Gå til innhold

Dere som studerer via NKS eller NKI...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om hvordan det er?

Hva studerer dere? Jeg vurderer å studere bachelor i adminstrasjon og ledelse, så jeg vil gjerne hør litt om hvordan det er å studere sånn:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar akkurat det nå faktisk, har ett år igjen etter bestått eksamen.

Det er veldig krevende, og du må ha en vanvittig mengde selvdisiplin og struktur for å komme deg gjennom det.

Kjernefagene, da særlig statistikk og bedriftsøkonomi er for meg fag fra helvete, så jeg vil anbefale deg å starte med å ta alle de fagene første året slik at du bare blir ferdig med det. Det er kjernefagene som er kjedligst også, så bare på grunn av det så bør du gjøre deg ferdig med dem.

For meg så har det betydd at en gang i blandt så må jeg være egoistisk. Helst låse meg inne og kun konsentrere meg om bøkene og ingenting annet. Heldigvis har jeg en forståelsesfull mann som vet at det er noe som bare må gjøres. Vær obs på at det ikke alltid er slik at menn takler slike situasjoner! Jeg anser meg selv som veldig heldig som har akkurat ham.

Med selvdisiplin, viljestyrke, og støtte tror jeg at også du kan få karakterene A,B,C på eksamen. Vanskeligere enn å delta i forelesninger er det, men for de av oss som ikke har et godt studietilbud i nærheten og som ikke er mobile pga mann og barn og andre ting så er det jo helt perfekt :-)

Forresten så har jeg brukt NKI før for å få studiekompetansen, men jeg likte ikke pensumbøkene deres. De er utarbeidet og trykket gjennom deres eget forlag, og når jeg skulle ta eksamen der så var det veldig mange mangler i bøkene. Hos NKS bruker de reelt pensum.

LYKKE TIL!

Skrevet

Tusen takk for flott svar!

jeg skal omskolere meg, og pga min elendige rygg tror jeg det kan være greitt å studere hjemme:)

For meg er alt helt gresk akkurat nå, men jeg håper at jeg kommer fort inn i det. Det er jo et hav av valgfag....hva tar du? hva anbefales å ta?

Ettersom jeg bor langt unna by tenker jeg litt på å bli revisor slik at jeg kan jobbe hjemme, men jeg har også vedlig lyst til å jobbe i bank eller på et regnskapskontor. Har du tenkt på hva du ønsker å jobbe med?

Jeg har ikke hatt matte på 12 år, så jeg er spent på om jeg i det hele tatt husker noe....jeg hadde 6 i matte, men det er jo så lenge siden:)

Skrevet

Jeg har også blitt veldig forvirra av alt det valgfag og spesialiseringer, og matte her og matte der, men jeg vil ikke jobbe med nesa ned i dataskjermen hele tiden, eller stresset hodet med tall, så jeg har valgt fag som gir meg kompetanse innen arbeidsområder hvor jeg kommer i kontakt med mennesker.

Jeg har alle kjernefagene, pluss litt ekstra ledelsesfag enn hva som var minimumskravet, jeg har tatt Markedsføring, og jeg er i innspurten med PR (eller informasjons -og samfunnskontakt som de har endret navnet til nå), og etter sommeren kommer jeg til å ta HR-strategi. Hva annet jeg skal ta i tillegg aner jeg ikke, men det er det en har studieveilederne der til ;-)

Jeg vet at jeg ikke kommer direkte inn i ledelsen i noen bedrifter så jeg satser på å få en rimelig bra jobb innen et av fagfeltene. Helst personalarbeid eller Informasjon/samfunnskontakt. Har sett meg ut en bedrift lokalt som er i sterk vekst hvor jeg kommer til å få brukt hele spekteret av fag, og da særlig Tverrkulturell Kommunikasjon som inngår i PR-studiet.

Hvis du vil jobbe innenfor økonomi så bør du ta regnskap, skatterett, matte 1+2, og revisor-spesialiseringen (var det ikke noe sånn der?). Du kommer jo ikke til å få bruk for Markedsføring på noen måte innen økonomi og regnskap for eksempel :-)

Skrevet

ja det er masse å sette seg inn i.....hehe....føler nesten at jeg hadde trengt en fadder eller en støttekontakt for det er så mange fremmedord som jeg bare rett og slett ikke skjønner:)

Men må du ikke velge valgfagene med en gang, eller starter du bare med kjernefagene?

å va er høgskolekandidatstudiet i forhold til dette?

Skrevet

Du er ikke nødt til å velge alle fagene med det samme, det tar du hvert halvår eller hvert år. Jeg har valgt å bestille fag ett år om gangen. Du gir jo beskjed om hvilket studie du er interessert i når du tar kontakt så de har jo kontroll på hvordan det skal sys sammen.

Når det kommer til spesialiseringene så kan du ta kun spesialiseringer utover kjernefagene, men hva de regner som spesialisering kommer an på hvilke to som kommer først. Hvordan du vil bruke dem er opp til deg selv etterpå.

Jeg aner ikke hva høgskolekandidatstudiet består av, men det virker som om det er spesielt rettet mot økonomisk ledelse. Eller tar jeg helt feil nå? Jeg ville ringt dem jeg og spurt hva som passer best i forhold til dine ønsker, så er du ihvertfall sikker på å kunne gjøre det du virkelig ønsker etterpå og at du har best mulig kompetanse i forhold til de jobbene du vil ha senere :-)

Skrevet

ja jeg får ringe dem eller sende de en mail for å få litt svar:)

Jeg skal søke om AAP og har lest at enn kan få dekket noe av studieavgiften, så jeg tenkte kanskje jeg måtte ha alle fagene på plass før jeg søker hos nav.....men det får jeg bare undersøke nærmere:)

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare:)

Må du reise på noen samlinger eller tar du alt hjemme?

Skrevet

å du......tror du det blir veldig vanskelig når jeg ikke har studie kompetanse? Jeg har fått godkjent realkompetansen min, men jeg har jo ikke hatt matte på 12 år......og det gjør meg litt nervøs;)

Skrevet

Hehe, ingen problem, bare spør i vei ;-)

Aner ikke hvordan det blir med NAV. Når jeg var ferdig med studiekompetansen hos NKI så fikk jeg vite at jeg mistet dagpengene på grunn av at jeg hadde jo ikke fått godkjent noe annet studie enn akkurat det, og da hadde jeg visst brutt min del av avtalen.

Har aldri hatt AAP, så jeg aner ikke hvordan det blir, men hvis du tar deg en tur innom NAV og viser dem hva du vurderer så får du nok svar på alt du lurer på. Og du kommer jo til å få studielån gjennom lånekassen, så du får jo uansett finansiert det den veien om du ikke får ekstra støtte fra NAV.

Jeg begynte også med bare realkompetanse, for jeg mistet en eksamen pga sykdom, slik at jeg aldri helt fikk fullført studiekompetansen, men jeg orket bare ikke å vente.

Jeg hadde bare praktisk matte på allmennfaglig påbygning, så det var jo litt av en overgang!

Med så mye økonomifag og matte-fag som det virker som du trenger så bør du nesten ta et lite forkurs i teoretisk matte (grafer, x,y, a,b,c +++) for å være sikker på at du har nok kunnskap og grunnlag for å kunne klare å ikke bare bestå fagene, men å faktisk forstå dem.

Men du? Send meg en PM hvis du vil, så kan vi heller snakkes litt mer om det privat. Enklere også hvis du skulle komme på noe om en stund og tråden er borte ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...