Gå til innhold

Hvordan lage GODE lavkarbo-knekkebrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lagde "Nannas knekkebrød" som jeg fant inne på lavkarbo.no. Mannen min syns de var veldig gode men jeg syns de smaker sagflis.

Er nok for mye kli i de for min smak så hva kan jeg erstatte denne klien med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kli smaker jo ikke så høgg (synes jeg da), verre med de ekle linfrøene......jeg erstatter alltid litt av linfrøene med mandelmel, da blir knekkebrødene (Nannahs ja) knallgode :-)

Skrevet

Takker for svar :-)

Kanskje jeg skal prøve å erstatte klien med litt mandelmel da... ;-)

Skrevet

Ah, det er jo de du ikke likte:) Sorry!

Skrevet

Jeg syns de er grei nok som lette knekkebrød(jeg bruker 1 ss kanel i tilegg til oppskriften), men jeg har en annen jeg liker bedre.

KNEKKEBRØD

200 gr Linfrø

50 gr sesamfrø

50 gr hasselnøtter

50 gr mandler

50 gr kruskakli

50 gr smør

1 dl kremfløte

6 egg

1 bx cottage cheese

2 ss kanel

2 ts bakepulver

litt splenda (et par ts)

Knuser først linfrø (med stavmikseren) til mel. Knuser deretter sesamfrø, nøtter og mandler. Heller alt det tørre i en bakebolle. Tilsetter kanel og bakepulver og blander godt.

Smelt smør og bland i fløten. Kjører sammen eggene og cc til en helt klumpefri masse sammen med splendaen.

Blander først i fløte/smør blandingen i det tørre og til sist egg/cc blandingen.

Dytter blandingen utover i en brødform. Tar litt olje på hendene og lager en glatt overflate.

Steker brødet på 190 grader i ca 1 time og 20 min. Tar det ut og legger det rett på en rist. Lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne(!!) skiver. Legger skivene utover to stekeplater som jeg setter inn i ovnen igjen på 75 grader i 3 - 3 1/2 time. Husk et treredskap i døråpningen slik at døren står på gløtt. Da slippes nemlig fuktigheten ut av ovnen (Både steker og ettersteker forresten med varmluft)

Jeg har skivene liggende i en kakeboks på benken og det holder seg godt og sprøtt leeeeenge.

Har regnet ut at hver skive inneholder ca 1,1 gr karb. (Jeg får mellom 30 - 32 skiver av et brød)

Jeg syns disse blir best om de lages som i oppskriften, men jeg bruker litt høyere temp når jeg tørker de.

Jeg har prøvd å lage de rett på brett slik som de andre, men det lir ikke like godt da.

Skrevet

Jeg bruker forresten ikke å knuse linfrø og sesamfrø lengre. Syns det blir like godt og lettere å lage uten p gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...