Gå til innhold

Eie eller leie i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir alenemamma i oktober, men er da bare halvveis ferdig med en bachelorutdannelse (hvis jeg består det jeg skal i vår). Satser på å starte på igjen med resten av utdanningen fra høsten 2012. Nå bor jeg på studenthybel, og må selvfølgelig flytte ut av den og finne meg en leilighet før jeg får barnet. Spørsmålet er om jeg bør leie eller kjøpe leilighet.

Har ikke sjekket ut noen ting enda, har tenkt å starte til uken. Da skal jeg gå på NAV og Lånekassen for å sjekke hva jeg egentlig har rett på av støtte, og så Husbanken og/eller andre banker og høre om boligstøtte og om jeg i det hele tatt har mulighet for å få lån til å kjøpe.

Har egentlig ingen egenkapital bortsett fra ca. 150 000 som jeg ikke har brukt av studielånet. kanskje jeg kan bruke dette til evt kjøpe? kan godt bo i utkanten av oslo eller til og med utenfor. Jeg blir helt alene med barnet, det er ingen barnefar med i bildet, og får dermed heller ikke bidrag.

Noen som har peiling på hva som lønner seg i denne situasjonen, av eie eller leie leilighet? (forutsatt at jeg får lån). Tenker jo på alt jeg taper ved å leie, vanskelig å finne noe til under 7-8000 i oslo, minus ev bostøtte. Men bostøtte kan man jo også få hvis man kjøper. Har som sagt ikke sjekket hva jeg har rett på av alle typer stønader, og hva som blir min såkalte "inntekt". Vet heller ikke om jeg har rett på studentleilighet den tiden jeg ikke skal gå på skole?

Veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok at du kan ha krav på studentleilighet, men dette kan du sjekke med en kjapp telefon.

Får du lån så kjøp! Jeg leide selv en stund siden jeg ikke fikk lån og betalte 9000 i nmd for en 2-roms (sov selv på stuen). Nå som jeg fikk kjøpt betaler jeg rundt 6000-7000 etter skattefradrag for en 3-roms i samme området.

Problemet var å få bankene med på dette, men ikke gi deg!

Skrevet

Bankene er jo forskjellige, men om du er student så er det ikke så lett å få huslån, i alle fall ikke om det skal være såpass høyt at du får råd til noe i Oslo. Utenfor Oslo blir det straks lettere.

Ofte så vil det jo lønne seg å eie, men det er dette med å få lån som er problemet. Jeg er selv student i Oslo, og har ikke sjans til å få noe lån, så da er leiemarkedet det eneste alternativet.

Bor ikke i studentleilighet, men om du allerede er innenfor sio, så ville jeg strekt anbefale deg å søke om studentleilighet for studenter med barn, og det fortest mulig. Tar du permisjon fra utdanninga blir du jo offisielt fremdeles sett på som student og kan bo i studentleilighet.

Nå vet jeg ikke nøyaktig din situasjon her, men ang bidrag, så ville jeg anta at du har rett på bidragsforskudd fra nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...