Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Jeg har jo i alle år hørt at det er slik, men stemmer det virkelig? Antar at det ikke skjer umiddelbart, men begynner veksten å avta? Datteren min er 11 år, 173 cm høy og fikk sin første mens i går. Har vært litt bekymret for at hun skal vokse seg veldig høy (faren er over to meter, og jeg er over snittet for kvinner). Kan jeg regne med at veksten hennes bremser nå? Hva er deres erfaringer? Selv sluttet jeg nok å vokse omtrent da jeg fikk mensen, men selv var jeg nesten 14 år.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Jeg sluttet å vokse da jeg fikk mensen, jeg var da 174 cm høy og 14 år gammel. Lillesøsteren min fikk mensen samme sommeren, hun var da 11 år og mye lavere enn meg. Nå som voksne er vi like høy så hun sluttet ikke å vokse...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Jeg fikk mensen 10 år da jeg fikk mensen. Sluttet ikke å vokse før jeg var nesten 17 år.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Fikk mensen da jeg var 11, slutta ikke å vokse da.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Jeg fikk mensen som 15 åring og sluttet da å vokse. Ti år etterpå har jeg jammen meg begynt å vokse igjen. Har det siste året vokst 2 cm. Jeg er over gjennomsnittet høy, så trenger absolutt ikke vokse mer. skjønn det den som vil..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Jeg sluttet å vokse da jeg fikk mensen da jeg var 12 år, da var jeg 162 cm.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Jeg fikk også mensen da jeg var 11 år, men tror ikke jeg stoppet å vokse da. Jeg er forøvrig 169 cm høy, og mener at jeg vokste frem til jeg var 14, 15 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Jeg fikk mensen da jeg var 11, og har kun vokst noen cm etter det, så sluttet ikke helt å vokse, men vokste lite. Er 162 cm høy. Av andre grunner røntgenmålte jeg vekstskivene da jeg var 12 år, altså ca et år etter at jeg fikk mensen, og da var de nesten lukket - altså hadde jeg nesten sluttet å vokse og ville snart slutte å vokse...
Tauriel Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Fikk mensen som 13-14 åring, vokser enda tror jeg. Er 193 høg nå. Men har dere genene for at datteren din kan bli veldig høg så snakk med legen for å få det sjekket. Det er mulig og stoppe veksten Var nok noen cm høgere enn datteren din på den alderen. Men ingen fare og være høg
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Jeg vokste faktisk til jeg var over 20, tror jeg var rundt 14 da jeg fikk mensen første gang.(har nemlig fortrengt det, jeg hater det!)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 Jeg er ikke enig me deg som skriver at det ikke er noe problem å være høy. Jeg har mange høye personer i familien, og jeg vet at det medfører (eller kan medføre) problemer både følelsesmessig og praktisk. Min datter er veldig spinkelt bygget, akkurat som meg, og jeg har en del ryggproblemer pga høyden min. Jeg er redd for at hun skal oppleve dette i enda større grad. En annen sak er at det ikke er uproblematisk å være kvinne og se ned på de fleste menn. Det er flott dersom du ikke opplever det som problematisk å være over 1,90, men søsteren min på 1,85 har slitt med store komplekser fordi hun føler seg så mannhaftig. Dere som skriver om å kontakte legen: er det noe man kan gjøre for stoppe veksten etter at mensen har kommet? Består ikke behandlingen nettopp i hormonbehandling for å fremskynde puberteten? HI
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #13 Skrevet 26. april 2011 Jo. De økende hormonnivåene i puberteten gjør at "vekstskivene" i enden av de lange rørknoklene forkalkes. Så hvis du er bekymret, dra til legen for en prat og evt. hormonbehandling. Jeg var ganske lang som toåring, og det ble tatt røntgen av hånda mi, slik at en spesialist kunne vurdere fremtidig høyde. Han bommet bare med en halv cm. Vet ikke om de gjør det i dag fremdeles, men det går an å høre.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2011 #14 Skrevet 26. april 2011 Nei det er ikke slik. Jeg vokste ihvertfall minst 5 cm etter at jeg fikk min første mens da jeg var 11.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå