Gå til innhold

Når lærte barna deres å hoppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 2,5 år kan ikke hoppe, hun bare løfter seg opp på tå og sier hopp :) Hun klarer heller ikke å åpne bokser med lokk, selv om lokkene ikke sitter så hardt på. Er dette normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hopping med svev du tenker på da? mi er 2,5 å har kunnet det siden i fjor sommer. i begynnelsen står barna bare på to og bøyer knerne, og det er hopping, men så kommer hopping med svev etter hvert. det var litt sent å ikke kunne dette i en alder av 2,5, men sikkert ikke uvanlig. hvordan er det ellers med motorikken?

Skrevet

Hun er ikke så sterk motorisk. har en plattfot som legen mente skulle gå over i løpet av årene. Anklene er derfor ikke utviklet ordentlig, og er ikke så sterke. Dette gjør blant annet at hun ikke klarer å løfte seg fra et trinn til et annet i trappen uten å støtte seg med hånden.

Samtidig er hun i følge legen langt fremme språklig. Hun sa i går når vi spurte henne om hun ville danse mer: "Nei, jeg tror ikke det, mamma. Vi er ferdige med å danse for i kveld". Hun resonnerer også rundt temaer, og har en vanvittig hukommelse.

Håper bare at hun ikke mangler en grunnleggende forståelse for hvordan man bruker kroppen. Hun skjønner for eksempel ikke at hun skal rive av lokket ved å bruke fingrene - hun tar i med resten av kroppen på en måte..

HI

Skrevet

Jenta mi på 2,5 hopper, både på et og to bein ( hinker heter det kanskje da, når hun hopper på et bein). Hun begynte med å stå på tå, uten å løfte seg fra bakken, men da var 1,5 år... Men, nå skal det sies at hun har vært tidlig ute motorisk på alle områder. Ta det opp med helsestasjonen hvis du er bekymret. Jeg vil jo tro at dette er ganske individuelt, som alt annet.

Skrevet

det kan jo være at foten hindrer henne i å lære å hoppe da. ikke vet jeg. dere kan jo trene på å hoppe og gjøre ulike grovmotoriske aktiviteter, siden er det greit å la henne få prøve selv før en tar over slik at de kan lære seg hvordan man gjør ulike ting. hun mangler sikkert ikke noe på forståelsen, men man lærer av å gjøre. du kan jo høre med barnehagen hva de gjør for å stimulere til motorsike aktiviteter. og hva gjør dere som foreldre for å fremme den gode motorikken hos jenta. jentene mine har hoppet på trampoline fra de var små og det kan jo hende at det har hjulpet på hoppe-teknikken. i tilegg går de på turn en dag i uka, og det er jo flott aktivitet for motorikken =)

Skrevet

Hun hoppet med samlede bein fra hun var 1,5 år gammel, det er ganske tidlig har jeg inntrykk av

Skrevet

Gutten min på 22 måneder kan ikke hoppe. Han står på tærne og sier hopp, men det blir ikke mye luft under føttende:)

Skrevet

Jeg har oppfordret henne til å hoppe ved at vi løper etter hverandre også sier jeg "Hopp" en gang i blant. Dette syns hun er veldig morsomt, men hun løfter seg ikke fra bakken. Sprøtt at andre har klart det siden de var 1,5 :/ Hun elsker trampoline, men vi har ikke en selv.

Vi er ute sammen som vanlig, men vi trener ikke direkte. Jeg gjorde det før, men legen sa at vi ikke skulle presse henne fordi de ville komme etterhvert. Hun er ikke noe flink til å gå selv heller, hun begynner å klage etter kort tid. Jeg forsøker å inspirere henne til å gå lengre, men må som regel gi tapt for vogn eller bæring.

HI

Skrevet

Det er ikke mange halvannetåringer som kan hoppe altså.. (jeg jobber på småbarnsavdeling)

Nå gidder jeg ikke slå opp noe skikkelig litteratur her jeg sitter og ammer, men på lekegrinda f.eks mener de at noen FÅ toåringer (24 mnd) kan hoppe.

Skrevet

Har flere bekjente med barn som ikke kunne hoppe før rundt 3-årsalderen. Helt normalt! Noen går når de er 9mnd.andre 18 mnd.-like normalt! Hvis ikke jeg husker feil så blir det på 4-års-kontrollen sjekket om barnet kan hoppe o.l. Et lite tips kan være å bruke trampoline:)

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for akkurat hoppingen, det kommer etterhvert.

