Gå til innhold

Setefødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er der noen som i det hele tatt har noe positivt å si om en slik fødsel? Jeg har hatt to vanlige fødsler, uten komplikasjoner og ingen revning. Nå ser det ut som tredjemann ligger med rompa ned, og jeg har egentlig mer lyst på en vanlig vaginal fødsel enn ks.

Noen som har noe å si i forhold til å føde i seteleie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til deg. Regner med de måler barnet og tar røngten først.. men det medfører høyere risiko enn et keisersnitt...

Skrevet

Hei !

Det medører ikke større risiko å gjennomgå en setefødsel enn et keisersnitt.

Det at du har født 2 ganger tidligere bidrar til en lettere fødsel.

Man estimerer fosterets vekt, og er den under 4 kg så klareres du for setefødsel.

Ved behov tar man CT av bekkenet.

Hvor mye veide dine andre barn ved fødsel ?

Skrevet

Jeg burde ikke svare kanskje.. Men et vennepar av meg mistet sitt barn i en setefødsel for 3 mnd siden. Barnet satt fast, beredskap på ks var for dårlig og barnet fikk surstoffmangel og døde etter en uke. Dette var på KK i Bergen.

I den betraktning ville jeg nok personlig ikke risikert å føde. Etter hva jeg har forstått er det litt særnorsk ikke å ta ks når det er seteleie. Det er ikke ment som skremsel, men det er friskt i minne og veldig vondt for alle som fulgte kampen til den lille gutten.

Skrevet

Jeg kom med rumpa først, jordmora som mamma gikk til hadde ikke sagt fra at jeg lå i seteleie, så da mamma ble lagt inn første nyttårsdag var det ikke flust med anestesileger på vakt... Men, ut kom jeg:) Jeg er nummer to i flokken, jeg fikk en bror et par år etterpå, så mamma fikk ikke helt skrekken;)

Skrevet

Har også født i sete, ble klippet.. barnet tatt med tang, men ellers gikk alt helt fint. Skal snart føde igjen, så ikke tatt skrekken jeg heller..

Skrevet

Vanligvis ikke noe problem. Har man født før og ikke har så stort barn, går det helt fint! Stort sett.. Men risikoen for at det kan bli trøbbel med oksygenmangel ER tilstede. Derfor tok jeg KS da siste lå med rumpa ned. Ville egentlig ikke ha KS, og det er virkelig noe herlig sammenlignet med vaginal fødsel, men jeg orket ikke tanken på å ha valgt bort en tryggere mulighet for barnet. Dessuten fører ofte setefødsel til hastesnitt, og da er du like langt.. På Ullevål ender ca 20% med hastesnitt, på Nordland har de publisert en studie som viser at 40% ender med snitt. Så jeg ville som sagt ha KS. Men normalen er at det går helt fint.

Skrevet

Skulle si ay KS er noe herk, men iPhoneordlisten rettet det til herlig ;)

Skrevet

Skulle si ay KS er noe herk, men iPhoneordlisten rettet det til herlig ;)

Skrevet

Det du sier er rett og slett ikke sant

Skrevet

de to førte var på 3450 og 3600, skal på kontroll igjen i morgen så krysser fingrene for at det har blitt litt forandring på stillinga til babyen, veldig mye aktivitet i magen de siste dagene, er 36 uker på vei nå.

Skrevet

Den eneste grunnen til at det anbefales vaginal fødsel ved seteleie i Norge er at legene skal få "øve" seg til det kommer uoppdagete setebarn.

Men om du har født greit to ganger tidligere ville jeg ikke uroet meg (men vær rask til å kreve ks om det går sakte)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...