvere og håper på graviditet i løpet av høsten
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 Den personen som faktisk bruke tid på å skrive om korleis reglane er, det svarer du ikkje på i det heile. Men kommenter villig til dei som bare forteller om eigen erfaring, som har ingenting med din situasjon å gjera. Ville heller ha takka tillitsvaltpersonen for å skrive at du har faktisk rett på fast jobb i dag!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 Oj kjære, får bare beklage.. jeg ble litt oppglødet, jeg er en ivrig prøver. Selvfølgelig kan jeg ta kontakt med tillitsvalgt, men siden jeg ikke begynner å jobbe før 1.8 blir det litt vanskelig å snakke med noen om situasjonen på forhånd.. vi er jo prøver NÅ, og da er det greit å vite litt om andres erfaringer. Jeg vet at de ikke kan nekte meg jobben bare fordi jeg er i perm, men siden jeg vet at det finnes litt rart i korridorene når sånne avgjørelser tas, følte jeg at jeg måtte spørre. Beklager at jeg ikke viet svaret ditt nok oppmerksomhet. HI
Anonym bruker Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 Oj kjære, får bare beklage.. jeg ble litt oppglødet, jeg er en ivrig prøver. Selvfølgelig kan jeg ta kontakt med tillitsvalgt, men siden jeg ikke begynner å jobbe før 1.8 blir det litt vanskelig å snakke med noen om situasjonen på forhånd.. vi er jo prøver NÅ, og da er det greit å vite litt om andres erfaringer. Jeg vet at de ikke kan nekte meg jobben bare fordi jeg er i perm, men siden jeg vet at det finnes litt rart i korridorene når sånne avgjørelser tas, følte jeg at jeg måtte spørre. Beklager at jeg ikke viet svaret ditt nok oppmerksomhet. HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 Har nok å gjøre med at du svarte på nynorsk
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #11 Skrevet 30. april 2011 Har ikke lest alle innlegg her. Men det er helt vanlig å få en prøveperiode først, for så å få jobb videre hvis en er dyktig. Det er på en måte en test av deg om du passer til skolen du kommer til. Hos oss er de fleste vikar i et par år før de får fast ansettelse. Hvis du blir gravid er det enda større sjanse for at du får jobb. Gravide er i en særskilt situasjon. De kan ikke si deg opp uten særskilt god grunn.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #12 Skrevet 30. april 2011 Det er ikke lov å ansette folk i ett år om de ikke er vikar for noen, eller om det ikke er en prosjektstilling. Kontakt tillitsvalgt! Har ikke noe å si om du er gravid eller ikke. Ved fast ansettelse er det normalt med prøvetid på seks måneder, men det er noe helt annet enn at du må søke på jobben på nytt. Å sparke deg fra prøvetiden er mye vanskeligere enn å ikke ansette deg neste gang.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2011 #13 Skrevet 30. april 2011 Tusen takk for svar, skal høre med tillitvalgt når jeg begynner. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå