Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Blir snart gal jeg. Ser luseegg mange steder i håret hennes og har nå tatt første behandling.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #3 Skrevet 27. april 2011 De forsvinner ikke av seg selv, de sitter nesten som limt til håret.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 På nrk igår så jeg på "pinlige sykdommer" De luseegga som det var bildet av der i håret til ei jente...FY FAEN, det er det verste jeg har sett!!! At det ikke ble oppdaga før Når det er sagt, jeg tok lusekur på jentungen på kvelden, skylte ut på morningen etter, og borte var de. Så ikke en lus igjen.... Så er nok avhengig av hvor mange det er der i utgangspunktet
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #5 Skrevet 27. april 2011 Kuren fjerner ikke eggene og det er derfor man skal gjenta kuren etter noen dager (husker ikke etter hvor mange dager, men det står i papirene som følger med kuren). Man må vente til evt egg har klekket og ta kuren akkurat når man skal sånn at ikke de nye lusene rekker å legge nye egg.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 Har lest at luseeggene kan sitte lenge i håret jeg. De blir mørke i fargen, altså nesten svarte og det er tegn på at dem er døde, altså ikke inneholder lus mer. Disse detter jo heller ikke ut av seg selv og hvor lenge sitter dem? Har gjentatt kurene etter de dagene som har stått på pakken,men fortsatt egg igjen, som da er døde fordi dem er mørke i fargen.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 Luseeggene sitter igjen til lusene klekkes, og blir til nye lus. Det å bli kvitt lus kan være en veldig omstendelig prosess, og du må ha en lusekam av metall. Disse små svarte plastikk kammene duger ikke. Kjemme to ganger for dagen, og ukentlig behandling i minst en måned. Da er du safe. Du trenger ikke fryse sengetøy etc, de overlever ikke utenfor håret, og det er svært skjeldent at noen får lus annet ved direkte kontakt, som kos og klem. Men kommer jo an på hvor mye lus det er snakk om, og hvor mange i familie og omgangskrets som er smittet, og hvor nøye folk er med behandlingen. Det er dyrt og tidkrevende og det kan være mange foreldre som sluntrer unna av den ene eller andre grunn.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #8 Skrevet 27. april 2011 Poenget er jo at mange og de aller fleste eggene dør jo etter behandling men fortsatt blir sittende i håret.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2011 #9 Skrevet 27. april 2011 Her var det MYE feilinformasjon!! Vi fikk lus i høst, og jeg forsket MYE på fenomenet!! 1. Ta lusekur, ha i håret i så mange timer som det står i bruksanvisningen før det skylles ut. Ikke spar på middelet! 2. Gre håret med lusekam hver dag etterpå. For min del delte jeg opp håret i "stasjoner" og gikk gjennom i minst en time hver kveld. Mini så film og måtte fint sitte stille til jeg var ferdig. Jeg klippet av hårstråene som hadde egg på eller dro eggene av hvert hår. Selv om jeg gjorde dette NØYE hver dag, fant jeg stadig nye egg. 5 dager etter første lusekur fant jeg en levende nymfe (nyklekket lus) i håret hans. Selv etter å ha gredd han hver kveld... 3. Ta ny lusekur etter 7 døgn. Levende lus dør av kuren, men eggene dør IKKE. Eggene bruker ca 6-8 døgn på å klekkes, og nyklekkede lus blir kjønnsmodne etter 8 dager (står også 3 uker et sted). Derfor er det viktig med kur nr. 2, den vil drepe de nyklekkede lusene før de blir kjønnsmodne og får lagt nye egg. 4. Sjekk håret nøye med lusekam i tiden etterpå også. Jeg har macrolinse til kameraet mitt, og tok bilder av eggene jeg plukket...det var mest levende egg, og mange som var klekket. Få av eggene jeg plukket i uken mellom kurene var døde. Selv om eggene sitter mer enn 1 cm fra hodebunnen kan det være levende egg. Det er tull at eggene kun bir lagt inntil hodebunnen. Jeg fant forresten et dødt egg i håret til sønnen min her om dagen, det var da 4,5 mnd siden vi var ferdig med kuren... http://www.lusfrinorge.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå