Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser stadig vekk innlegg som har med vekt å gjøre/ hvor mye har du lagt på deg ift. til hvor langt du er på vei osv.

Jeg må bare få si noe til de som "klager" på at "huff jeg er i uke 18 og har allerede lagt på meg 1,5 kg!" - ja stakkars de. Det er virkelig synd på dem. Hvordan i alle dager skal nå dette gå!

Og de tabellene som "alle" liksom bør følge, burde vært fjernet for lengst. Folk henger seg jo opp i den hersens vekta. (ja jeg henger meg også opp i det, jeg vet det godt).

Jeg hadde (merk hadde) en jordmor som sa jeg ikke kunne drikke brus eller spise sjokolade annet enn lørdager, til nød. Jeg måtte jo ikke legge på meg for mye, for "da ville jeg garantert få en overvektig baby." - førstemann veide bare 2,8kg ved fødsel, til tross for litt iherdig sjokoladespising i perioder. Så DET stemte hvertfall ikke!

Nå skal det sies at jeg var litt undervektig når jeg ble gravid denne gangen også, så jeg må legge på meg litt ekstra. Regner med at det blir nok 20kg+ denne gangen også.

Jeg klager ikke over 20kg+ ekstra i løpet av en graviditet. De kiloene går seg til etterhvert. Men jeg blir både lei meg og sint når jeg leser om alle de som klager sin arme nød over 2 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Her er det heller motsatt, jeg går rundt og er bekymret for lite vekt oppgang:-) Men har enda litt over 8 uker igjen, så jeg regner med at kiloene kommer sakte, men sikkert her også....

Skrevet

Jeg jublet når jeg gikk opp i vekt, men jeg raste ned over 10 kg i begynnelsen av svangerskapet. Ble fornøyd med vekta pga i teorien har jeg ikke gått opp. Så sier jordmoren: du er overvektig og må ta glukose test. Spurte legen om det og han sa det var ikke så nøye hehe

Har venninner som klager over vektøking, det er jo bare latterlig, man SKAL gå opp i vekt i svangerskapet.

Skrevet

Helt enig. Huff all den fokusen om vekta. Sist gikk jeg opp mye, men alt gikk bort igjen.

Kanskje farligere at man spiser for lite slik at fosteret får for lite næring?

• 2 måneder senere...
Skrevet

svært, svært enig! gikk opp 6 kg allerede de første 3 mnd, og tilsammen 18 kg, men syntes ikke det var noe krise. Jeg ble utrolig sulten fra første stund og spise MYE (stort sett skikkelig mat, ikke så mye sukker...), og tok det som et tegn på kroppen rett og slett trengte det. Når man er gravid er det lov å legge på seg og hadde overhodet ikke komplekser. va kjapt normalvektig etter fødsel igjen.

Skal nevnes at poden var under 3 kg da han ble født..

Skrevet

jeg er veldig enig i dette, men så er det jo noe med det at noen er litt større enn andre i utg. pungtet da.. jeg veide 85 når jeg ble gravid og har lagt på meg 4 kg til nå, er klart at det er litt surt, men jeg vet jo at det er en grunn for det. kan lett ta det av etterpå... men er man stor i utg.pungtet er det aldri gøy å se vekta gå enda mer opp.. men npr det er sagt veide jeg 94 når jeg ble gravid med nr 1 så noe mindre er jeg jo,, er jo ikke feit heller, men frodig ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

helt enig med deg TM25

• 2 uker senere...
Skrevet

Med mine to barn:

NR 1 -min vekt fra start- 96 kg med ekstra 7 kg 1 dag før termin. Pjokken min veide 3350 gr.

NR2 - min vekt fra start- 95 kg med ekstra 3 kg 1 dag før termin.

Frøkena mi var 3870 gr.

Både før og etter så spiste jeg som jeg vanlig gjør. Nå er frøkena min snart 1 år og min vekt er fortsatt på 95 kg... så det kan vel kalles for trivselsvekt ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...