Gå til innhold

Fostervannsprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og over 38 år, det blir jo da tilbudt fostervannsprøve. Noen som har gjort dette og kan fortelle hvordan prosessen er?

Er det slik at gynokologen kan gi en sannsynlighet for om noe er galt eller ei, slik at man kanskje ikke trenger å velge fostervannsprøven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først be fastlegen din om henvisning til genetisk veiledning. Du innkalles da til samtale, og får som regel velge mellom duotest og fostervannsprøve. Hvis du velger duotest får du fostervannsprøve hvis resultatet er for dårlig, eller noen sykehus lar deg ta begge deler. Ullevål lar deg velge en av prøvene. Fostervannsprøve avdekker alle tilfeller av trisomi 13, 18 og 21, mens duotesten avdekker mellom 80-90%, litt avhengig av hvilken såvidt jeg husker.

Testen tas hos et av de store sykehusene, ullevål/rikshospitalet, haukeland, stavanger u.s, st.olavs og tromsø. Bor du i annen by blir du henvist til nærmeste sykehus som tar prøven.

Ettersom du skal til veiledning først, og evt duotest vel skal tas før uke 13+6 (fostervannsprøven etter uke 15) bør du be om henvisning så snart som mulig. Selve prøven er grei, stikket litt ubehagelig, men de er veldig flinke og profesjonelle. Jeg tok prøven ved Ullevål. Lykke til!

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/undersokelser/Sider/fostervannsprøve.aspx

Skrevet

Ja du kan ta duo test først. Det er en blodprøve og tidlig UL i uke 12-13. Da får du en sannsynlighet for kromosomfeil og så kan du be om forstervannsprøve om resultatene er veldig dårlig, sånn 1-250 og høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...