Gå til innhold

Hvorfor gidder man å være sånn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Historien er selvfølgelig mer komplisert enn det lille jeg skriver her. Kort fortalt er dette en episode fra min svigerfamilies liv, og jeg klarer bare ikke å fatte at det er mulig å oppføre seg slik.

Min eksmann (vi skiltes nå i vinters og prøver å ha grei kontakt for barnas skyld) har et anstrengt forhold til sin søster og omvendt. Hennes mann kan ikke fordra min eksmann og omvendt. Foreldrene til min eksmann har alltid foretrukket sin datter fremfor sin sønn. Osv.osv. Slik har familieforholdene utviklet seg til å bli ganske kompliserte og nå er de like ved bristepunktet.

I fjor sommer var vi på besøk hos søsteren til min eksmann. Da det ikke var flere stoler igjen ute i hagen sa hun til sin bror at han kunne sitte på et lite bord de hadde. Han var usikker, hun sa det gikk noe bra. Men bordet brakk tvert og ble totalt ødelagt. Han sa han skulle betale, hun sa det går greit. Mannen hennes derimot sendte irriterte blikk mot oss og vi følte at vi hadde gjort noe forferdelig galt. Bordet kostet nytt 300 kroner, så det er ikke store verdier vi snakker om.

Vi glemte hele historien utover høsten. Vi skilte oss i vinters og har en utrolig stram økonomi for tiden pga dette. Min eksmanns søster og hennes mann tjener bra.

Nå hadde hun klart sist uke å si til min eks at de hadde kjøpt nytt bord. Det kostet 300 kroner. Han sa "jaha". Hun sa "ja, du kan gi meg pengene neste helg om du ikke har de nå".

Jeg er totalt klar over at det var han som ødela bordet, men det var tross alt hun som sa han kunne sitte der.

I den trange økonomiske situasjonen han (og jeg da) befinner seg i for tiden kan jeg ikke fatte og begripe hva som får folk til å spørre om slikt!!! Lusne 300 kroner.

Jeg får det ikke til å stemme, har så innmari lyst til å blåse ut hva jeg mener foran dem til helgen da vi treffes. Men vet jo at det ikke er lurt da....Men hva gjør man???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig hørtes dette ganske kjipt ut, men som du sier ligger det andre ting til historien som vi ikke vet om. Kan det være en slags maktkamp mellom søsken som pågår. Uansett veldig slitsomt for de det gjelder. Men nå gjelder vel egentlig ikke dette deg lenger da du er skilt fra mannen din og det ikke er deg de spør om penger??

Skrevet

HI

Det er vel ikke akkurat mitt problem, men jeg prøver å opprettholde et greit forhold til min ekssvigerfamilie - det er nok av problemer hos dem om ikke jeg skal henge meg på og være "vanskelig" jeg også.

Men jeg merker at jeg koker litt når jeg ser hvordan de oppfører seg mot hverandre, er det virkelig mulig av voksne mennesker tenker jeg! Men så ser jeg jo på helheten i familien og skjønner at det er slik de fungerer på en måte.

Men jeg må fake et smil og vennlige ord til helgen, føler at dette ikke kommer naturlig nå.

Skrevet

Jeg tenker at du ikke skal ta opp dette på noen som helst måte, det er ikke din kamp.

Men dersom det oppstår lignende episoder under helgetreffet deres, elle rom temaet kommer opp, hadde jeg ikke klart å holde igjen! :)

Noen ganger kan det være sunt og på sin plass å få sitt pass påskrevet, som det heter. Og at folk faktisk tar det til seg.

Men risikoen er stor for at det er du som blir den store synderen for all fremtid! :D

Skrevet

HI

Jeg hadde ikke tenkt til å ta det opp direkte, men vet at eksmannen kommer til å gjøre et lite poeng ut av det å gi henne pengene. Han har sagt at han kommer til å gjøre det slik at alle ser og hører og skjønner at det var for bordet. Men jeg vet også at han ikke får fram sitt "poeng" om jeg ikke "hjelper til", fordi han er litt det sorte fåret i den familien.

Og så har jeg egentlig et ønske om å si akkurat hva jeg mener, fordi alle behandler han så dårlig (selv om han ikke akkurat er det beste eksempelet selv...det er en grunn til at jeg gikk fra han!).

Men jeg synes dette er så innmari dårlig gjort og lavmål at jeg får helt vondt inni meg.

Ikke noe fare for at jeg blir den store synderen...for det første så har jeg jo slettes ikke noe forhold til dem mere, og kontakten blir dårligere og dårligere og jeg kan godt tenke meg at den kontakten forblir på et høflig men distansert nivå!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...