Gå til innhold

Kan arbeidsgiver bestemme om jeg skal jobbe i permisjonstiden eller ikke? (gradert uttak)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nemlig tenkt å jobbe en mnd eller to for å få forskjøvet permisjonen litt.. Dette er ikke min arbeidsgiver særlig interessert i,da han har skaffet vikar fram til barnehagestart neste år. Men dette vil jo da si at jeg må ta ut 4-5 mnd ulønna perm siden jeg ikke "får lov" til å begynne å jobbe igjen før etter august.. Noen som vet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel noe du i utgangspunktet skulle ha "klarert" med din arb.giver før du gikk ut i permisjon, eller før arb.giver satt inn en vikar.

På den andre siden, det er fortsatt DIN jobb, du er bare permittert for en periode, så arb.giver kan ikke nekte deg å jobbe. Det kommer jo også litt an på hvilken kontrakt vikaren din har fått, er det en 100% kontrakt så må jo evt arb.giver betale dobbel lønn hvis/når du også krever jobben tilbake. Har vikaren fått en ekstrahjelp kontrakt med ikke spesifisert stillingsprosent, så har ikke vikaren krav på faste timer, og du kan steppe inn når det måtte passe.

MEN dette er som sagt noe du skulle/noe du bør formidle til din sjef før du går ut i permisjon, for å ikke tråkke noen på tærne :)

Alt går så meget bedre når man forteller hverandre hva man tenker :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan nok ikke nekte deg det, og man skulle vel tro at arbeidsgiver vet hvor lenge en sv.skapspermisjon varer? Han vet vel også hva du har søkt om av permisjon? Regner med at du allerede har søkt nå i og med du hører til juni klubben?

Min arbeidsgiver sa at det var på ettellerannet tidspunkt i graviditeten man var pliktig å si fra om at man var gravid, husker ikke helt når det var i og med hun visste det hele veien pga mye sykemelding/kvalme. Dette var for at man skulle få tid til å sette inn vikar i permisjonstida. Og jeg leverte ett permisjonsskjema til arbeidsgiver sånn at de skulle vite når jeg hadde tenkt å være borte, samt det til nav. Det er jo innmari dumt av din arbeidsgiver å ikke sjekke opp at det stemmer med din permisjon og vikaren som skal inn før denne ansettes. Men du har nok også en plikt til å opplyse om når du skal være borte. For det kan jo fort bli et puslespill for arbeidsgiver hvis du ikke gjør det på den vanlige måten. Men det er jo du som bestemmer når du vil ta ut perm, du må bare sørge for at sjefen vet om det tidlig nok til å klare å legge det pulsespillet.

Jeg hadde lange samtaler om nettopp dette, for jeg hadde lyst å gjøre det litt annereledes enn hva som er normalen, men meg først hjemme, og pappa ti uker etterpå. Dette snakket jeg og sjefen om da jeg var rundt uke 25, med forbehold om små justeringer hvis jeg får før termin, for det vil jo gjøre at dato for tilbakekomsten blir litt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt oss for hvordan vi vil legge opp permisjonen enda,så nei,har enda ikke søkt.. Arbeidsgiver har bare tatt det for gitt at jeg ikke kommer tilbake i jobb før etter august.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er pliktig til å si fra om graviditet senest 3 mnd før termin. Vet ikke om det er noen regler ihht planlegging av permisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tror det er fordi arbeidsgiver skal kunne planlegge hvordan man løser det med vikarer i permisjonen. Skjønte det sånn på sjefen min i hvertfall. Og da er det jo på sin plass å si fra hvis man vil gjøre det med feks gradert uttak eller hva slags planer man har sånn at det ikke oppstår slike misforståelser.

Jeg har hatt samtaler med min sjef om både når jeg skal tilbake, hvordan jeg skal gjøre det mht barnehage o.l. Har også sagt fra om alle ting som evt kan gå annerledes enn planlagt, type føde før termin og komme tilbake noen dager før, ikke få barnehageplass når jeg ønsker osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sa fra til arbeidsgiver at jeg var gravid i uke 12.. Så ingen "hemmeligholdelse".. Jeg kan jo heller ikke si ifra hvordan jeg har tenkt meg permisjonen på forhånd når jeg ikke har hatt noen anelse om hvordan vi vil gjøre det! Det kan da ikke være sånn at man må bestemme seg for hvordan man vil legge opp permisjonen 6 mnd før termin,eller..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...