Men om hun er svak motorisk så fortsett å oppmuntre henne, gå turer i forskjellig terreng, skogsturer, stranda, lekeplassen, fotballbanen, gresset, grusveien, alt gir trening for balanse osv.

Finn på morsomme ting, noe så enkelt som oppdagelsesferd i grøfta kan få en 2-åring til å glemme at hun/han er sliten.

Jeg har selv ei jente som akkurat har fylt 2 år og hun er tidlig ute, jeg regner med at det er fordi hun har eldre søsken å herme etter? Husker ærlig talt ikke når de andre ungene hoppet opp i luften.

Skrevet

Største var rundt 2 års alderen og minte nærmere 2,5. Ho er endel tyngre i kroppen jeg tror nok det har litt å si også. Var vanskligere for ho å få beina av gulvet en det var for største som er veldig liten og nett

Gjest Persille☠Kadalma
Skrevet

Minstejenta klarte ikke det før hun var over 4 år. Hun klarer fremdeles ikke hinke. Hun har talus verticalis, svake ankler, er generell hypoton og hypermobil og litt mindre av vekst. Skaff deg en liten trampoline med håndtak, det er super trening:)

Og øv på å gå på tå og gå på hælen.

Bruker jenta di fotsenger, ortoser, spesialsko el?

Tvillingsøster klarte det da hun var rundt 2 år:)

Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Persille: Hun har ikke fått noen spesialtiltak enda, for legen mente det ville gå over naturlig når utvikligen nådde anklene. Jeg ser mye fremgang bare siden snøen forsvant.

Disse små trampolinene, er de trygge? Jeg har liksom sett for meg at de er mindre trygge enn de store fordi det er så mye mindre flate å hoppe på.

HI

Skrevet

Jenta mi på 1 1/2 år elsker å hoppe på kommando :)

Noen ganger så ille at hun faktisk hopper opp i luften og slenger seg ned på rompa.. au :/

Skrevet

min på snart 3 hopper ikke skikkelig ennå, han letter såvidt, men thats it. Han må forøvrig også holde seg i gelender eller en hånd når han går opp trapper, ned har han blitt finkere. (klarer ned selv hvis det er lave trinn)

HAn er klumpfot, og gikk ikke før han var 20 mndr, så det er forventa for vår del. Vi stresser ikke, 3 år er jo ingenting mtp at han skal leve i 90 år, så om han bruker et par år ekstra på å lære å hoppe, så kvitter det ;)

Ikke stress, det kommer :) Og man kan lære en gammel hund nye triks, så selvom hun ikke lærer det innen normert tid, så er det håp :)

Skrevet

min på snart 3 hopper ikke skikkelig ennå, han letter såvidt, men thats it. Han må forøvrig også holde seg i gelender eller en hånd når han går opp trapper, ned har han blitt finkere. (klarer ned selv hvis det er lave trinn)

HAn er klumpfot, og gikk ikke før han var 20 mndr, så det er forventa for vår del. Vi stresser ikke, 3 år er jo ingenting mtp at han skal leve i 90 år, så om han bruker et par år ekstra på å lære å hoppe, så kvitter det ;)

Ikke stress, det kommer :) Og man kan lære en gammel hund nye triks, så selvom hun ikke lærer det innen normert tid, så er det håp :)

Skrevet

Nå sr jeg at de hadde noe som heter "Min første trampoline" på BR-leker. Den var 140 cm i diameter og 180 cm høy. Den har sikkerhetsnett, og er beregnet for barn mellom 1-6 år. Så veldig bra ut. Noen som kjenner til denne?

HI

Skrevet

Min eldste var 18/19 mnd, yngste lærte det for et par uker siden og han er nå 20 mnd. Yngste lærte å hoppe etter 10 min da vi tok opp trampolina, før det stod han bare å trippet om vi spurte om han kunne hoppe. Kjøp trampoline, en stor en med masse plass til å boltre seg på, det er utrolig god trening. Var selv veldig skeptisk til trampoline, men vi er nøye på hvor mange som hopper sammen og passer på de. Andre året med trampoline og den blir brukt flittig, det er kjempegøy.

Skrevet

Nei, vi har ikke vært hos ortoped. Legen sa på toårskontrollen at det ikke var noe å bekymre seg over, men at vi skulle ha en oppfølgingskontroll etter et år og deretter iverksette eventuelle tiltak.

Hahaha, Garfield, jeg ler masse når du sier de skal leve i 90 år - så et par år fra eller til kvitter :D Det er jo sant i den store sammenhengen :D

HI

Skrevet

vi fikk beskjed om å IKKE bruke trampoline på vår sønn, fordi det belaster anklene mye... Men snakk med ortoped først :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...