Gå til innhold

Barn i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp mistet bestemoren min og er veldig i tvil om jeg skal ta med eldstejenta i begravelsen. Hun hadde et godt forhold til oldemor og har besøkt henne mye den siste tiden før hun døde også. Datteren min er 2,5 år og jeg lurer på hvordan hun vil takle å se at så mange voksne er triste og gråter, hvorfor oldemor ligger i kista osv.

I tillegg kan hun være ganske turbo noen ganger.. :)

Samtidig vet jeg at bestemoren min (og mamma) gjerne ville hatt henne der.

Det går jo an å prøve, og blir det for mange høylytte spørsmål eller lyst til å løpe rundt at mannen går ut med henne.

Noen som har erfaring/synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal barn stenges ute fra så naturlige overgangsritualer som dødsfall?

Skrevet

Jeg har erfaring med å bli utelatt fra en begravelse. Jeg var 3 år når min oldemor døde, og mamma og pappa valgte å utelate meg fra begravelsen. De fortalte ikke noe til meg der og da, men sendte meg i bhg som vanlig. Etter en stund skjønte jeg at de hadde hatt begravelse uten meg, og i følge min eldre søster sørget jeg i flere uker pga dette.

Ta henne med, og la mannen ta ansvar for henne om hun ikke skulle klare å sitte i ro.

Kondolerer.

Skrevet

Dette hadde jeg som tema da jeg gikk på bv linja for lenge siden; sorg og barn, og da ble begravelse tatt opp. Jeg husker at konklusjonen var at så sant man hadde et "normalt" utviklet barn som hadde et forhold til avdøde bør være med i begravelsen for å få en avslutning. Så små barn kan ellers ha vanskeligheter med å forstå at "oldemor er borte og kommer ikke tilbake mer". Selvom man bruker ordet død, er det vanskelig for et ite barn å forstå, og barnet kan like gjerne tro at å være død er å dra på en hytte, og det kan igjen skape mange spørsmål om hvorfor de ikke kan besøke oldemor der. Når barn ikke får en ordentlig forklaring skaper de sin egen historie som forvirrer barnet enda mer. Å gi barnet en ordentlig forklaring med bare ord er heller ikke lett for barnet å faktisk forstå.

Men det å se kisten til oldemor bli senket ned i bakken kan også skape mange spørsmål; hva gjør hun i kista? at oldemor sover er alltid er dårlig svar. Kanskje man kan si at hjertet til oldemor dunker ikke lenger, og da lever man heller ikke... Hvordan får oldemor puste? Når skal vi ta opp oldemor igjen? Vi skal ikke ta henne opp, men om ikke så lenge skal vi komme hit og legge blomster ved det korset/steinen. Hvorfor er alle lei seg og gråter?

en annen ting man må huske på er at banret kanskje blir redd for at andre skal dø og at hun aldri skal få se de igjen. Selv små baqrn trenger kanskje å bearbeide det de har sett i begravelsen, og det er ikke uvanlig at de bearbeider det gjennom lek. Selv hadde jeg en fireåring som i et par måneder etter en begravelse lekte både død i kiste, prest og sørgende. Det var hans måte og takle det på i tillegg til at han var veldig opptatt av å at grava skulle se fin ut.

Det er kun du som vet hva som er riktig for ditt barn, men jeg ville absolutt tatt henne med. Forbered henne et par dager i forveien, kjøp en rose som HUN har ansvaret for å legge på kista, så får hun også en konkret ting å forholde seg til. La henne tegne en fin tegning også, kanskje. Barn takler å se følelser så lenge de blir støttet og forklart hele veien.

Lykke til, og beklager tapet ditt.

Skrevet

Takk for gode svar. :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...