Gå til innhold

Ang. strekkmerker. Tykke vs. slanke/tynne gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på den tykke siden og fikk ingen strekkmerker da jeg var gravid. Tenker at det var fordi jeg allerede var litt tykk og at huden min var mer elastisk enn på den gravide som i utgangspunktet er slank / tynn.

Kan det stemme eller er jeg helt på viddene her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

før jeg fikk barn hadde jeg en bmi på 18..

i mitt første svangerskap gikk jeg opp 30 kilo... nå fire barn senere, har jeg fortsatt 0 strekkmerker, og tilbake på en bmi på 19....

Skrevet

Nei, du var bare heldig. For ALLE strekkmerker kommer av gener og hormoner.... Det har ingenting med huden din ellers å gjøre.

Lurer mye på når folk skal forstå dette.

Skrevet

Jeg er tjukk og fikk noen strekkmerker. De er ganske bleke nå, halvannet år etter.

Skrevet

Jeg er slank/tynn og har 3 barn uten strekkmerker så tror ikke det er noe faktum hvertfall.

Gikk opp over 30 kg med 1. også...Så tykk og stor ble jeg;)

Skrevet

Har med hormoner og genene å gjøre. Jeg var sterk atletisk og fikk strekkmerker med en gang jeg kom i pubertet. under knær, på legger, lår og hofte.

Skrevet

Tror ikke det har så mye å si egentlig.

Eller det stemmer i hvert fall ikke på meg.

Jeg var 44 kg da jeg ble gravid og la på meg over 30 kg. Magen var SVÆR og barnet like så.

Jeg fikk ingen strekkmerker.

Synes det var veldig rart at magen kunne vokse så eksremt mye på kort tid uten å få et eneste merke på seg.

Skrevet

Ok. Har ikke vært så opptatt av strekkmerker siden jeg ikke fikk noen selv og kom bare til å tenke på dette i dag.

Hi

Skrevet

Jeg var normalvektig, gikk opp 30 kg og er nede igjen i normalvekt. Ingen strekkmerker.

Skrevet

Jeg fikkmasse strekkmerker i pueberteten. Ettehvert la jeg på meg masse og fikk ingen nye strekkmerker. 3 graviditeter har heller ikke gitt meg flere strekkmerker. Så for min del må det nok skyldes hormonene i puberteten og ikke pga. så veldig mye strekk i alle fall.

Skrevet

Jeg er tynn som en strek (bmi 15,8), og har båret fram 3 store barn.

Resultatet er null strekkmerker og stram og fin hud på magen.

Slikt kommer av gener og elastisiteten i huden, og har ingenting med om huden er strekt rundt fett fra før av.

Skrevet

Jeg tror det har med gener å gjøre og hva slags hud man har fått tildelt.

I min familie er vi 3 søstre, to tynne og en tykk. Ingen av oss har strekkmerker, ei heller vår mor.

Skrevet

Jeg er tjukk og fikk noen strekkmerker. De er ganske bleke nå, halvannet år etter.

Skrevet

akkurat som deg hi, ingen i graviditeten. Jeg fikk i ungdomstiden.

Skrevet

Har alltid vært slank, men fikk strekkmerker i puberteten og da jeg gikk gravid alle tre gangene, men de har bleknet og de tynneste forsvant helt med årene og plager meg ikke lengre. Min mor fikk også strekkmerker både i puberteten og i svangerskapene, synes knapt nok. Så det er gener og ikke vekta.

Skrevet

Jeg har også tenkt det samme, men...

Første gangen jeg var gravid var jeg slank i utgangspunktet (bmi på 21). La på meg helt normalt (ca. 12 kg) og fikk ikke ett eneste strekkmerke.

Med nr. 2 var jeg ganske sikker på att jeg skulle slippe unna igjen, for da hadde jo huden min allerede vært gjennom ett sangerskap, men rundt uke 28 så kom det plutselig bare flere og flere... La på meg litt mer enn i første svangerskap, men ikke veldig mye. Bmi'en min var 22 i utg.punktet den gangen, så var fortsatt ganske slank...

Med nr. 3 var utgangspunktet litt større (bmi på 24), og la på meg mer enn med noen av de to første, men da fikk jeg bare to nye strekkmerker. Ganske små og begge kom i uke 33.

Så den eneste gangen jeg ikke har fått strekkmerker var når magen min var flat, stram og fin...;)

Skrevet

Jeg var 80 kg (overvektig med bmi på 28) når jeg ble gravid med førstemann. Gikk opp 20 kg, og fikk masse strekkmerker.

Er nå straks ved termin med 2. mann. Var 82 før graviditet og har nå gått opp 24 kg, tror det har dukket opp noen nye strekkerter også, men ikke så mange nye i forhold til sist.

Skrevet

Jeg hadde panneflat mage før jeg ble gravid og var veldig slank. Hadde en stor tutmage, men fikk ingen strekkmerker. Gikk også 12 dager på overtid og hadde en rimelig stor mage til slutt. Har nok ingenting å gjøre med hvor stor man er før man blir gravid, men som mange over her sier, det har nok mer med gener å gjøre. Jeg tror det kommer veldig an på hvilken hudtype man har. Min mor har født 3 barn og har ingen strekkmerker og fremdeles en panneflat mage selv om hun nærmer seg 50 år. Jeg har samme hudtype som henne, og håper at min mage også kommer til å holde seg slik gjennom mine fremtidige svangerskap:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...