Gå til innhold

Noen andre her inne som Atopisk eksem/Asoreasis ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått Asoreasis:(

Store sår på føtter og knær..er så grusomt flaut nå våren/sommeren...:(

Har fått krem av legen så jeg nettopp har begynt på.

Hvilken krem hjalp dere?

Og vil det noen gang forsvinne?

Det klør veldig..og jeg får slike ekle skorper:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår har atopisk eksem men heldigvis ikke veldig spredd. Han bruker Locoid på resept når det har slått ut, Aderma som forebygger. I tillegg er vi nøye med solkrem.

En venninne får lysbehandling (en type solarium) for sin psoriasis.

Håper du blir bedre.

Skrevet

Er det Psorasis du mener? Jeg har det på en albue, og tenker ikke over det, engang. Smører med Dermovat salve 0,05% når det klør for mye, eller når jeg tenker jeg må få vekk flekken.

Denne salven får jeg kun hos hudlege.

Eller om det du har heter asoreasis - hva er det?

Skrevet

Hei!

Jeg har psoreasis, og har hatt et utbrudd nå i vår. Nå når solen har kommet prøver jeg å være ute så mye som mulig. Det er solen som tar psoriasis aller aller best. To uker med sol og varme tar veldig mye! Finn deg en plass uten folk eller legg deg på verandaen!

Bruker salven Betnovat (høyst en gang om dagen) sammen med Aderma (hver morgen og kveld). Funker bra for meg! Psoriasisen min blir trigget når jeg stresser og også av appelsin og enkelte fisketyper. Onkelen min må spise glutenfritt for å holde sin psoriasis i sjakk.

Håper dette hjalp!

Skrevet

Hei :)

Jeg har atopisk eksem. Er ekstremt plaget (mer enn 50 prosent av kroppen(ansikt, armer,lår,rygg)). Hadde lite eksem som barn, men etter å ha bodd i en leilighet med mugg så forrverret eksemet seg til de grader. Jeg tåler og svært lite av kremer, så det som pleier å hjelpe atopikere funker ikke på meg :( Men jeg har blitt vandt til det på en måte... Her funker bare kortisonkremer. Når jeg er på mitt verste så bruker jeg kun dermovat, ellers går det i hydrokortison. Folk kan reagere forskjellig når det kommer til eksem, noen kan ikke være borti oljer og hvetekim, mens andre funker det som bare pokkern :) Mitt råd er å prøve seg frem. Du merker godt hva som funker best for deg. Psyken kan og spille inn på eksem, om du er stresset så er det lett for at eksemet blir verre og. Å være svett eller varm, forverrer og kløen. Å komme fra kaldt til varmt, eller når du kler av deg merkes og på kløen. Ofte er det verre om natten, da har man som regel ikke kontroll over hva man gjør. En ting er sikkert, ikke vær redd for å bruke kortisonkremer! Det er voldsomt opp peset- dette har jeg fått høre av en drøss av hudspesialister! Kortisonen kan tynne ut huden, men det er så lite det er snakk om at det har ikke noe betydning. Og kortisonen går ikke inn i kroppen, så ja :) eneste er at man bør ha pause etter noen dager for huden blir fort vandt til kortisonen, og effekten vil da avta. Begge mine barn har og atopisk eksem, men heldigvis ikke så drastisk som meg

Skrevet

Ingen medisinske kremer har hjulpet meg i det hele tatt, men a-creme (den på brun glasskrukke, IKKE apoteket sin) og strutseolje har hjulpet masse! I en periode drakk jeg aloe vera juice også, det hjalp, men det smaker helt begredelig! aloe vera kremer har ikke hjulpet, kun juicen.

nå, etter ti år med div, kremer, badeoljer og annet på resept er jeg endelig så godt som fri for eksem, og smører kun med a-creme en gang innimellom.

a-cremen kjøper jeg forresten i Sverige, der koster den 89 kr, mens den koster 169 i Norge.

Skrevet

jeg fikk en sterk cortison salve av hudlegen i dag..huske rikke navnet på den...

fikk også høre at sol og sjøvann er veldig bra, merker at det blir bedre i solen..men jeg er så flau over sårene på føttene at jeg ikke tør vise meg ute nesten...:(

beklager, ja det heter nok psoreasis....

HI

Skrevet

21.28

Tusen takk for ett fyldig og bra svar:)

Her skal jeg ta kremen i 10 dager og 3 ganger daglig, og så en pause på 5 dager...

Dette er den 2 kremen jeg får..den første hjalp ikke..kremen jeg har fått nå heter Ibaril...sterkt virkende kortisonkoststeroid står det.....

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...