Gå til innhold

Økonomiske "problemer"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Min mann er et økonomisk rotehode. Han hadde store økonomiske problemer da jeg traff han. Jeg betalte over 100 tusen for å få han ut av uføre.

Nå har det seg slik at jeg betaler nesten alle regningene. Han dekker maten og et hyttelån på ca 8000 kr pr mnd. Han har utbetalt bortimot 30 000 hver måned. Likevel sparer han nesten ingenting. Hva kan jeg gjøre med dette? Er litt lei av å henge over han og sjekke kontoen hans. Men samtidig synes jeg det er dumt at jeg dekker resten av utgiftene våre. What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ordnet med fasttrekk til felles konto og regningskontoog gjort det slik at dere sitter med like mye "lommepenger" hver mnd. Kan også gjøre det slik at dere begge bruker en hvis prosent av lønna på dere selv og resten går i felleskassa hvis lønnsforskjellen er stor. Ville også fått han til å betale tilbake de pengene du har lagt ut for han. Sikkert lurt å ha individuelle sparekonti også.

Skrevet

Vi er gift, så det har egentlig ingenting å si hvem som har pengene på sin konto. Men jeg har vel 3-4 ganger mer på mine kontoer enn han. Er vel ikke så dumt å ha et fast trekk fra begge kontoene hver mnd:)

Takk:)

Skrevet

Dere burde gjøre slik at dere sitter igjen med like mye til lommepenger etter alle regninger og alle penger til mat osv.

Det funker bra hos oss.

Skrevet

spørsmålet er bare hvordan jeg skal lokke mannen med på dette:) Han kommer jo til å "tape" masse penger hver måned.

Skrevet

Ja, men det er da ikke rettferdig at en skal betale mer enn den andre? Om han får mindre å rutte med eller ikke har da ikke noe å si. Er dere ikke en familie med felles økonomisk ansvar da?

Skrevet

Joda:) Vi er jo det. Men vi har et vidt forskjellig syn på hvordan vi skal bruke penger.. Han klarer ikke å betale regninger, så da bare overtok jeg alle. Ser i ettertid at det ikke var et sjakktrekk

Skrevet

Selv om du fysisk betaler regningene, så skal jo ikke pengene til disse regningene komme bare fra deg. Det må jo mannen din forstå.

Vi har en felles regningskonto her i huset som begge får opp i sin nettbank. Dere bør i hvertfall dele alle utgifter 50/50. Hvis han tjener mye mer enn deg og dere eier alt samnmen, så bør dere vel beregne det slik at dere sitter igjen med like mye "lommepenger" etter regninger OG SPARING er betalt:)

Skrevet

hehe, ja det var ikke et sjakktrekk ;)

skriv opp alle faste utgifter (legg gjerne på litt) og heng det på kjøleskapet, da ser han oversikten over alle utgiftene..ta summen minus de lønning, så ser han hva du sitter igjen med hver mnd.

har en mann som din.. liker ikke å spare, men jobber heller overtid om det kommer uforutsette utgifter.

Jeg har oversikten over hele økonomien, så han setter over et fast beløp på min konto som skal dekke hus, bil, forsikringer, barnehage ol. I denne summen har jeg lurt inn bsu-sparing og sparing til ferie/uforutsette utgifter. Så når jeg er "blakk" (har oftest da 5000 igjen den mnd som er satt bort) så ber jeg om kortet hans når jeg skal handle mat, diesel eller klær til ungene.

Det gjør at sparekontoene vokser hver mnd uten at han "lider" av det, og jeg har den økonomiske tryggheten jeg trenger for å holde humøret oppe ;)

Pengene kommer uansett familien til gode, så føler ikke at jeg sniker til meg penger uten god grunn ;)

Skrevet

En regningskonto er veldig greit!

Vi har også det, alt av faste utgifter går fra den kontoen. Har lagt sammen alle regningene, lån osv vi har på et år og delt summen på 12. Det er summen som må settes inn på regningskontoen hver måned, vi setter inn litt ekstra så vi bygger oss opp en liten buffer der til uforutsette utgifter (som bilmekaniker, ødelagt oppvaskmaskin, dyrt tannlegebesøk osv).

Vi har begge fast trekk til denne kontoen hver måned, pengene trekkes automatisk på lønningsdagen så vi ser aldri noe til disse. Han har et høyere trekk enn meg siden han tjener mer enn meg. Jeg styrer regningskontoen og betaler alle regningene herfra.

Han har litt større forbruk enn meg så han har litt mer lommepenger enn meg, det synes jeg er helt greit.

Vi har begge også fast trekk fra lønningskontoene våre til sparing.

Dere må jo bare sette dere ned å snakke om dette. Han må jo bidra like mye som deg til de faste utgiftene. Så kan ikke du legge deg opp i hva han bruker lommepengene sine til. Om han vil investere i dyrere ting må han spare av lommepengene sine og handle duppedingsene sine bare annenhver måned f.eks.

Så må dere bli enige om hvordan dere skal gjøre med matpenger, klær og utstyr til barna osv. Skal det inn i regningskontoen, skal dere opprette enda en konto til disse tingene, eller noe helt annet?

Vi gjør det sånn at det stort sett er jeg som handler disse tingene, derfor går barnetrygden til min konto pluss at jeg får alt av penger som drysser fra besteforeldre, penger av mannen når han ha jobbet overtid osv.

Har aldri hatt en krangel om penger vi, er en selvfølge å dere på det vi har. Han "sløser" nok litt mer enn meg, men ikke nok til at det påvirker familieøkonomien vår og da er det greit synes jeg.

Skrevet

Hvorfor dekker du nesten alle regninger?

Hvorfor har du betalt for å få han ut av uføre?

Denne hytta er den felles eller står den på han?

Om den er særeie på han så bør han helt klart betale andre regninger utenom.

Enklest er vel at dere går over hva som går ut hver mnd.

Hyttelån (om den er eid felles) huslån/husleie, strøm, fasttelefoni,internett,forsikringer, utgifter på bil(er), renovasjonsavgift, klær og utstyr til barna og mat. Ja allt sånt som er felles. Så får dere se over hvor mye penger som trenges for å dekke opp dette og dele enten 50/50 eller prosentvis etter hva dere tjener. Skaff regningskonto og autotrekk på den avtalte summen den dagen lønn kommer inn.

Om mannen din velger å spare eller bruke resten av de pengene han har igjen etter dette får jo bli opp til han.

Det kan også være lurt å lage en felles sparekonto som begge setter in en hvis sum penger på hver mnd som skal gå til ferier eller andre store utgifter. :)

Skrevet

Hvordan få han med på det? Hehe, er du dum?

Skrevet

For å kunne komme til enighet her må dere begynne med å sette opp et budsjett. Da får dere oversikt over alle faste utgifter hver måned, og det blir forhåpentligvis lettere å få mannen din til å forstå litt mer om økonomien deres.

Ut fra budsjettet blir dere enig om en ordning om hva han skal betale. Dersom det er vanskelig å få han til å holde oversikt over dette selv, løser dere det med en felles regningskonto og en felles sparekonto som du administrerer. På regningskontoen oppretter dere faste månedlige innskudd fra hver lønnskonto som tilsvarer den summen dere har i månedlige utgifter. Så blir dere enige om et fast felles trekk til sparekonto og hva dere sparer til/kriterier for å bruk av sparekontoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...